Metoda zvyšování morálních kompetencí (11329)
Základní informace | |
Metoda zvyšování morálních kompetencí | |
Kód varianty (CID): | 11329 |
běží přijímací řízení | |
![]() |
|
Přípravný program | |
Zaměření: | Program CŽV - zájmový |
Fakulta: | Fakulta humanitních studií |
Katedra filosofie [24-KF] | |
Přípravný program | |
prezenční | |
čeština | |
Kurz je zaměřen na zvyšování morálních kompetencí účastníků prostřednictvím diskusí o morálních dilematech, a to v kontextu ověřené a certifikované metody, která je dlouhodobě a úspěšně aplikována v mezinárodním měřítku. Účastníci kurzu budou systematicky vedeni k rozvoji schopností komplexně porozumět, analyzovat a efektivně řešit morální dilemata. Moderované diskuse podporují morální uvažování, formulování morálních úsudků a přispívají k reflexi a komunikaci morálních postojů. Důraz bude kladen na rozvoj schopností rozvažovat a rozhodovat v dilematických situacích, na posilování argumentačních dovedností, naslouchání názorům druhých a respektování odlišných pohledů, stejně jako na prohlubování schopnosti rozlišovat kvalitu různých názorů pro a proti. Kurz svým zaměřením na zvyšování morálních kompetencí rozvíjí dovednosti potřebné pro efektivní komunikaci a rozhodování v složitých sociálních a kulturně diverzifikovaných situacích charakteristických pro současný komplexní svět. |
|
Metoda zvyšování morálních kompetencí | |
1. Úvod do kurzu a základní pojmy morální kompetence – 1 hodina • Definice morální kompetence • Vývoj konceptu morální kompetence (Kohlberg, Piaget a Lind) • Představení metody diskuse o morálních dilematech a její význam pro rozvoj morální kompetence 2. Testování morální kompetence – 1 hodina • Vysvětlení a význam Testu morální kompetence (Moral Competence Test – MCT) • Měření morální kompetence před absolvováním kurzu prostřednictvím MCT • Posouzení výsledku testů (C-skóre) a jeho interpretace 3. Struktura lekce s diskusí o morálních dilematech – 5 x 2 hodiny Jednotlivé fáze lekce zahrnují: • Představení morálního dilematu • Reflexe a diskuse • První rozhodnutí účastníků a rozdělení do skupin • Vysvětlení zásad efektivní diskuse a argumentace • Skupinová diskuse a hodnocení argumentů • Reflexe a sebereflexe v rámci diskusí • Druhé rozhodnutí a zpětná vazba • Možnost následné konzultace (5 x 1 hodina) 4. Závěrečná diskuse po ukončení kurzu a zpětná vazba – 1 hodina • Diskuse nad praktickými zkušenostmi z kurzu • Reflexe účastníků: Změna přístupu k etickým dilematům 5. Závěrečné testování morální kompetence – 1 hodina • Opětovná aplikace Testu morální kompetence (MCT) • Srovnání výsledků před a po kurzu, vyhodnocení zlepšení C-skóre |
|
22 | |
Kurz nestanovuje žádné podmínky přijetí. | |
Podrobnosti v rozvrhu | |
Statistika pro MŠMT | |
Filozofie a etika (0223) | |
Podmínky absolvování a kvalifikace | |
jiná | |
Certifikace: | Osvědčení o absolvování programu |
Nejsou stanoveny | |
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
Garant a místo | |
MUDr. Anetta Jedličková, Ph.D. | |
Katedra filosofie | |
Oddělení vnitřních vztahů | |
JUDr. Adam Doležal, LL.M., Ph.D. MUDr. Anetta Jedličková, Ph.D. Mgr. et Mgr. Martin Zielina, Ph.D. |
|
Termín a délka | |
2024/2025 | |
letní semestr | |
1 | |
19 (v hodinách celkem) | |
Poplatky a financování | |
15000 Kč / semestr | |
Přihláška | |
Pátkova 2137/5, 182 00 Praha 8 | |
MUDr. Anetta Jedličková, Ph.D. | |
Anetta.Jedlickova@fhs.cuni.cz | |
00 | |
07.01.2025 | |
16.03.2025 | |
![]() |
|
Další informace | |
https://fhs.cuni.cz/FHS-3553.html |