PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Současný český jazyk II - O01303026
Anglický název: Czech Language II
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPMN0C127A
Staré označení: ČJ
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Radka Holanová, Ph.D.
Prerekvizity : O0130325B
Je neslučitelnost pro: OK0603026
Je prerekvizitou pro: O01303SOZ, O01303149, O01303027, O01303623, OSOZ2C, O01303250, O01303236, O01303625, O01303626, O01303627, O01303628, O01303629, O01303630, O01303631, O01303503, O01303504, O01303505, O01303523, O01303623X, O01303SOZP, O01303SOZ1
Je záměnnost pro: OK0603026
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (14.09.2020)
Cílem předmětu je: - studenti si uvědomí, že syntaktická strukturace výpovědí odráží strukturu lidského myšlení, a analýzou větných struktur zdokonalí svou dovednost přesného a logického myšlení, - studenti budou schopni využít získané vědomosti o stavbě české věty při tvorbě vlastních textů; dokážou volbou větné struktury cíleně ovlivnit výpovědní perspektivu; vyvarují se nemotivovaných odchylek od pravidelné větné stavby, Předmět je úvod do syntaxe a do stylistiky, důraz je kladen na praktické dovednosti v obou disciplínách a propojení všech jazykových rovin při komplexní analýze textu. Student by měl být schopen využít všech dosud získaných informací z roviny fonetické, lexikální, morfologické, syntaktické i textové ke komplexní analýze textu a k jeho pochopení.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (14.09.2020)

Janovec, L.- Bušová, L.-Říhová, A.- Šamalová, M.: Jak používat čárku a další interpunkční znaménka. Praha 2006.

Staněk, V.: Jak psát správně čárky. Fortuna, 1997.

Brabcová, R.: Čeština našich dní. Praha 1996.
Černá, M. - Hájková, E.: Český jazyk B pro studující učitelství prvního stupně ZŠ a SpPg. PedF UK 1999.
Hájková, E. a kol.: Jazyková cvičení pro studující učitelství 1. st. ZŠ. Praha 1994.

Hirschová, M.: Syntaktické rozbory. PedF UK Praha 2012.
Hubáček, J.: Český jazyk pro studující učitelství 1. st. ZŠ. Praha 1991.
Hubáček, J. - Jandová, E. - Svobodová, J.: Čeština pro učitele. VADE MECUM 1998.
Svobodová, J.: Česká interpunkce. Ostrava 1997.

http://is.muni.cz/el/1433/jaro2009/VB000/odp/interpunkce.qref

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (14.09.2020)

Cíl kurzu:

Studenti
- si uvědomí, že syntaktická strukturace výpovědí odráží strukturu lidského myšlení, a analýzou větných struktur zdokonalí svou dovednost přesného a logického myšlení,
- budou schopni využít získané vědomosti o stavbě české věty při tvorbě vlastních textů; dokážou volbou větné struktury cíleně ovlivnit výpovědní perspektivu; vyvarují se nemotivovaných odchylek od pravidelné větné stavby,
- pochopí klíčovou roli stylu pro dosažení preferované interpretace textu a zajištění komunikační úspěšnosti,
- zdokonalí dovednost sebereflexe vhodnosti jazykových prostředků, které užívají v různých komunikačních situacích,
- budou znát charakteristiky základních textových vzorů; budou je umět využít při tvorbě vlastních textů; dokážou texty přizpůsobit komunikační situaci.

Obsah kurzu:

Věta
- skladební dvojice: dominace a prostředky jejího vyjadřování, jednoduché případy shody; zmnožení syntaktické pozice
- větné členy: podmět holý, rozvitý, několikanásobný, nevyjádřený; přísudek verbální a verbonominální; předmět; přívlastek; příslovečná určení místa, času, způsobu a příčiny; doplněk
- větné vzorce: valence slovesa; základová větná struktura a její rozvíjení, rozšiřování, modifikace a transpozice; křížení vazeb, zanedbání dvojí vazby, vyšinutí z větné vazby

Od věty k textu
- spojování vět: spojování vět do souvětí; věty hlavní a věty vedlejší; konkurence větného a nevětného vyjádření větných členů; tvorba textu; koherence a koheze, horizontální a vertikální členění
- aktuální členění: východisko a jádro výpovědi; tematické posloupnosti v textu
- komunikační funkce: výpověď a její funkce, druhy vět podle postoje mluvčího, rozlišení otázek zjišťovacích a doplňovacích; funkce textu, výpovědi určující a podpůrné

Text
- slohotvorné činitele: subjektivní a objektivní; stylově příznakové jazykové prostředky
- slohové postupy: informační, vyprávěcí, výkladový, úvahový, popisný
- slohové útvary: adresa, jednoduchý pozdrav, blahopřání, oznámení, pozvánka, vyplnění jednoduchého formuláře, dopis, vyprávění, popis, charakteristika, zpráva, inzerát, referát a jeho příprava, pozdrav, poděkování, omluva, dotaz, telefonování, vyřízení vzkazu

Nápň seminářů:

  1. Skladba a její různá pojetí – syntax závislostní valenční a nevalenční.
  2. Věta a výpověď, základ věty. Syntaktické vztahy zmnožení a dominace.  Základové a nezákladové větné členy.
  3. Systemizace poznatků z konfrontace valenčního a tradičního pojetí syntaxe.
  4. Věta a souvětí.
  5. Souvětí a text.
  6. Odchylky od pravidelné větné stavby.
  7. Stylistika – pojetí stylu, slohotvorní činitelé, slohové postupy, slohové útvary.
  8. Funkční komunikační oblasti spisovné češtiny.
  9. Specifikum stylu učebního.
  10. Stylistika jazykových prostředků.
  11. Kompozice textu (horizontální a vertikální členění – význam pro interpretaci textu).
  12. Komplexní analýza textu – využití prostředků roviny fonetické, lexikální, morfologické a syntaktické pro interpretaci textu.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (14.09.2020)

Požadavky k zápočtu:

1) Úspěšné zvládnutí závěrečného souhrnného testu.  Termín testu bude ohlášen na prvním semináři (test se obvykle píše na 9. semináři). Nepřítomnost na testu bude omluvena pouze na základě lékařského potvrzení, jinak termín propadá. Náhradní test si studenti mohou dopsat po dohodě s vyučujícím. (2 možnosti opravy neúspěšných testů) Výsledek testu je zohledněn při celkové klasifikaci zkoušky.
2) Seminární práce: zpracování určeného slohového útvaru a jeho typických jazykových rysů. Termín odevzdání 1. verze v tištěné podobě: na 6. semináři (rozdělení témat proběhne na 1. semináři).

Kladně hodnocena je aktivita v seminářích, k níž je přihlíženo při celkové klasifikaci.

Požadavky ke zkoušce:
Ústní zkouška - a) postižení stylových charakteristik předloženého textu a b) jedna teoretická otázka dle níže uvedených okruhů.

Okruhy k ústní zkoušce:

objektivní slohotvorné činitele

subjektivní slohotvorné činitele

funkční styl hovorový

funkční styl odborný

funkční styl administrativní

funkční styl publicistický

funkční styl umělecký

slohové postupy

slohový postup popisný

slohové útvary

dopis

vyprávění

charakteristika

stylistika jazykových prostředků lexikálních dle příslušnosti k útvarům nár. jazyka

stylistika jazykových prostředků lexikálních dle příznaku expresivity a emocionality

stylistika jazykových prostředků lexikálních dle dobové platnosti

stylistika prostředků gramatických

stylistické prostředky kompoziční

aktuální větné členění

věta a výpověď, gramatické větné vzorce

typy větných struktur

typy predikátů

syntaktické vztahy mezi větnými členy

valence, základové a nezákladové větné členy

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK