PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Artefiletika II - OK0521231
Anglický název: Artefilethics II
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Korekvizity : OK0521232
Prerekvizity : OK0515108, OK0521229
Je korekvizitou pro: OK0521232
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (02.03.2015)
Kurs má zkušenostní charakter, jeho hlavním cílem je seznámit studenty s projektivními, abreaktivními a sublimačními stránkami výtvarného projevu a přivést je k reflexi vlastní výrazové tvorby jako prostředku sebepoznání a k hlubšímu pochopení výtvarného projevu jejich žáků a studentů.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (02.03.2015)

Cílem kursu je seznámit studenty s nejdůležitějšími teoretickými souvislostmi socio-rehabilitačních a psychoterapeutických vlastností výtvarného projevu a motivovat je k dalšímu poznávání.

Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (02.03.2015)

Ruyer, R. Paradoxy vědomí. Expresivita. Praha : UK - Pedagogická fakulta 1994
Slavík, J.: Od výrazu k dialogu ve výchově. Praha : Karolinum 1997
Slavík, J.: Umění zážitku, zážitek umění I. a II. Praha : UK - Pedagogická fakulta 2001, 2004
Slavíková, V. ; Slavík, J. ; Hazuková, H.: Výtvarné čarování. Praha : UK - Pedagogická fakulta 2001
Caseová, C. - Dalleyová, T.(ed.): Arteterapie s dětmi. Praha : Portál 1996
Goodman, N. Jazyky umění - nástin teorie symbolů. Praha: Academia 2007
Doležel, L. Heterocosmica - fikční a možné světy. Praha: Karolinum 2003
Červenka, M. Fikční světy lyriky. Praha: Paseka 2003
Ingarden, R. Fenomenologická estetika: pokus o vymezení oblasti bádání (přednáška)
Sibley F., Estetické pojmy (esej)
Dětská zkušenost s výtvarným projevem a vizuální kulturou (informace z výzkumu NIPOS), Praha: Pedf UK 2006

Metody výuky -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (02.03.2015)
přednáška/seminář
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (02.03.2015)

* požadavky ke ZK:
Aktivní účast min. 80% (vzhledem k zážitkovému /výcvikovému/ charakteru semináře),
Vypracování zadané seminární práce.

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (02.03.2015)


* Sylabus:
Teorie:
1) Teorie výrazu.
2) Výtvarný zážitek - rozbor.
4) Expresivita a reflektivita.
5) Sociokognitivní konflikt ve výchově uměním
Praxe:
1) Výtvarná tvorba jako východisko zážitku.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (02.03.2015)

Zkouška; bližší požadavky jsou specifikovány v úvodní hodině.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK