Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (31.01.2020)
Studenti se seznámí s teoretickými poznatky i praktickými zkušenostmi z oblasti narušené komunikační schopnosti u dětí školního věku. Osvojí si poznatky z oblasti poruch fluence (balbuties a tumultus sermonis), seznámí se s obtížemi, které poruchy fluence přináší v průběhu edukačního procesu. Seznámí se se současnými názory na oblast neurogenních poruch komunikace, se širokou oblastí specificky narušeného vývoje řeči, s možnými přístupy ve vzdělávání těchto žáků. Seznámí se s myofunkčními přístupy a terapiemi, které jsou u nás i ve světě využívány v rámi podpory komunikačních schopností.
Literatura
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (03.02.2020)
LECHTA, V. a kol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5.
LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-433-5.
LECHTA, V. Koktavost: integrativní přístup. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-
643-8.
KEREKRÉTIOVÁ, A. Velofaryngální dysfunkce a palatolalie. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2264-1.
ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. a kol. Klinická logopedie. Praha, Portál 2007. ISBN 978-80-7367-340-6.
Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky
DELL, C. W. Koktavost u dětí školního věku. Manuál pro logopedickou intervenci. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-
7315-075-1.
Kolektiv autorů. Koktavost v kazuistikách: úspěchy a nezdary terapie. Praha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada).
ISBN 978-80-247-2478-2.
Sylabus
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (03.02.2020)
fonetické a fonologické poruchy;
poruchy fluence - koktavost, breptavost;
specificky narušený vývoj řeči, etiologie, symptomatologie, jeho dopad na vzdělávání žáků,
integrace, inkluze žáků s vývojovou dysfázií;
žáci s dysartií;
verbální dyspraxie;
myofunkční poruchy;
žáci s vrozenými vývojovými vadymi - orofaciální rozštěpy v období školního věku.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (31.01.2020)
- 80% účast,
- splnění zadaných prací na základě studia odborné literatury;
- prezentace materiálů, které student zpracoval v rámci odborné praxe logopedické na odborných pracovištích rezortu školství i zdravotnictví