|
|
|
||
Kurs se zabývá výkladem klíčových problémů ruských dějin a dějin SSSR. Přihlédne ke vzniku
"studené války" a jejímu vlivu na vývoj SSSR a na jeho politiku v sovětském bloku. Bude se zabývat příčinami zániku SSSR a jeho důsledky pro současné Rusko. Vymezí hlavní diskusní problémy v literatuře posledního desetiletí. Last update: Kolenovská Daniela, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Cílem předmětu je s důrazem na ruské dějiny seznámit studenty se základními trendy východoevropského vývoje. Last update: Kolenovská Daniela, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Povinná literatura: HANUŠ, J. – VLČEK, R. (eds.), Interpretace ruské revoluce 1917, Brno, Centrum pro studium demokracie a kultury, 2008. VYDRA, Z. a kol., Dějiny Ruska. Praha: NLN, 2016. ŽIŽEK, S., Požadujme nemožné. Olomouc: Broken Books, 2014, s. 35-46; 63-66. CHLEVŇUK, O., Stalin: nový životopis. Praha: Paseka, 2016, s. 51-113; 123-279; 291-364. KOTKIN, S., Stalin. Vol. II, Waiting for Hitler, 1928-1941. Allen Lane, Penguin Books, 2017, s. 9-69; 376-496.
William TAUBMAN: Chruščov —člověk a jeho doba. Nakladatelství Jiří Buchal —BB/art, Praha 2005, s. 214-273. Karel DURMAN: Popely ještě žhavé: velká politika 1938-1991. [Díl I., Světová válka a nukleární mír 1934-1964]. Praha: Karolinum, 2004, s. 366-395.
Martin Malia, Sovětská tragédie, Argo, 2004 – str. 353-403. Archie Brown, The Rise and Fall of Communism, 2009 – 20. kapitola (‘The Era of Stagnation’: The Soviet Union under Brezhnev), kapitoly 24-28, (str. 481-573). ev. Archie Brown, Vzestup a pád komunismu, Jota, 2011, ISBN: 978-80-721781-29-4. DRAHOKOUPIL D., MYANT M., Transition Economies: Political Economy in Russia, Eastern Europe, and Central Asia. San Francisco, CA: Wiley, 2011 SAKWA R., Russian Politics and Society (libovolné vydání), kapitola Phoney Democracy.
Doporučená literatura: Pančenko, Aleksandr Michajlovič, Metamorfózy ruské kultury: sborník statí a esejů, Červený Kostelec, Pavel Mervart, 2012, ISBN: 978-80-7465-007-9 Jiří Hanuš, Radomír Vlček (eds.), Interpretace ruské revoluce 1917, Brno, Centrum pro studium demokracie a kultury, 2008, ISBN: 978-80-7325-150-5 Pečenka, Marek, Dějiny Ruska v datech, Praha, Dokořán, 2011, ISBN: 978-80-86569-14-7 Stephen White (ed.), Politics and the ruling group in Putin's Russia, New York, Palgrave Macmillan, 2008, ISBN: 978-0-230-52483-5 Reader: Ronald Grigor Suny, The Structure of Soviet History, Essays and documents, Oxford, Oxford University press, 2002, ISBN-13: 978-0195137040 Gorenburg, Dmitry: Soviet National Policy and Assimilation In Ruble, Blair A., Arel, Dominique: Rebounding Identities. The Politics of Identity in Russia and Ukraine. Washington, Woodrow Wilson, 2006, s. 273-303. Two Russias Collide. In Hosking, Geoffrey A.: Rulers and Victims. Harvard, Belknap, 2006, s. 91-141. Litera, Bohuslav: Válka a moc v SSSR za druhé světové války. Slovanský přehled, 2002, č.2, s. 209-231. Ahred, Rudiger, Tompson, William: Fifteen years of economic reform in Russia': What has been achieved? OECD Working paper, 2005, str. 1-38. Last update: Kolenovská Daniela, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Diskuse, četba, samostatná písemná práce. Odkaz na podporu ke kurzu na Moodle: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3021 Last update: Kolenovská Daniela, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Studenti se účastní blokové výuky ve stanovených termínech. S ohledem na mimořádná opatření proti Covid-19 bude kurz probíhat prostřednictvím platformy Zoom (odkaz bude rozeslán týden před konáním přednášky) a platformy Moodle (https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3021) Studenti jsou povinni nastudovat tituly uvedené v seznamu studijní literatury. Studenti jsou povinni dodat ve stanoveném termínu prostřednictvím Moodle a) Recenze vybraného titulu: cílem úkolu je naučit studenty zpracovat strukturovanou anotaci/recenzi publikace zabývající se problematikou středoevropských dějin v letech 1945-1990. Práce musí obsahovat jasnou definici hlavní teze (výzkumná otázka, problém, hypotéza), důvody výběru použité literatury a její kritické zhodnocení (zdroje citovat řádným poznámkovým aparátem formou footnotes), výklad metodologie, závěr, v němž se autor vyjádří, jestli byla předložená teze doložena, resp. jestli a jak byla vstupní otázka zodpovězena. Cílem úkolu je naučit studenta v rámci tohoto předmětu: b) Diskuse nad povinnou literaturou. c) znalostní test
Předmět je ukončen testem (30% celkového hodnocení, ověřuje základní znalosti, nutno získat nadpoloviční počet bodů) Veškerá komunikace probíhá prostřednictvím Moodle, Zoom a mailů svobodak@fsv.cuni.cz a kolenovska@seznam.cz ev. prostřednictvím individuálních konzultací. Student je klasifikován z celkového výsledku následovně: • 91 a více = A • 81 - 90 % = B • 71 - 80 % = C • 61 - 70 % = D • 51 - 60 % = E • 0 - 50 % = F Last update: Kolenovská Daniela, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Cílem předmětu je s důrazem na ruské dějiny seznámit studenty se základními trendy východoevropského vývoje. Podpora Moodle Last update: Kolenovská Daniela, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|