|
|
|
||
|
The student will be acquainted with all kinds of communication disability (developmental and acquired). The following categories of communication disability will be approached: developmental dysphasia (specific language impairment), dyslalia, dysarthria, stuttering, tumultus sermonis, mutism, palatolalia, voice disorders. The concept of symptomatic speech disorders will be explained. Students will be acquainted with acquired neurogenic speech and language disorders in adulthood, namely aphasia and dysarthria. For each type of disorder gains knowledge about etiology, symptomatology, classification, a brief overview of the possibilities of diagnostic process and therapy. Case studies of children and adults with all kinds of communication disability will be presented.
Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (30.10.2019)
|
|
||
|
Povinná literatura: BOČKOVÁ, B. Podpora žáků se specificky narušeným vývojem řeči. Brno: MU, 2011- ISBN 978-80-210-5609-1. KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9. LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-977-4. NEUBAUER, K. a kol. Neurogenní poruchy komunikace u dospělých - diagnostika a terapie. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-159-4. Doporučená literatura: DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Logopaedia clinica, 2001. ISBN 80-902536-2-8. LOVE, R:J., WEBB, W. G. Mozek a řeč. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-807367-464-9. MORALES, R.C. Orofaciální regulační terapie – metoda reflexní terapie pro oblast úst a obličeje. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-105-0. NEUBAUER, K. a kol. Neurogenní poruchy komunikace u dospělých - diagnostika a terapie. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-159-4. Last update: Kotvová Miroslava, PhDr., Ph.D. (14.06.2018)
|
