The mission of the Computer Graphics course is to achieve the student's understanding of basic principles and methods of processing graphic data on the computer, thus creating conditions for effective creative work with graphic tools, and through them with the graphics information on computer. At the same time, is the mission of course to induce basic theoretical background and competence to further develop of students in the direction of 3D graphics, multimedia applications and authorial approach to the use of graphic data in different types of documents. Objective of the course Computer Graphics is in mastering the knowledge and activities in the field of computer graphics related to managing working with graphical data and the use of graphic information with the support of computers, including knowledge of the various ways of acquiring and editing of graphic data and characteristics of the corresponding facilities and programs. The course content focuses on relevant theoretical foundations of computer graphics from the computer science, physics, biology and psychology, principles and algorithms of processing graphic data on the computer and its features, specifications, options, types and sources of image data, processing colors, types and properties of graphic formats , application of bitmap and vector graphics, hardware for processing and graphics programs for creating and processing graphics.
Last update: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (21.09.2011)
Posláním předmětu Počítačová grafika je docílit u studentů pochopení základních principů a způsobů zpracování grafických dat na počítači, a tak vytvořit předpoklady pro efektivní tvůrčí práci s grafickými nástroji a jejich prostřednictvím s grafickými informacemi na počítači. Současně je posláním předmětu navodit základní teoretické a kompetenční zázemí pro další rozvoj ve směru aplikované 3D grafiky, multimediálních aplikací a autorského přístupu k využití grafických dat v různých typech dokumentů.
Cíl předmětu Počítačová grafika spočívá v osvojení příslušných poznatků a činností z oblasti počítačové grafiky vztahujících se k teorii počítačové grafiky a zvládnutí práce s grafickými daty a využívání grafických informací s podporou počítače, včetně poznání různých způsobů získávání a úpravy grafických dat a charakteristik příslušných zařízení a programů. Obsahově se předmět orientuje na relevantní teoretické základy počítačové grafiky z oblasti informatiky, fyziky, biologie a psychologie, principy a algoritmy zpracování grafických dat na počítači, parametry digitálního obrazu, zpracování barvy, typy a vlastnosti grafických formátů, aplikace bitmapové a vektorové grafiky, technické vybavení pro zpracování grafiky a programy pro tvorbu a zpracování grafiky.
Last update: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (03.12.2014)
Course completion requirements -
Credit Requirements • Active participation in seminars, continuous performance tasks • Defending quality original assessment work in the area of focus objects created separately in the structure and form according to specification • Credit will be implemented in the application environment corresponding to teaching
Last update: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (03.12.2014)
Požadavky k zápočtu
Aktivní práce v seminářích, průběžné plnění úkolů
Obhájení kvalitní původní zápočtové práce z oblasti zaměření předmětu vytvořené samostatně ve struktuře a formě dle zadání
Zápočet bude realizován v aplikačním prostředí korespondujícím s výukou
Last update: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (03.12.2014)
Literature - Czech
HASHIMOTO, A., CLAYTON, M. Velká kniha digitální grafiky a designu. Brno : Computer Press, 2009.
HUDEC, B., FELKEL, P. Základy počítačové grafiky. Praha : Vydavatelství ČVUT, 2007.
HUGHES, J. et al. Computer graphics - principles and practice, 3rd edition. B, Addison-Wesley Publishing, 2012.
KLAWONN, F. Introduction to Computer Graphics, 2nd edition. London : Springer-Verlag London Ltd, 2012.
KOLINGEROVA, I. Krásy počítačové grafiky. Dostupné z URL: <http://iason.zcu.cz/~kolinger/vyukaZCU.html#KPG>.
LEA D. Mistrovství v Adobe Photoshop : Tvorba digitálních ilustrací a umělecké techniky. Brno : Computer Press, 2011.
NAVRÁTIL. P. Počítačová grafika a multimédia. Praha : Computer Media, 2007.
SHIRLEY, P., MARSCHNER, S. Fundamentals of Computer Graphics , 3rd edition. Boston : A K Peters, 2009.
ŽÁRA, J. a kol. Moderní počítačová grafika. Brno : Computer Press, 2004.
Materiály k výuce předmětu na serveru MOODLE. Dostupné z URL: <http://moodle.it.pedf.cuni.cz/>.
On-Line Computer Graphics Notes. Dostupné z URL: <http://graphics.idav.ucdavis.edu/education/GraphicsNotes/homepage.html>.
Server o počítačové grafice a digitální fotografii. Dostupné z URL: <http://www.grafika.cz/>.
Server o problematice 3D grafiky a digitálních médií. Dostupné z URL: <http://3dgrafika.cz/>.
Textové materiály, prezentace a grafické soubory distribuované v průběhu semestru.
Last update: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (03.12.2014)
Requirements to the exam -
•The exam hastheoretical and practical •The theoretical partwill be implementedwritten and oralexamination. in the written partisto demonstratethe appropriate levelof knowledgeofthe subjectarea of focustest form verbalpart is ademonstration ofthe appropriate levelof knowledgein defense ofassessment work andthe relateddiscussionofthe subjectarea of focus •Practicalconcernsdemonstrate competencein the creation, acquisition and processinggraphical dataon a computerthrough the implementationof tasksbased on the award •The examwill be implementedin the environmentcorrespondingto teaching
Last update: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (03.12.2014)
Zkouška má část teoretickou a praktickou
Teoretická část bude realizována písemnou a ústní formou zkoušení.
v písemné části se jedná prokázání příslušné úrovně vědomostí z oblasti zaměření předmětu formou testu
v ústní části se jedná o prokázání příslušné úrovně vědomostí při obhajobě zápočtové práce a související rozpravě z oblasti zaměření předmětu
Praktická část se týká prokázání způsobilosti v tvorbě, získávání a zpracování grafických dat na počítači formou realizace úkolů na základě zadání
Zkouška bude realizována v aplikačním prostředí korespondujícím s výukou
Last update: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (03.12.2014)
Syllabus -
THEORETICAL FOUNDATIONS OF COMPUTER GRAPHICS
Analytical and computational geometry in computer graphics, physical properties of light, perceptual properties of light, the light and color perception, color spaces and color models
GRAPHIC DATA
Bitmap data, color attribute, bit attribute, vector data
CHARACTERISTICS OF THE DIGITAL IMAGE
Image resolution, interpolation, geometric transformations, sampling and alias, antialiasing, expression of colors , direct color and process color, color transformation, dithering, image brightness, histogram, gamma, transformation of luminance scale
GRAPHIC FILES AND FORMATS
Types and characteristics of image formats, data compression and compression algorithms and their properties, raster formats, vector formats, metaformats
CREATING AND PROCESSING OF GRAPHICS
Acquisition of graphic data, the sensor elements light sensitive, scanners, digital photos, programs for creating and processing of graphics, graphic accelerators, development, standards, basic parameters, monitors, projectors, printers
WORK WITH BITMAP AND VECTOR GRAPHICS EDITOR
Available tools and features of the program, options for creating bitmap graphics, basics of creating vector objects, user settings, work with layers, styles and templates, import, archive files, export, conversion, calibration, printing
WORKING WITH GRAPHICS
Editing and conversion of graphic files, scanning image masters, scanning, digital photo, OCR, creating animated GIF sequences, color separation, prepress, printing
FOUNDATIONS OF 3D GRAPHICS
3D object representation, geometric transformations, projections, projection matrix, parallel projection, central projection, light, illumination models, light sources, shadows, textures, types of mapping, shadow maps, light maps
Last update: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (21.09.2011)
teoretické základY počítačové grafiky
Vývoj a směry zpracování grafických informací na počítači
Aplikace počítačové grafiky, vizualizace
Zpracování grafické informace, analytická a výpočetní geometrie v počítačové grafice, technické a programové vybavení pro zpracování grafiky
Fyzikální a percepční vlastnosti světla, jas, odstín, sytost, světlost, barevná teplota
Pojem barvy, vnímání světla zrakem, rozlišovací schopnost oka, vnímání jasu, vnímání barev, barevný kontrast
Barevné prostory, chromatický diagram, gamut lidského vidění, způsoby vyjádření odstínu barvy, barevné modely, hlavní druhy barevných modelů
Grafická data
Druhy a zdroje grafických dat
Metody popisu grafických dat, metoda rastrového popisu, metoda vektorového popisu