![]() | On Thursday, September 4, 2025, from 8:00 PM to 10:00 PM, there will be an outage of WhoIs system. This will limit work in IS studium. For example, you will not be able to submit thesis. Subscription to courses should remain unaffected by the outage. We apologize for any inconveniece and we thank you for understanding. |
|
|
|
||
Filosofie, literatura, poetika
Přednáška pro "společný základ" Forma kurzu: přednáška, 2 hodiny týdně, ZS-LS 2013/2014. Po. 14:10-15:40, místnost 131 (Aula) Vyučující: Prof. Dr. phil. Josef Vojvodík, M.A. PODMÍNKY ZÍSKÁNÍ ATESTU: PÍSEMNÁ ZKOUŠKA-TEST NA KONCI LS (viz také soupis literatury). Výchozí a problematizující tezí přednášky by mohl být výrok Michela Serrese "Jedině filozofie je schopna ukázat, že literatura je hlubší než ona a že jí předchází. Spočívá v ní." (Michel Serres, L’Hermaphrodite. Sarrasine Sculpteur, 1987). Tento výrok velmi pěkně odráží bouřlivé teoretické diskuse 80. a 90. let 20. století, spojené s filozofií dekonstrukce a se jmény Jacques Derrida, Paul de Man, Richard Rorty, Hans Georg Gadamer, Jürgen Habermas, Hans Blumenberg nebo Louis Marin, co spojuje filozofii s literaturou a vice versa, jaká je relace mezi nimi, do jaké míry překračují oba obory své "přísně" vymezené hranice. V přednášce půjde o to, pokusit se ukázat specifické "mezi-prostory", kde se filozofie s literaturu a s uměním vůbec, stýkají, dotýkají, navzájem komentují a ovlivňují. Obě, filozofie i literatura, představují - z hlediska psaní samotného - různé formy a způsoby písemných záznamů: zde je jednou z prvních vazeb vztah rétoriky a filozofie. Také filozofové, kteří trvají na ostře vymezeném pojmu "filozofie" a jeho nosnosti a filozofie jako "přísné vědy" (Kant, Hegel, Husserl), se zabývají vztahem literatury (a literárnosti) k vlastnímu filozofování. Z této perspektivy a ve své komplementárnosti i protikladnosti navazují a tematizují literatura i filozofie různé formy vztahu ke světu, tedy způsoby, jak o světě psát, jak svět "číst" a jak jej re-prezentovat. Ať se již tyto formy a způsoby "psaní" a "čtení" nazývají "mimesis", "ztvárnění", "abstrakce", "obraznost", "univerzálnost" nebo "jedinečnost", jejich společným jmenovatelem je, jak se zdá, "skutečnost". Nikoliv v tom smyslu, že by skutečnost "reprezentovaly", ale v tom smyslu, že skutečnost, jak píše Hans Blumenberg, reflektují, s tím, že ani filozofii, ani literatuře není vlastní "bezprostřední" přístup/vztah ke skutečnosti. Společné je však to, že tento vztah "píší" a "čtou". Jak je ovšem možné svět ztvárnit a zkušenostně poznávat? Racionálně? Konstruktivně? Reflexivně? Virtuálně? A jakými formami? Mimetickou "reprezentací"? Performativně? Experimentálně? Možno říci, že i přes všechny rozdíly spojují literaturu a filozofii způsoby a formy jak skutečnost poznávat, jak ji psát (popř. výtvarně ztvárňovat), jak ji inscenovat (a "hrát") a jak ji číst (recipovat). Tematické okruhy: - Estetická zkušenost - smyslovost/afektivita - (sebe)reflexe - "estetický postoj" - "Prožitek a básnictví": poetika - poetologie - metaforologie - "Skutečnost" a "autentičnost": koncepty "reality" (v moderně) - Imaginární - fiktivní - reálné jako základní kategorie literární antropologie - Básníci a jejich filozofičtí interpreti: mezi filozofickou a literární hermeneutikou - "Bolest filozofů" (Nietzsche) a "tragické literární dějiny" (Muschg) - Medialita a performativita (divadlo, hra, filozofie tragična) - Intermedialita a teorie obrazu ve vztahu k filozofii. Literatura (základní) ADORNO, Theodor Wiesengrund: Estetická teorie. Panglos: Praha 1997. ARISTOTELÉS: Poetika. Oikoymenh: Praha 2008. AUERBACH, Erich: Mimesis. Zobrazení skutečnosti v západoevropských literaturách. Praha: Mladá fronta 1998. BARTHES, Roland: Světlá komora. Poznámky k fotografii. Fra: Praha 2005. BENJAMIN, Walter: Dílo a jeho zdroj. Odeon: Praha 1979. BENJAMIN, Walter: Literárněvědné studie I. Oikoymenh: Praha 2009. BACHELARD, Gaston: Poetika snění. Malvern 2010. BLANCHOT, Maurice: Literární prostor. Herrmann a synové: Praha 1999. BLUMENBERG, Hans: Ästhetische und metaphorologische Schriften. Suhrkamp: Frankfurt am Main 2001. CURTIUS, Ernst Robert: Evropská literatura a latinský středověk. Triáda: Praha 1998. ČYŽEVŚKYJ, Dmitrij: Dostojevskij-Studien. Gesammelt und herausgegeben von D. Čyževśkyj. Verlag Gebrüder Stiepel: Reichenberg 1931. ČYŽEVŚKYJ, Dmitrij: K Máchovu světovému názoru. In: Jan Mukařovský (ed.): Torso a tajemství Máchova díla. Sborník pojednání Pražského linguistického kroužku. František Borový: Praha 1938, s. 111-180. DELEZUE, Gilles: Proust a znaky. Herrmann a synové: Praha 1999. DIDI-HUBERMAN, Georges: Ninfa moderna. Esej o spadlé draperii. Fra: Praha 2010. EAGLETON, Terry: Sladké násilí. Idea tragična. Host: Brno 2005. FULKA, Josef: Psychoanalýza a francouzské myšlení. Herrmann a synové: Praha 2008. GADAMER, Hans-Georg: Pravda a metoda I-II. Triáda: Praha 2009, 2011. GADAMER, Hans-Georg: Aktualita krásného. Umění jako hra, symbol a slavnost. Triáda: Praha 2003. GUARDINI, Romano: Rainer Maria Rilkes Deutung des Daseins: Eine Interpretation der Duineser Elegien. Grünewald - Schöningh: Mainz 1996. GUARDINI, Romano: Dantes Göttliche Komödie. Ihre philosophischen und religiösen Grundgedanken. Matthias Grünewald Verlag: Mainz 1999. HARRIES, Karsten: Smysl moderního umění. Filozofická interpretace. Host: Brno 2010. HEIDEGGER, Martin: Básnicky bydlí člověk. Co je metafyzika? Konec filosofie a úkol myšlení. Oikoymenh: Praha 2006. HRDLIČKA, Josef: Obrazy světa v české literatuře. Studie o způsobech celku. Komenský, Mácha, Šlejhar, Weiner. Malvern: Praha 2008. JANKOVIČ, Milan: Cesty za smyslem literárního díla. Karolinum: Praha 2005. JASPERS, Karl: Duchovní situace doby. Academia: Praha 2008. KANT, Immanuel: Kritika soudnosti. Odeon: Praha 1975. KANT, Immanuel: Kritika čistého rozumu. Oikoymenh: Praha 2001. KOUBA, Pavel: Nietzsche. Filosofická interpretace. Oikoymenh: Praha 2006. KRACAUER, Siegfried: Ornament masy. Academia: Praha 2008. LOTMAN, Jurij M.: Text a kultúra. Archa: Bratislava 1994. MERLEAU-PONTY, Maurice: Viditelné a neviditelné. Oikoymenh: Praha 2004. MUSCHG, Walter: Tragische Literaturgeschichte. Diogenes: Zürich 2006. NIETZSCHE, Friedrich: Zrození tragédie z ducha hudby. Gryf: Praha 1993. NIETZSCHE, Friedrich: Tak pravil Zarathustra. Kniha pro všechny a pro nikoho. XYZ: Praha 2009. ORTEGA, José y Gasset: Eseje o umení. Archa: Bratislava 1994. PATOČKA, Jan: Umění a čas I.-II. Oikoymenh: Praha 2004. PECHLIVANOS, Miltos: Úvod do literární vědy. Herrmann a synové: Praha 2000. PETŘÍČEK, Miroslav: Myšlení obrazem. Průvodce současným filosofickým myšlením pro středně nepokročilé. Herrmann a synové: Praha 2009. PETŘÍČEK, Miroslav (ed.): Moderní svět v zrcadle literatury a filosofie. Herrmann a synové: Praha 2012. PLATÓN: Hippias Větší, Hippias Menší, Ión, Menexenos. Oikoymenh: Praha 1996. PLATÓN: Timaios. Kritias. Oikoymenh: Praha 2008. POKORNÝ, Martin: Způsoby četby. Prostor: Praha 2002. POKORNÝ, Martin: Odezvy a znaky: Homér, Dante a Joyceův Odysseus. Jitro: Praha 2009. SCHOPENHAUER, Arthur: Svět jako vůle a představa I., II. Nová tiskárna: Pelhřimov 1996. SIMMEL, Georg: O podstate kultúry. Kalligram: Bratislava 2003. SVATOŇ, Vladimír: Román v souvislostech času. Úvahy o srovnávací literární vědě. Malvern: Praha 2009. VIETTA, Silvio: Ästhetik der Moderne. Literatur und Bild. Wilhelm Fink Verlag: München 2001 WELSCH, Wolfgang: Naše postmoderní moderna. Vyšehrad: Praha 2004. ZIMA, Peter V.: Literární estetika. Votobia: Olomouc 1998. Last update: KCLVOJVO (20.09.2016)
|
|
||
Literatura (základní) ADORNO, Theodor Wiesengrund: Estetická teorie. Panglos: Praha 1997. BLUMENBERG, Hans: Paradigmy k metaforológii. Kalligram: Bratislava 2015. JAKOBSON, Roman: Poetická funkce. H&H: Praha 1990. MERLEAU-PONTY, Maurice: Viditelné a neviditelné. Oikoymenh: Praha 2004. STAROBINSKI, Jean: Melancholie v zrcadle. Tři přednášky o Baudelairovi. Malvern: Praha 2013. VYZNAČENÉ TITULY JSOU PRO SPLNĚNÍ ZKOUŠKY-TESTU POVINNÉ! Last update: KCLVOJVO (20.09.2016)
|
|
||
PODMÍNKY ZÍSKÁNÍ ATESTU: PÍSEMNÁ ZKOUŠKA-TEST NA KONCI LS (viz také soupis literatury). Výchozí a problematizující tezí přednášky by mohl být výrok Michela Serrese "Jedině filozofie je schopna ukázat, Tematické okruhy: - Estetická zkušenost - smyslovost/afektivita - (sebe)reflexe - "estetický postoj"
Last update: KCLVOJVO (20.09.2016)
|