SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Special Education – Individuals with Speech and Language Disorders II - OK0218214
Title: SpPg znevýh. člov. s ŘP II.
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: winter
E-Credits: 6
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Is provided by: OKBS1S126A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
Pre-requisite : OK0218114
Interchangeability : OBSP18214, OBSP18717
Is pre-requisite for: OK0218290, OK0218511
Is interchangeable with: OBSP18717
Annotation -
The student will be acquainted with all kinds of communication disability (developmental and acquired). The following categories of communication disability will be approached: developmental dysphasia (specific language impairment), dyslalia, dysarthria, stuttering, tumultus sermonis, mutism, palatolalia, voice disorders. The concept of symptomatic speech disorders will be explained. Students will be acquainted with acquired neurogenic speech and language disorders in adulthood, namely aphasia and dysarthria. For each type of disorder gains knowledge about etiology, symptomatology, classification, a brief overview of the possibilities of diagnostic process and therapy. Case studies of children and adults with all kinds of communication disability will be presented.
Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (30.10.2019)
Course completion requirements -

•    written exam - at least 75 % of correct answers are required to fulfill the conditions

 

Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (30.10.2019)
Literature -

FROSTOVÁ, Jana (2010): Péče o hlasovou kondici učitelů. Brno: MU ve spolupráci s MSD KLENKOVÁ, Jiřina, BOČKOVÁ, Barbora, BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona (2012): Kapitoly pro studenty logopedie. Brno: Paido.

KLENKOVÁ, Jiřina (2006): Logopedie. Praha: Grada.

KRAHULCOVÁ, Beáta (2013): Dyslalie – Patlavost. Vady a poruchy výslovnosti. 2. rozš. a přeprac. vydání. Praha: BEAKRA.

LECHTA, Viktor (2010): Koktavost: integrativní přístup. 2. rozšiř. a přeprac. Vyd. Praha: Portál.

Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (30.10.2019)
Syllabus - Czech

 

Problematika  patologie v oblasti  řeči, jazyka, komunikace ve všech věkových kategoriích. U všech druhů narušení a poruch je prezentována terminologie, výskyt, etiologie, symptomatologie, klasifikace, seznámení s možností diagnostiky a terapie.
Jsou přiblížena jedotlivá témata:  vývoj řeči a jeho poruchy, opožděný vývoj řeči a specificky narušený vývoj, dyslalie, vývojové dysartrie, dyspraxie, fonologické vývojové poruchy, poruchy zvuku řeči a poruchy u vrozených vývojových vad v orofaciální oblasti, poruchy plynulosti a tempa řeči, mutismus, symptomatické poruchy řeči u osob mentálně a tělesně postižených, získané neurogenní poruchy v dospělosti – afázii a dysartrii, poruchy polykání.

Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (13.06.2018)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html