PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Výtvarné explorace plošné - OPMN0V120A
Anglický název: 2D Art Explorations
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 120 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. ak. mal. Jiří Kornatovský
Vyučující: MgA. Bc. Eva Horská
MgA. Jan Pfeiffer, Ph.D.
MgA. Lenka Tsikoliya
Je prerekvizitou pro: OPMN0V140A, OPMN0V304B
Je záměnnost pro: OKMN0V120A
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout akvarel_akryl_pastel.pdf techniky malby MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D.
stáhnout Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz.jpg Kateřina Esserová, DiS.
stáhnout techniky kresby1.pdf techniky kresby MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. MgA. Sylva Francová, Ph.D. (02.02.2022)
Úvod do oboru výtvarného vyjadřování v ploše. Rozvíjení výtvarného myšlení, cítění a tvorby. Základní postupy kresby, malby a kombinovaných technik. Souvislosti námětu, výtvarné techniky a materiálu. Jejich transformace do výuky na primárním stupni školy. Předmět je určen studentkám a studentům oboru Učitelství pro 1. stupeň základní školy. Cílem výuky je osvojení si základních principů plošné tvorby, především kresby a malby. Rozvíjení schopnosti výtvarného vidění, myšlení a tvorby prostřednictvím plošného vyjádření různými médii. Práce na cyklu cvičení s cílem sestavení osobního portfolia výtvarných prací a didaktických materiálů. Pochopení funkce výrazu ve výtvarném umění, ve vlastní i dětské tvorbě. Reflexe a analýza (vlastního) tvůrčího procesu formou reflektivní praxe a didaktické transformace. Schopnost transformovat získané znalosti a výtvarné dovednosti do učiva výtvarné výchovy. Součástí výuky je získání teoretických i praktických znalostí a dovedností formativního hodnocení. Vyzkoušení se inovativních metodických postupů a výukových materiálů, které zahrnuje formativní hodnocení. Seznámení se s hodnotícími nástroji, které se v reflektivním hodnocení používají ve výtvarné výchově.
Deskriptory
Poslední úprava: MgA. Lenka Tsikoliya (24.01.2024)
studijní zátěž:
semináře: 18 hodin
příprava na seminář: 20 hodin
samostudium: 15 hodin
Literatura -
Poslední úprava: MgA. Lenka Tsikoliya (28.02.2024)

Základní studijní literatura:

ADAM R.: Česká malba 1985-2005, Mediagate, 2006
BLÁHA, J., SLAVÍK, J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha: SPL, Práce 1997.
GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Praha: Odeon, 1991.
LOSOS L: Malba, výtvarné techniky, Aventinum, 2010
ROESELOVÁ, V. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. 1. vydání.
SLÁNSKÝ, B.: Technika malby I., II., SNKLHU, 1953
ŠAMŠULA, P. Obrazárna v hlavě 1-2. Praha: SPL Práce 1996. 1. vydání.
STARÝ, Karel a Veronika LAUFKOVÁ. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016.

Doporučená:

DUB,  P. : Vybrané postkonceptuální přesahy ve vybrané české malbě, 2012

EDWARD, Lucie-Smith. Artoday. Phaidon Press 1999

LAMAČ, Miroslav. Myšlenky moderních malířů. Praha: Odeon 1989

SÝKOROVÁ, Lenka, ed. Postkonceptuální přesahy v české kresbě. V Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, 2015

KANTOR, Jordan; ZABEL, Igor; DEXTER, Emma: Vitamin D: New Perspectives in Drawing. Phaidon Press 2005

ZHOŘ I. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha: SPN, 1992. 1. vydání

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. MgA. Sylva Francová, Ph.D. (02.02.2022)

Kurz je veden formou praktických seminářů, v kterých se využívá metod formativního hodnocení během celého jeho průběhu.

Sylabus
Poslední úprava: MgA. Lenka Tsikoliya (24.01.2024)

1. Úvod - seznámení.

2. Kresba, jak ji neznáme.

3. Kresba jako základ pro malbu.

4. Malba, jak ji známe.

5. Co nám malba muže říct?

6. Tvorba prostoru v ploše.

7. Narativ vyprávění.

8. Velký formát plošného díla.

9. Společná tvorba.

10. Scriptorium.

11. Akční malba.

12. Zpětná vazba

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: MgA. Lenka Tsikoliya (24.01.2024)

zápočet

Aktivní účast, splnění zadaných úkolů, reflektivní komentář, zpětná vazba spolužákovi (využití principů formativního hodnocení).

Zpracování zadaných úkolů do elektronické podoby (vytvoření vlastního PDF), zaslání či uložení tohoto souboru na požadované médium.

 

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK