PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2018/2019
   Přihlásit přes CAS
Didaktika výtvarné výchovy IV - O01321166
Anglický název: Didactics of Art Education IV
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018 do 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / 10 (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Umění > Předměty obecného základu
Prerekvizity : O01321063, O01321134, O01321165
Je prerekvizitou pro: O01321262, O01321168, O01321167
Je záměnnost pro: OK0621166
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (28.01.2022)
Obsahem předmětu jsou reflexe a hodnocení výtvarného procesu a jeho možnosti v primárním vzdělávání. Je rozvíjen koncept formativního hodnocení v kontextu uměleckého vzdělávání. V návaznosti na předmět Reflektivní praxe si studenti všímají vztahu výtvarného procesu a jeho produktu. Studují druhy,metody a možnosti reflexe ve Vv prostřednictvím videozáznamů v výuky. Učí se navrhovat vhodné způsoby zpětné vazby v návaznosti na logiku výtvarných úkolů, jejich učiva, cílů, výtvarných prostředků a jednotlivých vizuálních médií. Zabývají se problematikou poskytování průběžné verbální zpětné vazby žákům i metodikou rozvoje sebehodnocení a vrstevnického hodnocení. Předmět rozvíjí schopnost studentů reflektovat výtvarné vnímání a tvorbu i schopnosti komunikovat o rozpoznaných významech a zkušenostech subjektu s cílem jejich budoucího využití ve výuce výtvarné výchovy. Student, jako reflektivní praktik, je veden k uvažování o vlastních navrhovaných výtvarných úkolech a širších projektech a jejich možné revizi. Předmět seznamuje studenty s vybranými kvalitativními metodami výzkumu, užívanými současnou výtvarnou výchovou (případová studie, zakotvená teorie, akční výzkum, art-led research, practice-based research, artography) s cílem probudit zájem studentů o systematické studium jevů v procesu vzdělávání. Studenti pokračují ve vedení průběžného reflektivního portfolia. Zpracovávají jeho dílčí výstupy vzhledem ke SZZ s podporou reflektivního rámce, který slouží jako podpůrná struktura přípravy profesního portfolia a je nástrojem souhrnné reflexe studia ve specializaci. Má vést studenty/ky k metakognitivnímu uvažování a propojování jednotlivých složek studia (umělecká tvorba, studium teorie a dějin umění, oborová didaktika).
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (02.02.2021)

Předmět rozvíjí schopnost studentů reflektovat výtvarné vnímání a tvorbu i schopnosti komunikovat o rozpoznaných významech a zkušenostech subjektu s cílem jejich budoucího využití ve výuce výtvarné výchovy.

Student, jako reflektivní praktik, je veden k uvažování o vlastních navrhovaných výtvarných úkolech a širších projektech a jejich možné revizi.

Předmět seznamuje studenty s vybranými kvalitativními metodami výzkumu, užívanými současnou výtvarnou výchovou (případová studie, zakotvená teorie, akční výzkum, art-led research, practice-based research, artography) s cílem probudit zájem studentů

o systematické studium jevů v procesu vzdělávání. Studenti rozvíjí schopnost reflektovat výuku. Strukturovanou přípravou SZ portfolia rozvíjí své metakognitivní a reflektivní kompetence.

Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (02.02.2021)

DYLAN, W., LEAHYOVÁ, S. Zavádění formativního hodnocení. Čtení pomáhá a EDUkační LABoratoř, z.s. 2016

FULKOVÁ, M. Diskurs umění a vzdělávání. Praha: Nakladatelství H&H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7

KORTHAGEN, F., KESSELS, J., KOSTER, B., LAGERWERF, WUBBELS, T. Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido 2011

SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál 1999. ISBN 80-7178-262-9

TOMKOVÁ, A. Práce s žákovským portfoliem v primární škole. In Školní vzdělávací program krok za krokem. Praha:

Verlag Dashofer 2005

 

HAZUKOVÁ, H. Problémy utváření funkčního slovníku učitele ve výtvarné výchově (2005).. In J. Slavík (Ed.),

Multidisciplinární komunikace: Problém a princip všeobecného vzdělávání (pp. 304–326). Praha: UK

JANÍK, T. Akční výzkum jako cesta ke zkvalitňování pedagogické praxe. In: Maňák, J.; ŠVEC, V. Cesty pedagogického

výzkumu. Brno: Paido, 2004

ŠVAŘÍČEK, R. ŠEĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál 2007, 2017

UHL SKŘIVANOVÁ, V. Pedagogika umění-umění pedagogiky. Ústí n. Labem: UJEP 2014.


Metody výuky -
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (02.02.2021)

přednáška, četba, analýza procesu výuky, plánování vlastní výuky, reflektivní dialog, analýza výtvarných prací, výtvarné portfolio, spolupráce při výzkumu

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (02.02.2021)

Požadavky ke zkoušce:

aktivní účast na přednáškách a v seminářích
průběžné plnění zadaných úkolů

studium zadané literatury

spolupráce při ověřování podpůrné struktury přípravy profesního portfolia

ústní kolokviální zkouška

 

 Vzhledem ke komplikované situaci a vládním opatřením proběhne výuka distanční či hybridní formou v prostřednictvím platformy MS TEAMS.

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (28.01.2022)

Obsahem předmětu jsou reflexe a hodnocení výtvarného procesu a výtvarné edukace a jejich možnosti v primárním vzdělávání.

V návaznosti na předmět Reflektivní praxe si studenti všímají vztahu výtvarného procesu a jeho produktu.

Pozorují a studují druhy a metody reflexe a hodnocení ve Vv, mj. na videozáznamech z výuky Vv. Učí se navrhovat vhodné způsoby zpětné vazby v návaznosti na logiku výtvarných úkolů, jejich učiva, cílů, výtvarných prostředků a jednotlivých vizuálních médií.

V kurzu bude implementovaná metodika poskytování průběžné verbální zpětné vazby žákům. Sylabus vznikl v rámci projektu "Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK", registrační číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093.

 logolink:

https://opvvv.msmt.cz/media/msmt/uploads/OP_VVV/Pravidla_pro_publicitu/logolinky/Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz.jpg

-Sporné otázky problematiky reflexe, hodnocení a klasifikace uměleckých předmětů. Specifika reflexe uměleckých předmětů.

-Hodnocení ve Vv, sledování, reflexe a analýza videozáznamu
-Hodnocení ve Vv, metody, postupy, závěr kurzu

-Tematizace profesního portfolia

-Stanovení cílů, profesního portfolia, rozvoj metakognice 

- Struktura portfolia 

-Hledání formální podoby portfolia 


 
Univerzita Karlova | Informační systém UK