PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Současný český jazyk II - OK0603026
Anglický název: Czech Language II
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020 do 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Je zajišťováno předmětem: OKMN0C127A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Radka Holanová, Ph.D.
Neslučitelnost : O01303026
Prerekvizity : OK0603125
Záměnnost : O01303026
Je prerekvizitou pro: OSOZ2CK, OSOZ2CK1, OK0603027, OK0603250, OK0603503, OK0603504, OK0603505, OK0603523, OK0603623, OK0603625, OK0603626, OK0603627, OK0603628, OK0603629, OK0603630, OK0603631, OK0603636, OK0603149
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (14.09.2020)
Syntax jako součást lingvistiky. Formální a sémantický přístup. Elementární syntaktické jednotky. Syntaktické vztahy a různé způsoby jejich vyjádření. Valenční syntax. Typy větných vzorců. Funkční větná perspektiva. Rysy české věty a jejich vliv na komunikační funkci (východisko a jádro, téma a réma). Syntaktická synonymie. Syntaktický pravopis. Stylistická charakteristika různých komunikátů.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (14.09.2020)


Černá, M. - Hájková, E.: Český jazyk B pro studující učitelství prvního stupně ZŠ a SpPg. PedF UK 1999.

Hájková, E. a kol.: Jazyková cvičení pro studující učitelství 1. st. ZŠ. Praha 1994.

Hubáček, J.: Český jazyk pro studující učitelství 1. st. ZŠ. Praha 1991

Hubáček, J. - Jandová, E. - Svobodová, J.: Čeština pro učitele. VADE MECUM 1998.

Janovec, L. a kol. Jak psát čárku a další interpunkční znaménka. Praha: Klett, 2007.

Svobodová, J.: Česká interpunkce. Ostrava 1997.

 
Hirschová, Milada. Syntaktické rozbory: studijní text. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. 117 s. ISBN 978-80-7290-585-0. Důrazně doporučeno jako příprava ke zkoušce.
Hrbáček, Josef et al. Mluvnické rozbory a cvičení v češtině. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1994. 114 s. ISBN 80-7066-884-9. Část syntax. Důrazně doporučeno jako příprava ke zkoušce.
Svobodová, Jana. Průvodce českou interpunkcí. 3., upravené vydání. [Odry]: Vade Mecum Bohemiae, s.r.o., 2015. 133 stran.ISBN 978-80-86041-45-2. Důrazně doporučeno jako příprava ke zkoušce.
Zimová, Ludmila. Cvičení a úkoly ze skladby. Vyd. 2. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2009. 104 s. Skripta. ISBN 978-80-7414-120-1. Pouze část I. V NKP přístupno elektronicky. Důrazně doporučeno jako příprava ke zkoušce.
 
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (14.09.2020)

Požadavky k zápočtu:
Vytvoření aktivizačního tvořivého úkolu na libovolný syntaktický jev pro vybraný ročník 1. stupně ZŠ v rámci výuky slohu, jeho prezentace na druhém setkání. Přesná instrukce bude podána na úvodním semináři.

Požadavky ke zkoušce:
Písemný test ze syntaktického učiva obsaženého v anotaci předmětu. Test obsahuje dvě části: 1) interpunkční korekturu a 2) vědomostní test. Úspěšné absolvování části 1) je podmínkou pro připuštění k části 2).

 

 Test má dvě možnosti opravy. 

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (14.09.2020)

Cíl kurzu:

Studenti

* si uvědomí, že syntaktická strukturace výpovědí odráží strukturu lidského myšlení, a analýzou větných struktur zdokonalí svou dovednost přesného a logického myšlení,

* budou schopni využít získané vědomosti o stavbě české věty při tvorbě vlastních textů; dokážou volbou větné struktury cíleně ovlivnit výpovědní perspektivu; vyvarují se nemotivovaných odchylek od pravidelné větné stavby,

* pochopí klíčovou roli stylu pro dosažení preferované interpretace textu a zajištění komunikační úspěšnosti,

* zdokonalí dovednost sebereflexe vhodnosti jazykových prostředků, které užívají v různých komunikačních situacích,

* budou znát charakteristiky základních textových vzorů; budou je umět využít při tvorbě vlastních textů; dokážou texty přizpůsobit komunikační situaci.

Obsah kurzu:

Věta
 
* skladební dvojice: dominace a prostředky jejího vyjadřování, jednoduché případy shody; zmnožení syntaktické pozice

* větné členy: podmět holý, rozvitý, několikanásobný, nevyjádřený; přísudek verbální a verbonominální; předmět; přívlastek; příslovečná určení místa, času, způsobu a příčiny; doplněk

* větné vzorce: valence slovesa; základová větná struktura a její rozvíjení, rozšiřování, modifikace a transpozice; křížení vazeb, zanedbání dvojí vazby, vyšinutí z větné vazby

Od věty k textu

* spojování vět: spojování vět do souvětí; věty hlavní a věty vedlejší; konkurence větného a nevětného vyjádření větných členů; tvorba textu; koherence a koheze, horizontální a vertikální členění

* aktuální členění: východisko a jádro výpovědi; tematické posloupnosti v textu

* komunikační funkce: výpověď a její funkce, druhy vět podle postoje mluvčího, rozlišení otázek zjišťovacích a doplňovacích; funkce textu, výpovědi určující a podpůrné

Text

* slohotvorné činitele: subjektivní a objektivní; stylově příznakové jazykové prostředky

* slohové postupy: informační, vyprávěcí, výkladový, úvahový, popisný

* slohové útvary: adresa, jednoduchý pozdrav, blahopřání, oznámení, pozvánka, vyplnění jednoduchého formuláře, dopis, vyprávění, popis, charakteristika, zpráva, inzerát, referát a jeho příprava, pozdrav, poděkování, omluva, dotaz, telefonování, vyřízení vzkazu

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK