PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
SPPG diagnostika a poradenství ve školním věku - ON2318130
Anglický název: Special educational assessment for school-aged children
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
Prerekvizity : ON2318110, ON2318120
Je korekvizitou pro: ON2318111, ON2318112, ON2318012, ON2318133, ON2318131, ON2318132
Je prerekvizitou pro: ON2318161, ON2318162, ON2318171, ON2318172
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: FELCMANO/PEDF.CUNI.CZ (24.03.2015)
Systém školských poradenských zařízení v České republice, standardní činnosti PPP, SPC, SVP. Současné legislativní otázky poradenství. Vybrané metody diagnostiky motorických schopností, zrakového vnímání, sluchového vnímání, pravo-levé a prostorové orientace, laterality, školní zralosti, inteligence, specifických poruch učení a chování, vztahů ve školní třídě. Podpůrná opatření -identifikace speciálních vzdělávacích potřeb a poskytování podpůrných opatření ve vzdělávání. Přehled diagnostických metod a jejich využití ve speciálněpedagogické diagnostice, přehled reedukačních postupů, jejich krátkodobé a dlouhodobé plánování. Speciální pedagog v systému poradenských služeb na základní a střední škole.
Cíl předmětu
Poslední úprava: FELCMANO/PEDF.CUNI.CZ (24.03.2015)

Seznámení s teoretickými základy speciálněpedagogické diagnostiky žáků ve školním věku. Studenti si osvojí poznatky a dovednosti důležité pro:

- hodnocení individuálních vzdělávacích potřeb žáků se speciálními vzdělávacími potřebami školního věku

- komunikaci a spolupráci s ostatními odborníky a rodiči žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (13.09.2017)

 

FELCMANOVÁ, Lenka. Metodika ke katalogu podpůrných opatření: k dílčí části pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4672-1.

FELCMANOVÁ, Lenka a Martina HABROVÁ. Katalog podpůrných opatření: dílčí část : pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4655-4.

JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 238 s. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024726977.

Krejčová, Lenka (ed).Specifické poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie. 1. vyd. Brno: Edika, 2014, 248 s. Rádce pro rodiče a učitele (Edika). ISBN 9788026606000.

LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006, 368 s. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9.

MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Výchovné poradenství. 2., přeprac. vyd. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2013, 363 s. ISBN 978-80-7478-356-2.

MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-014-2.

MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Problémy s chováním ve škole - jak na ně: individuální výchovný plán. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2013, 198 s. ISBN 978-80-7478-026-4.

POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vyd. 4. Praha: Portál, 2010, 333 s. ISBN 978-80-7367-817-3.

SINDELAR, Brigitte Deficity dílčích funkcí,  Psychodiagnostika, 2007

SVOBODA, Mojmír, Dana KREJČÍŘOVÁ a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Vydání třetí. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0899-0.

VÁGNEROVÁ, Marie a Jarmila KLÉGROVÁ. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2008, 538 s. ISBN 978-80-246-1538-7.

VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012, 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.

Vyhláška č.27/2016 Sb, o vzdělávání  žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných, ve znění pozdějších předpisů

Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů

Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů

Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů

Zákon č. 561/ 2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborným a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (13.09.2017)

1) Administrace diagnostického materiálu
2) Písemná zkouška

Sylabus
Poslední úprava: STRNADOI/PEDF.CUNI.CZ (25.02.2010)

Školská poradenská zařízení (pedagogicko-psychologická poradna, speciálněpedagogické centrum, školní psycholog, školní speciální pedagog, metodik prevence, výchovný poradce)

Diagnostika školní zralosti

Diagnostika školních dovedností (diagnostika jazykových schopností a dovedností, diagnostika čtení a psaného projevu, diagnostika matematických schopností a dovedností)

Diagnostika sebehodnocení žáka

Styly učení

Diagnostika vztahů ve školní třídě

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK