PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Úvod do pedagogiky - O01215245
Anglický název: Foundations of Education
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jan Voda, Ph.D.
Záměnnost : O01315245
Je neslučitelnost pro: OVP15618, OVP15619, OVP15620, O02317097, OVP15623, OK0615110, OVP15621
Je záměnnost pro: OK0615110
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: VODA/PEDF.CUNI.CZ (15.08.2011)
Soubor přednášek nabízí podněty k tvůrčímu pedagogickému myšlení a jednání, koncepční návod k pedagogické tvorbě podložené znalostí věci a racionálním pojetím výchovy. Usiluje probudit přemýšlivost studentů/studentek, tedy přibližuje se výchově tázáním se po ní, kladením si otázek spíše než přebíráním hotových definic.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: VODA/PEDF.CUNI.CZ (15.08.2011)
  • osvojení základní terminologie k vlastnímu myšlenkovému uchopování fenoménu výchovy,
  • analýzou faktorů, na nichž nejvíce závisí kvalita výchovně vzdělávacích výsledků, dospět k hlubšímu poznání řádu i svobody výchovy.

Literatura
Poslední úprava: VODA/PEDF.CUNI.CZ (15.08.2011)

BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika. Ostrava: Amosium servis, 1997. ISBN 80-85498-23-5.

BREZINKA, W. Filozofické základy výchovy. Praha: Zvon, 1996. ISBN 80-7113-169-5.

HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.

HORÁK, J., KOLÁŘ, Z. Obecná pedagogika. Ústí nad Labem: UJEP, 2004. ISBN 80-7044-572-6.

PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8.

PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4.

VORLÍČEK, Ch. Úvod do pedagogiky. Jinočany: Nakladatelství H&H, 2000. ISBN 80-86022-79-X.

Metody výuky -
Poslední úprava: VODA/PEDF.CUNI.CZ (15.08.2011)

Přednáška

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (08.10.2018)

1. Pedagogika jako věda
2. Utváření a výchova lidí
3. Podmínky výchovy
4. Cíle výchovy
5. Vztah subjektu a objektu výchovy jako oboustranně kultivující dialog
6. Prostředky výchovy
7. Průběh výchovy (proces utváření a výchovy charakteru)
8. Podstata pedagogického umění (činitelé, na kterých nejvíce závisí kvalita a účinnost výchovy)
9. Vzdělání a vzdělávání
10. Škola - nejvýznamnější výchovná a vzdělávací instituce

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (04.10.2018)

Úspěšné zakončení předmětu je podmíněno složením zkoušky formou písemného testu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK