PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika výtvarné výchovy IV - OK0621166
Anglický název: Didactics of art education 4
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Záměnnost : O01321166
Je prerekvizitou pro: OK0621262, OK0621168
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (02.02.2021)
Obsahem předmětu jsou reflexe a hodnocení výtvarného procesu a jeho možnosti v primárním vzdělávání. Je rozvíjen koncept formativního hodnocení pro umělecký předmět Vv. V návaznosti na předmět Reflektivní praxe si studenti všímají vztahu výtvarného procesu a jeho produktu. Studují druhy, metody a možnosti reflexe ve Vv prostřednictvím videozáznamů v výuky. Učí se navrhovat vhodné způsoby zpětné vazby v návaznosti na logiku výtvarných úkolů, jejich učiva, cílů, výtvarných prostředků a jednotlivých vizuálních médií. Předmět rozvíjí schopnost studentů reflektovat výtvarné vnímání a tvorbu i schopnosti komunikovat o rozpoznaných významech a zkušenostech subjektu s cílem jejich budoucího využití ve výuce výtvarné výchovy. Student, jako reflektivní praktik, je veden k uvažování o vlastních navrhovaných výtvarných úkolech a širších projektech a jejich možné revizi. Předmět seznamuje studenty s vybranými kvalitativními metodami výzkumu, užívanými současnou výtvarnou výchovou (případová studie, zakotvená teorie, akční výzkum, art-led research, practice-based research, artography) s cílem probudit zájem studentů o systematické studium jevů v procesu vzdělávání. Studenti pokračují ve vedení průběžného reflektivního portfolia. Zpracovávají jeho dílčí výstupy vzhledem ke SZZ. Studenti participují na výzkumném ověření podpůrné reflektivní struktury profesního portfolia. Je představeno digitalizované výtvarné portfolio jako nástroj reflexe ve Vv.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (02.02.2021)

Seznámit studenty s problematikou reflexe a hodnocení v současné výtvarné výchově. Zaměřit pozornost na proces i produkt ve Vv. Učit studenty navrhovat vhodné způsoby zpětné vazby v návaznosti na logiku výtvarných úkolů, jejich učiva, cílů, výtvarných prostředků a jednotlivých vizuálních médií. Předmět má rozvíjet schopnost studentů reflektovat výtvarné vnímání a tvorbu i schopnosti komunikovat o rozpoznaných významech a zkušenostech subjektu s cílem jejich budoucího využití ve výuce výtvarné výchovy. Student, jako reflektivní praktik, je veden k uvažování o vlastních navrhovaných výtvarných úkolech a širších projektech a jejich možné revizi. 

Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (17.02.2017)

Dytrtová, K., Raudenský, M. Kotext. Tvar, zvuk a gesto, tvůrce, učitel a žák. Ústí nad Labem: FUD ÚJEP a PedF UK 2015. ISBN 978-80-7414-920-7, 978-80-7290-828-8

Fulková, M. Diskurs umění a vzdělávání. Jinočany: H&H 2008. s.105-113

SLAVÍK,J. Hodnocení v současné škole.(Východiska a nové metody v praxi) Praha : Portál 1999.ISBN 80-7178-262-9.
SLAVÍK,J. Od výrazu k dialogu ve výchově: Artefiletika.Praha: Univerzita Karlova,
Karolinum, 1997.ISBN 80-7184-437-3.

TOMKOVÁ, A. Práce s žákovským portfoliem v primární škole. In Školní vzdělávací program krok za krokem. Praha: Verlag Dashofer 2005 - dostupný i na internetu

TOMKOVÁ, A., STRCULOVÁ, V. Portfolio ve třetím ročníku základní školy. In Kritické listy. 2002, č.9, s.36-37.

Tomková, A. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole. Praha: PedF UK 2007. ISBN 978-80-7290-315-3

Hajdušková, Jakubcová, L., Fulková, M., Sehnalíková, V. Metodika II. Metodika realizace vzdělávacího galerijního/muzejního programu. Praha: PedF UK, UPM, Galerie Rudolfinum v Praze 2013

STANDARDY PRO ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Výtvarná výchova

Metody výuky -
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (07.02.2018)

přednáška, četba, analýza procesu výuky, plánování vlastní výuky, reflektivní dialog, analýza výtvarných prací, výtvarné portfolio, kvalitativní výzkumné metody

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (02.02.2021)

Požadavky ke zkoušce:

aktivní účast na přednáškách a v seminářích
průběžné plnění zadaných úkolů

studium zadané literatury

účast při výzkumném ověření podpůrné struktury reflektivního profesního porfolia

studium okruhů ke zkoušce, zveřejněnách v Moodle

ústní kolokviální zkouška

Vzhledem ke komplikované situaci a vládním opatřením proběhne výuka předmětu  distanční formou dle pokynů vyučující/ho v prostředí MS TEAMS

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (07.02.2018)

Obsahem předmětu jsou reflexe a hodnocení výtvarného procesu a jeho možnosti v primárním vzdělávání. V návaznosti na předmět Reflektivní praxe si studenti všímají vztahu výtvarného procesu a jeho produktu. Pozorují a studují druhy a metody reflexe a hodnocení ve Vv. Učí se navrhovat vhodné způsoby zpětné vazby v návaznosti na logiku výtvarných úkolů, jejich učiva, cílů, výtvarných prostředků a jednotlivých vizuálních médií. 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (02.02.2021)

Požadavky ke zkoušce:

aktivní účast na přednáškách a v seminářích
průběžné plnění zadaných úkolů

studium zadané literatury

spolupráce při výzkumném ověření podpůrné struktury reflektivního portfolia

studium okruhů ke zkoušce, zveřejněnách v Moodle

ústní kolokviální zkouška společná pro předměty Didaktika Vv I.- IV.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK