PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Výtvarné transformace - OPMN0V140A
Anglický název: Creative Transformations
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 94 / 94 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D.
Vyučující: MgA. Silvia Belis
MgA. Jan Pfeiffer, Ph.D.
MgA. Lenka Tsikoliya
Prerekvizity : OPMN0V120A, OPMN0V130A
Je prerekvizitou pro: OPMN0V301B
Je záměnnost pro: OKMN0V140A
Anotace -
Poslední úprava: MgA. Jan Pfeiffer, Ph.D. (03.02.2022)
Systematická autorská reflexe zkušeností z výtvarných explorací. Forma a obsah jako pochopený konstruktivní vztah. Transformace myšlenky do výtvarného uvažování. Myšlenkový koncept jako priorita pro práci v ateliéru. Diskurzivní myšlení jako východisko pro uměleckou tvorbu. Schopnost hledat alternativní řešení. Variování tématu. Otevírání didaktického potenciálu. Prezentace umělecko-historických souvislostí. Schopnost finalí realizace a prezentace díla.
Deskriptory
Poslední úprava: MgA. Lenka Tsikoliya (24.01.2024)

studijní zátěž:

semináře: 2 hodiny týdně

výtvarná domácí tvorba ( práce na autorském deníku): 2 hodiny týdně

seminární práce: 10 hodin

Literatura
Poslední úprava: MgA. Jan Pfeiffer, Ph.D. (17.01.2023)

ECO, U. Meze interpretace. Praha: Karolinum 2004

HARRIES K. Smysl moderního umění, Host, Brno 2010

ERNHARDOVÁ, E.: Moderní umění - 1905-1945. Paseka, Praha - Litomyšl 2000

časopisy: ART, Flashart, Kunstforum, Umělec

GISPERT, C.: Svět umění. Umělci, směry, slohy. Knižní klub, Praha 2002

HLAVÁČEK, J.: Kompozice podle Rudolfa Arnheima. UK Praha - Ped F, 1997.

PETŘÍČEK, M.: Myšlení obrazem, Herman a synové, Praha 2009

KUPKA, F.: Tvoření v umění výtvarném. Arbor Vitae, Praha 2001.

RUHRBERG, SCHICKENBURGER, FRICKE, HONNEF: Umění 20. století. Slovart, Praha 2004.

ŠEVČÍK, J.: České umění 1938-1989. Academia, Praha 2001.

Monografie světových a českých malířů, deníky, zápisky (např. nakl. Arbor Vitae).

Metody výuky
Poslední úprava: MgA. Lenka Tsikoliya (24.01.2024)

Vedení autorského pracovního (procesového) deníku - záznamy denních situací. 

Seminář je založen na individuálních konzultacích a individuálních projektech. Výstupem bude zpracování uměleckého projektu, který vychází z volné tvorby – vlastních kreseb ve skicáku. Skici mohou být převedené do vybrané techniky dle vlastních preferencí.

Sylabus -
Poslední úprava: MgA. Jan Pfeiffer, Ph.D. (23.03.2022)

1. Reflexe autorských zkušeností

2. Transformace myšlenky do výtvarného uvažování - od náčrtu k vystavení

3. Myšlenkový koncept a diskurzivní myšlení jako východisko pro uměleckou tvorbu - sdílení sdělení

4. Hledání alternativ - výběr z možností / volba

5. Didaktický potenciál autorské tvorby - tvořit a učit

6. Umělecko-historické souvislosti - prostor a čas v umění

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: MgA. Lenka Tsikoliya (24.01.2024)
Zápočet: 

Prezentace deníků v průběhu semestru. Závěrečná prezentace výsledného díla inspirovaného záznamy z autorského deníku.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK