PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2017/2018
   Přihlásit přes CAS
Výtvarný projev a výchova - OPBW1V109A
Anglický název: Artistic Expression and Education
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017 do 2017
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: 30 / 30 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D.
Prerekvizity : OPBW1V102A
Je prerekvizitou pro: OPBW1V133A, OPBW1V117A
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (11.02.2020)
Výtvarný projev jako forma vyjádření a komunikace. Kultivace, ovlivňování a hodnocení výtvarného projevu dětí a dospívajících. Vývoj a proměny školní výtvarné výchovy v 20. a 21. století. Konstruktivní metody a jejich současná aplikace. Směry výtvarné výchovy - názorové proudy a tendence a jejich reflexe a rozpracování v praxi. Metody a cíle výuky výtvarné výchovy, zpracování učiva v kulturních a společenských souvislostech, role učitele. Vyučování a jeho fáze; motivace, tvorba, reflexe, hodnocení a klasifikace ve výtvarné výchově. Možnosti a meze klasifikace a diagnostiky výtvarného projevu dětí, dospívajících a dospělých. Kurikulární dokumenty pro všeobecné vzdělávání a jejich aplikace v praxi výtvarné výchovy.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (11.02.2020)

Cílem předmětu je představit posluchačům současnou výtvarnou výchovu definovanou kurikulárními dokumenty, na pozadí historického vývoje ve dvacátém století, a otevřít cestu k porozumění možnostem i mezím současné koncepce. Kurz se soustředí na sledování změn v pojetí výtvarné výchovy ve druhé polovině dvacátého století a v současnosti, se zřetelem ke změnám a posunům v teoretickém uvažování.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (11.02.2020)

BRUCKNEROVÁ, K., Skici ze současné estetické výchovy, MU Brno 2011
FULKOVÁ, M., Diskurs umění a vzdělávání. H+H 2008, ISBN 978-80-7319-076-7
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Ped F, Praha 2005
KITZBERGEROVÁ, L. Didaktika výtvarné výchovy. [online]. Praha: PedF UK v Praze, 2014. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: < http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/final/26_kitzbergova.pdf>.
MAREŠ, J. a kol., Učitelovo pojetí výuky, MU Brno 1996
Rámcový vzdělávací program pro základní školy, upravená verze, Praha, 2013.
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia, Praha, 2007
ROESELOVÁ, V. : Didaktika výtvarné výchovy V, nejen pro ZUŠ. Praha: Ped F, 2001.
ROESELOVÁ, V.: Proudy ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 2001.
ROESELOVÁ, V.: Námět ve výtvarné výchově. SARAH, Praha 1995.
SLAVÍK, J.: Kapitoly z výtvarné výchovy II. Hodnota, osobnost, motivace. Praha, UK Ped F 1994.
UŽDIL, J.: Mezi uměním a výchovou. Praha: SPN, 1988.
Metodický portál RVP http//dum.rvp.cz/

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (11.02.2020)

1. Výtvarná výchova jako vyučovací předmět ve škole i mimo školu

2. Historie výtvarné výchovy ve škole, převládající koncepce 20. století

3. Současná výtvarná výchova, hlavní názorové proudy a tendence a jejich aplikace v praxi

4. Pojetí výtvarné výchovy v kurikulárních dokumentech; kurikulární dokumenty v praxi

5. Učitelovo pojetí výuky

6. Didaktická transformace ve Vv Výtvarné zpracování tématu; volba média a možnosti uchopení tématu

7. Plánování ve výtvarné výchově - tematický plán výuky, učebnice, metodiky a další materiály pro učitele.

8. Metody, cíle a formy výuky výtvarné výchovy

9. Fáze vyučovací hodiny výtvarné výchovy;

10. Výtvarný projev a jeho hodnocení 

11. Interdisciplinarita jako východisko pro práci s námětem

12. Výtvarný projev jako prostředek komunikace; výtvarný projev a vizuální gramotnost

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (21.02.2021)

Aktivní účast na seminářích a průběžné plnění zadaných úkolů.

Prezentace referátu na semináři

Zkouška

 

Vzhledem ke komplikované situaci a vládním opatřením proběhne zakončení předmětu modifikovanou distanční formou dle pokynů vyučující/ho.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK