PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Vybrané kapitoly z pedagogiky a pedagogiky předškolního věku I - OK0515108
Anglický název: Selected Topics from Educators for Children of a Pre-school Age I
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň: základní
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D.
Je neslučitelnost pro: OKVP14017, OKVP14016
Je prerekvizitou pro: OK0513209, OK0513208, OK0510216, OK0502203, OK0508218, OK0508219, OK0508220, OK0508221, OK0512202, OK0513207, OK0513210, OK0515204, OK0515205, OK0515206, OK0515211, OK0515212, OK0515214, OK0515218, OK0520224, OK0520225, OK0521222, OK0521223, OK0518228, OK0502233, OK0502234, OK0515235, OK0515236, OK0514239, OK0515216, OK0514237, OK0515238, OK0518129, OK0518139, OK0518227, OK0521229, OK0521230, OK0521231, OK0521232, OK0515213, OK0518226, OK0515217
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: KOTATKO/PEDF.CUNI.CZ (21.01.2016)
Kurz se zaměřuje na pojetí výchovy dítěte předškolního věku ve strukturovaných tématech v historickém kontextu až do současnosti. Vede k hledání paralel posunů v přijetí dítěte rodinou, společností, výchovně vzdělávacími institucemi. Přibližuje podstatu reformní pedagogiky a její východiska pro vznik alternativních koncepcí a programů v první třetině 20. stol. i pro reformu po roce 1990. Analyzuje osnovy a programy pro mateřské školy vzniklé před rokem 1990. Seznamuje s transformačními proměnami a školskou reformou v komplexní podobě i v předškolním vzdělávání a s rozvojem pluralitních koncepcí a programů v mateřských školách v období posledních 25let. Definuje podstatu osobnostně orientovaného modelu předškolního vzdělávání, jeho východiska, cíle a směr naplnění. K zápočtu je předpokládaná aktivní účast. Závěrečná rozprava nad teoretickými poznatky v souvislostech se současnými tendencemi vzdělávání se realizuje interaktivní diskusí.
Cíl předmětu
Poslední úprava: KOTATKO/PEDF.CUNI.CZ (21.01.2016)

Cílem předmětu je vést studenty k porozumění dějinným obdobím v sovislostech s postavením rodiny, rolí ženy a pozicí dítěte. Orientovat se ve vývoji instituciální výchovy do roku 1990 a v následujících změnách. Porozumět specifikům osobnostního modelu předškolního vzdělávání ( myšlenkové podstaty tohoto směřování, zaměření a strukturace cílů a možností jejich naplnění).

Literatura
Poslední úprava: KOTATKO/PEDF.CUNI.CZ (21.01.2016)

Základní studijní literatura
DEWEY, J. Americká pragmatická pedagogika. Praha: SPN, 1990. ISBN 80-04 20715-4.
ČAPKOVÁ, D. Dějiny teorie a praxe výchovy dětí předškolního věku do konce 18.století. Praha: SPN, 1980.
HEJLOVÁ, H., OPRAVILOVÁ, E., UHLÍŘOVÁ, J., BRAVENÁ, N. Nahlížení do světa dětí. Praha: UK v Praze- Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7290-640-6.
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5.
KOŤÁTKOVÁ, S. Jak se mateřských škol dotýkaly transformační a kutikulární změny. Pedagogická orientace, roč. 24, 2014, č. 4, s. 583-598. ISSN 1211-4669.
MIŠURCOVÁ, V. Dějiny teorie a praxe výchovy dětí předškolního věku v 19.a20. století. Praha: SPN, 1980.

Doporučená studijní literatura
KOMENSKÝ, J. A. Informatorium školy mateřské. Praha: ACADEMIA, 2077. ISBN 978-80-200-1451-1.
JANÍK, T. Od reformy kurikula k produktivní kultuře vyučování a učení. Pedagogická orientace, roč. 23, 2013, č. 5, s.634-663. ISSN 1211-4669.
HELUS, Z., BRAVENÁ, N., FRANCLOVÁ, M. Perspektivy učitelství. Praha: UK v Praze-Pedagogická fakulta, 2012. ISBN978-80-7290-596-6.
HELUS, Z., SPILKOVÁ, V., ZDRAŽIL, T., RÝDL, K., KRATOCHVÍLOVÁ, J. LUKÁŠOVÁ, H. Proměny pojetí vzdělávání a školního hodnocení (filozofická východiska a pedagogické souvislosti) Praha: Asociace waldorfských škol ČR, 2012. ISBN 978-80-905222-0-6.



 
Univerzita Karlova | Informační systém UK