Students will gain a comprehensive overview of the biopsychosocial causes of behavioral disorders and the basic topics of etopedy as a special pedagogical discipline. The aim will be to define the basic concepts related to behavioral disorders, from a special pedagogical point of view (multifactorial approach and approach to behavioral disorders). The attention of individual meetings will be focused on the current state of institutional and protective education in the Czech Republic and on facilities for institutional and protective education in the Czech Republic (diagnostic institutes, children's homes with a school, educational institutions, children's homes). Students will also gain basic theoretical insight in the primary prevention of risk phenomena in the school environment. Attention will also be paid to the issue of social and legal protection of children, social and legal protection bodies for children and their role in the system of education of a child with a diagnosed behavioral disorder. Last but not least, the topics will be individual educational and therapeutic approaches to people addicted to addictive substances. Bio-psycho-socio-spiritual model of addictive behavior. Outpatient and residential care system for addicts. Harm Reduction. Self-help organizations operating in the Czech Republic. The current drug scene in the Czech Republic.
Last update: Tirpák Jan, PhDr. PaedDr. Ing., Ph.D. et Ph.D., MBA (06.02.2022)
Posluchači získají ucelený přehled o biopsychosociálních příčinách vzniku poruch chování a o základních tématech etopedie jako speciálně pedagogické disciplíny. Cílem bude vymezení základních pojmů vztahujících se k oblasti poruch chování, a to z hlediska speciálně pedagogického (multifaktoriální pojetí a přístup k poruchám chování). Pozornost v rámci jednotlivých setkání bude zaměřena i na současný stav ústavní a ochranné výchovy v ČR a na zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy v ČR(diagnostické ústavy, dětské domovy se školou, výchovné ústavy, dětské domovy). Posluchači dále získají základní teoretický vhled v rámci primární prevence rizikových jevů ve školním prostředí. Pozornost bude věnována i problematice sociálně právní ochrany dětí, orgánům sociálně právní ochrany dětí a jejich úloze v systému edukace dítěte s diagnostikovanou poruchou chování. V neposlední řadě budou tématy jednotlivé výchovně-terapeutické přístupy k osobám závislým na návykových látkách. Bio-psycho-socio-spirituální model závislostního chování. Systém ambulantní a rezidenční péče o osoby závislé na návykových látkách. Harm Reduction. Svépomocné organizace působící v ČR. Současná drogová scéna v ČR.
Last update: Tirpák Jan, PhDr. PaedDr. Ing., Ph.D. et Ph.D., MBA (06.02.2022)
Literature - Czech
Literatura:
Fischer, S. Sociální patologie. Propedeutika. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2006. ISBN 80-7044-812-1.
Fischer, S., Škoda, J. Sociální patologie. Závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0.
Kaleja, M. Etopedická propedeutika v inkluzivní speciální pedagogice. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7510-159-4.
Kaleja, M. (Ne) připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik, 2015. ISBN 978-807510-160-0.
Kalina, K. a kol. Mezioborový glosář pojmů z oblasti drog a drogových závislostí. Praha: Úřad vlády ČR, 2001. ISBN 80-238-8014-4.
Kalina, K. a kol. Drogy a drogové závislosti 1 a 2. Praha: Úřad vlády České republiky, 2003. ISBN 80-86734-05-6.
Kalina, K. Terapeutická komunita. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2449-2.
Kalina, K. Základy klinické adiktologie. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-4331-8.
Kalina, K. a kol. Klinická adiktologie. Praha: Grada Publishing, 2015.
Slomek, Z. Etopedie. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2010. ISBN 978-80-86723-84-6.
Škoviera, A. Dilemata náhradní výchovy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-318-5.
Matoušek, O., Kroftová, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X.
Mühlpachr, P. Sociální patologie. Brno: PedF MU, 2001.
Nešpor, K. Návykové chování a závislost. Současné poznatky a perspektivy léčby. Praha: Portál, 2000.
Říčan, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9.
Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-214-9.
Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a preventivně výchovné péči ve školských zařízeních.
Zákon č. 218/2003 Sb., o soudnictví ve věcech mládeže.
Last update: Tirpák Jan, PhDr. PaedDr. Ing., Ph.D. et Ph.D., MBA (10.02.2022)
Requirements to the exam - Czech
- ústní (písemná) zkouška v rámci vypsaných okruhů otázek, případně další požadavky dle pokynů vyučujícího
Last update: Tirpák Jan, PhDr. PaedDr. Ing., Ph.D. et Ph.D., MBA (09.02.2022)
Syllabus - Czech
Sylabus:
Etopedie a její místo v soustavě pedagogických a dalších vědních disciplín.
Vymezení základních pojmů z oblasti poruch chování.
Členění poruch chování a jejich klasifikace.
Řešení ústavní a ochranné výchovy v České republice.
Zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy.
Současná legislativa k ústavní a ochranné výchově a preventivně výchovné péči ve školských zařízeních.
Náhradní rodinná péče.
Institut sociálně právní ochrany dětí, orgány sociálně právní ochrany dětí a jejich úloha v systému edukace dítěte s diagnostikovanou poruchou chování.
Primární prevence rizikových jevů ve školním prostředí ve vztahu k poruše chování. Systém prevence ve školách a školských zařízeních.
Služby sociální prevence ve vztahu k problematice překonání nepříznivé sociální situace a eliminace vzniku a šíření společensky nežádoucích jevů.
Vymezení základních pojmů v oblasti adiktologie.
Klasifikace návykových látek dle MKN-10.
Minimalizace zdravotních a sociálních rizik osob závislých na návykových látkách.
Rezidenční péče o osoby závislé na návykových látkách, následná péče.
Význam svépomocných organizací.
Substituční programy.
Bio- psycho- socio spirituální model závislostního chování.
Last update: Tirpák Jan, PhDr. PaedDr. Ing., Ph.D. et Ph.D., MBA (06.02.2022)