|
|
|
||
Last update: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (22.09.2021)
Obecný dodatek k povinné účasti na výuce v ZS 2021/2022: Výuka bude probíhat v souladu s aktuálně platnými protiepidemickými opatřeními. Jsme přesvědčeni, že všichni studenti chápou, že je jejich osobní účast na výuce a aktivita v každém z předmětů důležitá, a udělají vše pro to, aby se do výuky co nejvíce a co nejaktivněji zapojili. Pokud by nastala situace, že by se student z vážných důvodů (nemoc, karanténa, izolace apod.) nemohl (prezenční/distanční) výuky zúčastnit, je nutné, aby se neprodleně spojil s vyučujícím a domluvil se s ním na náhradním či alternativním způsobu práce, aby co nejlépe naplnil obsah a cíle výuky a zodpovědně se připravil na závěrečnou atestaci. |
|
||
Last update: Mgr. Lenka Okrouhlíková, Ph.D. (13.06.2017)
Získání přehledu o principech přípravy a tvorby korpusů znakových jazyků a praktické zvládnutí různých typů notace znakového jazyka a uplatnění nabytých znalostí v praxi. |
|
||
Last update: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (22.09.2021)
Prezenční výuka Zápočet: Aktivní účast a průběžná práce v semináři, plnění zadávaných úkolů, práce na společném projektu, referáty na zadané téma. Zkouška: Zkouška z probrané látky prověřující orientaci v problematice prakticky (prokázání schopnosti prakticky využít vybrané notační systémy) i teoreticky zaměřenými otázkami a úkoly. Distanční výuka Zápočet: Aktivní účast na online výuce a průběžná práce v semináři (může být nahrazena domácí prací), plnění zadávaných úkolů, samostudium v Moodlu, referáty na zadané téma. Zkouška: Zkouška (online) z probrané látky prověřující orientaci v problematice prakticky (prokázání schopnosti prakticky využít vybrané notační systémy) i teoreticky zaměřenými otázkami a úkoly.
Obecný dodatek k povinné účasti na výuce v ZS 2021/2022: Výuka bude probíhat v souladu s aktuálně platnými protiepidemickými opatřeními. Jsme přesvědčeni, že všichni studenti chápou, že je jejich osobní účast na výuce a aktivita v každém z předmětů důležitá, a udělají vše pro to, aby se do výuky co nejvíce a co nejaktivněji zapojili. Pokud by nastala situace, že by se student z vážných důvodů (nemoc, karanténa, izolace apod.) nemohl (prezenční/distanční) výuky zúčastnit, je nutné, aby se neprodleně spojil s vyučujícím a domluvil se s ním na náhradním či alternativním způsobu práce, aby co nejlépe naplnil obsah a cíle výuky a zodpovědně se připravil na závěrečnou atestaci. |
|
||
Last update: Mgr. Lenka Okrouhlíková, Ph.D. (25.08.2019)
BÉBIAN, A. Mimographie ou essaie d´écriture propre à régulariser le langage des sourds-muets. Paris, 1825. [online] Dostupné z: http://www.cultura-sorda.eu/resources/Bebian_Mimographie_1825.pdf Mezinárodní letní škola znakových jazyků 2014: Aktuální otázky v lingvistice znakových jazyků. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2016. Dostupné z: http://cisl.ff.cuni.cz/index.html |
|
||
Last update: Mgr. Lenka Okrouhlíková, Ph.D. (20.08.2020)
Seminář se zabývá specifiky tvorby korpusu znakových jazyků (rozbor vybraných korpusů zahraničních znakových jazyků) a různými možnostmi zápisu znakových jazyků (transkripce glosami, slovní popis, notační systémy). Studenti budou seznámeni se základními principy tvorby korpusů mluvených (budou rámcově seznámení s korpusy vytvořenými pro češtinu - Český národní korpus, Korpusy ÚFAL aj.) a zejména znakových jazyků. Pozornost bude věnována jednotlivým fázím tvorby korpusu znakových jazyků: sběru - elicitaci jazykového materiálu (respondenti, elicitační úkoly), jeho následné zpracování (metadata, segmentace, anotace - lemmatizace, tagování, morfologické značky; ELAN, ILEX) a využití korpusu pro účely lingvistického výzkumu a tvorbu slovníků. Vše bude ilustrováno na korpusech vybraných zahraničních znakových jazyků, zejména na korpusech australského, britského, německého a polského znakového jazyka. Dále bude věnována pozornost notačním (transkripčním) systémům, které pomocí různých typů značek/symbolů zapisují jednotlivé komponenty znaku. Většina notací se zaměřuje pouze na zápis manuální složky znaku, některé notace i na nemanuální složku znaku. Podrobně jsou probrány ve světě nejpoužívanější notace využitelné i pro český znakový jazyk: Stokoes’notation systém (SNS) a jeho modifikace pro ČZJ (Macurová, 2006; Beneš, 2011), Edinburský nemanuální notační systém (ENCS), Hamburský notační systém (HamNoSys), SignWriting. Témata 1. Korpus - přehled základních termínů korupusové lingvistiky 2. České korpusové databáze - orientační přehled 3. Specifika tvorby korpusů znakových jazyků 4. Možnosti sběru jazykového materiálu do korpusu znakového jazyka (se zaměřením na elicitační úkoly využité v korpusu DGS, PJM, AUSLAN, BSL) 5. Zpracování jazykového materiálu - metadata, segmentace, anotace (program ELAN) 6. Přehled korpusů zahraničních znakových jazyků a možnosti vzniku korpusu ČZJ 7. Notace a transkripce znakových jazyků jejich přehled a historie 8. Notační systém pro ČZJ (Macurová, Beneš, Okrouhlíková) 9. Hamburský notační systém 10. SignWriting |
|
||
Last update: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (22.09.2021)
UPRAVÍ A.H. Kurz je určen pro studenty oboru Čeština v komunikaci neslyšících, u nichž je součástí povinného studijního plánu. Ostatní studenti jej mohou navštěvovat pouze v případě volné kapacity a po konzultaci s vyučující. |