course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan you can enroll for the course in winter and in summer semester
Teacher trainig for inclusive education. Working at exapmles and theoretic models supports understanding inclusion, problems of handikepped persons and, explains relevant psychical mechanismus.
Last update: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (28.01.2013)
VARIANTA A)
Speciálně pedagogické téma zprostředkované internetem ("Příprava na inklusi" - kombinovaná forma e-learnigová+ prezenční)
Umožní přiblížit se humanistickému pojetí integrace/inkluze v oblasti vzdělávání učitelů a pedagogických pracovníků.
Cíle kurzu:
Porozumět problému inkluse a inklusivního vzdělávání na základě teorie i práce s videoukázkami z praxe; deficitní a kompetenční pojetí hendikepu; příčiny a mechanismus vzniku kompenzačních jednání, terapie. Změnit postoj účastníka vzdělávacího procesu tak, aby na své pozici chtěl a dokázal přispět k zvládnutí inkluse a k rozvoji každého dítěte.
VARIANTA B)
Zaměření na sociálnímu aspekt začleňování. Metody a Profil na jednu stránku, Kruh přátel, Path a Maps.
Profil na jednu stránku představuje silné stránky dítěte a rozvoj staví na nich. Jsou uvedeny osoby, předměty, okolnosti, zvyky pro dítě důležité z jeho pohledu. Může pomoci pedagogickým pracovníkům například s jeho motivací.
Další část profilu je souborem konkrétních rad a návodů, jak dítě ve škole co nejlépe podpořit.
Kruh přátel se využívá pro řešení každodenních situací ve třídě na základě aktivního zapojení spolužáků začleněného dítěte. Role pedagogického pracovníka je kroužek podpořit při vzniku, dojednat pravidla a zpočátku kroužek vést. Následná činnost není dále pedagogem organizována.
Metody Path a Maps pomáhají pedagogům uvědomit si, kam mohou třídu vést.
Studenti prostudují literaturu,seznámí se s organizacemi využívajícími metody plánování zaměřeného na člověka.
Vytvoří plán pro konkrétního mladého člověka se zdravotním postižením. Plán bude obsahovat prvky všech plánovacích nástrojů, s nimiž se studenti během výuky seznámí.
Sylabus
Plánování zaměřené na člověka - východiska, smysl, cíle, kořeny
Inkluzívní vzdělávání a sociální začlenění
Týmová práce, význam spolupráce speciálních pedagogů při začleňování dětí se speciálními vzdělávacími potřebami do běžných škol
Individuální plánování s využitím nástrojů Plánování zaměřených na člověka
Profil na jednu stránku - tvorba, využití
Kroužek přátel jako podpora sociální interakce ve třídě
Metody Path a MAPs
Last update: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (25.06.2013)
Aim of the course - Czech
Cílem kurzu je,
abyste byli schopni z pohledu pedagogických věd definovat integraci,
abyste si vytvořili dovednosti adekvátním způsobem popsat, pozorovat, kategorizovat, znázornit, analyzovat a vyhodnotit obsahy, vztahující se ke tématu ,
abyste chápali poznatky v kontextu sociálního prostředí a individuálního vývoje a rozpoznali mechanismy působení a zákonitosti,
abyste byli sami schopni hlubší reflexe svých postojů a názorů na to, jakým způsobem je ovlivňěna společnost a náš život v jejím rámci obrazem, který si vytváříme o lidech, světě a postižených lidech.
Last update: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (23.01.2013)
Requirements to the exam - Czech
VARIANTA A)
Splnění všech úkolů v kurzu na dl.cuni.cz Prezence 8/12 a to podle pokynů vyučující.
VARIANTA B)
Vytvoří plán zaměřený na člověka pro konkrétního mladého člověka se zdravotním postižením. Plán bude obsahovat prvky všech plánovacích nástrojů, s nimiž se studenti během výuky seznámí
Last update: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (25.06.2013)
Syllabus - Czech
VARIANTA A)
Obsah kurzu: S použitím e-learningového kurzu "ODL:Inclusive", na ukázkách z praxe a úkolech na nich vystavěných, s využitím autotestů .: - obhled stavu inkluse (ukázky na videosekvencích), kompetence potřebné pro inklusivní vzdělávání, - nácvik pozorného a nepředpojatého sledování a popisu skutečnosti, - výklad teoretických východisek inkluse (model výměnných vztahů individua a prostředí, jejich význam a důsledky pro hendikep, životní podmínky a osobní historie: model hraničního fázového prostoru momentů osobní historie, vnější a vnitřní izolace a autokompenzační a regulační psychické mechanismy, disociace psychiky) - deficitní a kompetenční pojetí handicapu, od vnějšího k vnitřnímu pozorovatele. Diskuse studentů s odborníky z praxe
VARIANTA B)
Plánování zaměřené na člověka - východiska, smysl, cíle, kořeny Inkluzívní vzdělávání a sociální začlenění Týmová práce, význam spolupráce speciálních pedagogů při začleňování dětí se speciálními vzdělávacími potřebami do běžných škol Individuální plánování s využitím nástrojů Plánování zaměřených na člověka Profil na jednu stránku - tvorba, využití Kroužek přátel jako podpora sociální interakce ve třídě Metody Path a MAPs