PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2014/2015
   Přihlásit přes CAS
Integrovaný žák v běžné hodině českého jazyka - O01303623
Anglický název: Integrated Pupil in a Common Czech Language Lesson
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2014 do 2015
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 25 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Simona Pišlová, Dr.
Vyučující: PaedDr. Simona Pišlová, Dr.
Prerekvizity : O01303026, O01303149
Je korekvizitou pro: O01303625, O01303236
Je neslučitelnost pro: O01110612, O01319185, O01313171
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Klára Eliášková, Ph.D. (15.09.2018)
Cílem předmětu je poskytnout základní vhled do problematiky výuky českého jazyka u integrovaných žáků s různým typem postižení (žák se zrakovým, sluchovým, tělesným postižením, specifickými vývojovými poruchami školních dovedností, poruchou autistického spektra a kombinovaným postižením více vadami) a přiblížit v základních obrysech složitou problematiku přípravy, plánování, realizace a vyhodnocování výuky ČJ, a to na základě praktických zkušeností získaných mimo jiné návštěvou několika vybraných škol (vyjma kombinovaného studia). Studenti se formou náslechů a volné názorové diskuse seznámí se specifickými aspekty práce s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami výhradně v hodinách českého jazyka (kompenzační pomůcky, speciální učebnice, problematika pedagogické asistence a spolupráce s rodiči, PPP a SPC, tvorba IVP apod.) a pokusí se o vlastní návrhy praktických činností v jednotlivých krocích realizace výuky s ohledem na osobnost a možnosti integrovaného žáka s postižením na 1. stupni (popř. 2. stupni ZŠ). Forma: seminář, zimní semestr Způsob ukončení předmětu: zápočet
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Klára Eliášková, Ph.D. (17.09.2018)

Základní literatura:

Eliášková, K. (2018). K výuce mateřského jazyka u žáků s kombinovaným postižením. Didaktické studie, s. 135–144.

Eliášková, K. (2017). Výuka českého jazyka na středních školách u žáků se zrakovým postižením. Praha: Nakladatelství PedF UK.

Eliášková, K. (2017). Využití 3D modelů ve slohové výuce žáků se zrakovým postižením. Didaktické studie, 9(1), s. 67–71.

Lechta, V. et al. (2016). Inkluzivní vzdělávání. Praha: Portál.

Pišlová, S. (2010). Jazykové hry. Praha: Fortuna.

Pišlová, S. (2012). Pomůcky pro všechny děti aneb Radujme se při češtině. Speciální pedagogika, ročník 22, číslo 3, s. 241–247.

Doporučená literatura:

Hlebová, B. (2016). Vybrané kapitoly zo špeciálnej didaktiky predmetov (pre učiteĺov žiakov s mentálnym postihnutím). Prešov: Vydavatelstvo Prešovskej univerzity.

Houser, P. (2002). Hry se slovy a jazykem. Praha: Portál.

Jošt, J. (2011). Čtení a dyslexie. České Budějovice: Grada Publishing. 

Katalog podpůrných opatření (http://katalogpo.upol.cz/)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK