PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Výtvarná výchova a inkluzívní edukace - OPBW1V117A
Anglický název: Art and Inclusive Education
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPBV3V042A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D.
Prerekvizity : OPBW1V109A
Je prerekvizitou pro: OPBW1V131A, OPBW1V126A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (10.09.2021)
Výtvarná výchova ve vzdělávání dětí a lidí se specifickými potřebami. Výtvarná výchova a inkluzivní vzdělávání v ČR. Možnosti inkluzivní výuky, specifika a omezení ve vedení výtvarných činností. Muzejní a galerijní pedagogika jako prostředek inkluze.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (10.09.2021)

Pro zapsané studentky a studenty do kurzu bude zveřejněn odkaz na on-line výuku.

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (10.09.2021)

Základní studijní literatura a studijní pomůcky

 

HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I.: Inkluzívní vzdělávání, Teorie a praxe. Grada Publishing: Praha. 2010.

MAREŠ, J. a kol.: Sociální opora I. Nucles, Hradec Králové 2002.

MICHALÍK, J.: Školská integrace dětí se zdravotním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 1999.

POHNEROVÁ, M.: Duchovní a smyslová výchova I, II. Fantisk, Polička 1994, 1995.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. VÚP Praha 2005; MŠMT 2013

ROESELOVÁ, V.: Proudy ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 2001. SLAVÍK, J.: Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Praha, UK Ped F 1997

SOCHOR, P. : Člověk s postižením a výtvarná tvorba; od zobrazování k autorství. MUNI Brno 2015

 

Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky

 

ADORNO, T. W.: Reflexe o umění a filosofii („Estetická teorie“, „Paralipomena“)

BABYRÁDOVÁ, H.: Rituál, umění a výchova, PedF MU, Brno, 2002.

BAŠTECKÁ, B.: Klinická psychologie. Praha: Portál, 2015.

CAMPBELLOVÁ, J.: Techniky arteterapie. Praha, Portál, 1998.

CASEOVÁ, C. – DALLENOVÁ, T.: Arteterapie s dětmi, Praha, Portál, 1995.

DAVIDO, R.: Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha, Portál, 2001.

HOBDAYOVÁ, A. – OLLIER, K.: Tvořivé činnosti pro terapeutickou práci s dětmi. Praha, Portál, 2000.

JEBAVÁ, J.: Úvod do arteterapie, Praha, UK, 2000.

KASTOVÁ, V.: Imaginace jako prostor setkání s nevědomím. Praha, Portál, 1999.

KASTOVÁ, V.: Dynamika symbolů, Praha, Portál

LHOTOVÁ, M.: Proměny výtvarné tvorby v arteterapii. České Budějovice, Scientia, 2010.

LURKER, M.: Slovník symbolů, Univerzum, Praha, 2005 MEGLINOVI, D. a N.: Kreslení jako cesta k sebevyjádření. Praha, Portál, 2001

MIŠURCOVÁ, V. Severová, M.: Děti, hry a umění. Praha, ISV-nakladatelství, 1997. MOKREJŠ, A.: Umění: a k čemu? Triton, Praha, 2002.

MOKREJŠ, A.: Umění: a k čemu? Triton, Praha, 2002.

MOKREJŠ, A.: Filosofie a život – život a umění. Praha: Filosofia,1995.

PECHAR, J.: Prostor imaginace. Praha, psychoanalytické nakladatelství Jiří Kocourek, 1992.

RIEDEL, I.: Obrazy v terapii, umění a náboženství: interpretace obrazů z pohledu hlubinné psychologie. Portál, Praha, 2002.

ŠICKOVÁ, J.: Základy arteterapie. Portál, Praha, 2002.

WADESON, H.: Art psychotherapy. New York: Wiley. 1980.

ŽENATÁ, K.: Obrazy z nevědomí. Práce v arteterapeutickém ateliéru, Praha, Portál, 2005.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (10.09.2021)

Zápočet, návrh, realizace a prezentace společného didaktického projektu

Vstupní požadavky
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (10.09.2021)

V případě, že bude KVV nucena omezit nebo rušit prezenční výuku, bude výuka v předmětu zajištěna distančně pomocí aplikace Teams.

Aplikace je všem studentům řádně zapsaným na PedF UK zdarma k dispozici, viz tento odkaz https://sit.pedf.cuni.cz/pro-studenty/office-365-pro-studenty/.

Výuka bude v semináři/přednášce nastavena tak, aby ji bylo možné plnit v případě nutnosti distančně a podmínky k zakončení předmětu se nebudou měnit.

Podmínky k zakončení předmětu budou představeny na prvním semináři nebo na první přednášce.

Prosím studentky a studenty, aby si aktualizovali e-mailové adresy, aby bylo možné je kontaktovat a informovat.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (10.09.2021)

doložené studium odborné literatury

aktivní účast v seminářích a na přednáškách

portfolio

- příprava, realizace a prezentace realizovaného společného didaktického projektu

- popis realizovaných aktivit, reflektivní bilance, konceptová mapa, obrazová dokumentace

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK