PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Úvod do pedagogiky - O01315245
Anglický název: Introduction in pedadagogy
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2006
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/0, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 13 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: zrušen
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D.
Je záměnnost pro: O01215245
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. (22.09.2005)
Cílem přednášek je uvedení do studia pedagogiky, osvojení si základní pedagogické terminologie a pochopení významu studia pedagogické teorie pro učitelskou profesi. Náplní přednášek je seznámení se základními pedagogickými pojmy a orientace v obecné pedagogice
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. (26.09.2005)

Průcha, J.: Přehled pedagogiky. Praha, Portál 2000.

Průcha, J.: Moderní pedagogika. Praha, Portál 1997.

Vorlíček, Ch.: Úvod do pedagogiky. Jinočany, H + H 2000.

Průcha, J., Mareš, J., Walterová, E.: Pedagogický slovník. Praha, Portál 2004.

Pelikán, J.: Výchova jako teoretický problém. Ostrava, Amonium 1995

Pařízek, V.: Základy obecké pedagogiky. Praha, PedF UK 1996.

Bertrand, Y.: Soudobé teorie vzdělávání. Praha, Portál 1998.

Helus, Z.: Dítě v osobnostním pojetí. Praha, Portál 2004.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. (26.09.2005)

Obsah:

1.Pedagogika jako vědní obor(vznik a vývoj pedagogické teorie, prameny pedagogiky, systém pedagogických věd, struktura pedagogiky, metody pedagogiky, vztah pedagogiky k jiným vědám) a zdroje pedagogických informací (pedagogické knihovny a databáze, pedagogické instituce a ústavy, pedagogické časopisy, vyhledávání pedagogických informací, základní strategické dokumenty)

2.Základní pedagogické pojmy (výchova, vzdělání, učení, vyučování + podmínky a prostředky)

3.Výchova jako společenský jev a úloha výchovy ve vývoji člověka (výchova a společnost, vliv výchovy na společnost, základní činitelé ovlivňující výchovu a vývoj člověka, vývoj názorů na úlohu výchovy ve vývoji člověka, současné názory na problematiku, výchovný optimismu, výchovný pesimismus, výchovný realismus, pedologie)

4.Cíle, obsah výchovy a koncepce výchovy (společenská podmíněnost cílů výchovy, stanovení cílů výchovy, konkretizace cílů)

5.Institucionalizovaná výchova (školské systémy, přehled a funkce výchovných institucí, úloha školy a rodiny, výchovný proces, osobnost učitele)

Požadavky k zápočtu:

Odevzdaná seminární práce

Požadavky ke zkoušce:

Splněný písemný test

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK