Evidence programů CŽVEvidence programů CŽV(verze: 180)
 
   Přihlásit přes CAS
Metoda zvyšování morálních kompetencí (11329)
Základní informace
Metoda zvyšování morálních kompetencí
Kód varianty (CID): 11329
běží přijímací řízení
Přípravný program
Zaměření: Program CŽV - zájmový
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Katedra filosofie [24-KF]
Přípravný program
prezenční
čeština
Kurz je zaměřen na zvyšování morálních kompetencí účastníků prostřednictvím diskusí o morálních dilematech, a to v kontextu ověřené a certifikované metody, která je dlouhodobě a úspěšně aplikována v mezinárodním měřítku. Účastníci kurzu budou systematicky vedeni k rozvoji schopností komplexně porozumět, analyzovat a efektivně řešit morální dilemata. Moderované diskuse podporují morální uvažování, formulování morálních úsudků a přispívají k reflexi a komunikaci morálních postojů. Důraz bude kladen na rozvoj schopností rozvažovat a rozhodovat v dilematických situacích, na posilování argumentačních dovedností, naslouchání názorům druhých a respektování odlišných pohledů, stejně jako na prohlubování schopnosti rozlišovat kvalitu různých názorů pro a proti. Kurz svým zaměřením na zvyšování morálních kompetencí rozvíjí dovednosti potřebné pro efektivní komunikaci a rozhodování v složitých sociálních a kulturně diverzifikovaných situacích charakteristických pro současný komplexní svět.
Metoda zvyšování morálních kompetencí
1. Úvod do kurzu a základní pojmy morální kompetence – 1 hodina
• Definice morální kompetence
• Vývoj konceptu morální kompetence (Kohlberg, Piaget a Lind)
• Představení metody diskuse o morálních dilematech a její význam pro rozvoj morální kompetence

2. Testování morální kompetence – 1 hodina
• Vysvětlení a význam Testu morální kompetence (Moral Competence Test – MCT)
• Měření morální kompetence před absolvováním kurzu prostřednictvím MCT
• Posouzení výsledku testů (C-skóre) a jeho interpretace

3. Struktura lekce s diskusí o morálních dilematech – 5 x 2 hodiny
Jednotlivé fáze lekce zahrnují:
• Představení morálního dilematu
• Reflexe a diskuse
• První rozhodnutí účastníků a rozdělení do skupin
• Vysvětlení zásad efektivní diskuse a argumentace
• Skupinová diskuse a hodnocení argumentů
• Reflexe a sebereflexe v rámci diskusí
• Druhé rozhodnutí a zpětná vazba
• Možnost následné konzultace (5 x 1 hodina)

4. Závěrečná diskuse po ukončení kurzu a zpětná vazba – 1 hodina
• Diskuse nad praktickými zkušenostmi z kurzu
• Reflexe účastníků: Změna přístupu k etickým dilematům

5. Závěrečné testování morální kompetence – 1 hodina
• Opětovná aplikace Testu morální kompetence (MCT)
• Srovnání výsledků před a po kurzu, vyhodnocení zlepšení C-skóre
22
Kurz nestanovuje žádné podmínky přijetí.

Podrobnosti v rozvrhu
Statistika pro MŠMT
Filozofie a etika (0223)
Podmínky absolvování a kvalifikace
jiná
Certifikace: Osvědčení o absolvování programu
Nejsou stanoveny
Garant a místo
MUDr. Anetta Jedličková, Ph.D.
Katedra filosofie
Oddělení vnitřních vztahů
JUDr. Adam Doležal, LL.M., Ph.D.
MUDr. Anetta Jedličková, Ph.D.
Mgr. et Mgr. Martin Zielina, Ph.D.
Termín a délka
2024/2025
letní semestr
1
19 (v hodinách celkem)
Poplatky a financování
15000 Kč / semestr
Přihláška
Pátkova 2137/5, 182 00 Praha 8
MUDr. Anetta Jedličková, Ph.D.
Anetta.Jedlickova@fhs.cuni.cz
00
07.01.2025
16.03.2025
Další informace
https://fhs.cuni.cz/FHS-3553.html
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK