Poslední úprava: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (27.01.2021)
Předmět systemizuje poznatky z oblasti komunikace s médii, zaměřuje se na mediální gramotnost jako důležitou součást gramotnosti obecně. Směřuje ke kritickému myšlení a poučenému výběru informací z médií, bezpečnému chování při mediální komunikaci, výběru kvalitní mediální zábavy.
Poslední úprava: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (27.01.2021)
Medial education as a part of communication; medial literacy; mass
communication as institutionalized process encompassing
the production, dissemination, reception, and interpretation
of public sociocultural discourse; potential impact of media
language upon audiences; representation of social reality through
language; possible motives of the senders in media
institutions; role of audience reception processes; social influence
of the media in contemporary society; media genres
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (27.01.2021)
BURTON, G. - JIRÁK, J.: Úvod do studia médií. Brno : Barrister Principal, 2001. BLÁHOVÁ, R - STRULCOVÁ, Vl.: Mediální výchova. Praktické náměty pro výuku na 1. stupni ZŠ. Praha: Raabe, 2011.
Strachota a kol.: Být v obraze 2. Praha: Člověk v tísni, 2019
Eckertová, L. - Dočekal, D.: Bezpečnost dětí na internetu. Brno: Computer press, 2013. JIRÁK, J. - KÖPPLOVÁ, B.: Média a společnost. Praha : Portál, 2003. JIRÁK, J. - MIČIENKA, M.: Rozumět médiím. Praha : 2006. McLUHAN, M.: Jak rozumět médiím. Praha : Odeon, 1991. McQUAIL, D.: Úvod d teorie masové komunikace. Praha : Portál, 1999. ŠEBESTA, K.: Od jazyka ke komunikaci. Praha : Karolinum, 1999. PIKE, G. - SELBY, D.: Cvičení a hry pro globální výchovu 2. Praha : Portál, 2000.
VALENTA, P. - Brom, Z. - Kellerová, I.: Mediální činnosti v předškolním a mladším školním věku. Praha: Raabe, 2016.
Poslední úprava: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (20.01.2020)
Obsah kurzu: mediální výchova jako jedna z modernizačních tendencí ve výuce; mediální gramotnost a její složky; aktivní přístup k médiím; vyhledávání informací v médiích; manipulace v médiích, její rozpoznávání a obrana proti ní; rozbor a interpretace mediálních produktů; druhy médií a mediální instituce; funkce médií; práce s mediálními produkty v hodinách českého jazyka zejména na 1. stupni ZŠ; aktivity zaměřené na výběr, analýzu a tvorbu mediálních textů; projekty ve výuce mediální výchovy; zpracování mediální výchovy v učebnicích českého jazyka pro základní školy
Témata:
1. Mediální výchova jako jedna z modernizačních tendencí ve výuce; mediální gramotnost a její složky; aktivní přístup k médiím.
2. Vyhledávání informací v médiích; manipulace v médiích, její rozpoznávání a obrana proti ní. Fake news, desinformace.
3. Druhy médií a mediální instituce; funkce médií.
4. Aktivity zaměřené na výběr, analýzu a tvorbu mediálních textů; projekty ve výuce mediální výchovy.
5. Persvazivní prostředky reklamy, tvorba reklamních komunikátů.
6. Různé druhy zpravodajství, zpravodajské hodnoty, infotainment, objektivita.
7. Sociální sítě a jejich vliv na děti.
8. Verbální a neverbální násilí v médiích.
9. Jazyk elektronické komunikace, bezpečná komunikace na internetu.
10. Etika v médiích, etické kodexy, předsudky v médiích.
11. Práce s mediálními produkty v hodinách českého jazyka zejména na 1. stupni ZŠ.
12. Zpracování mediální výchovy v učebnicích českého jazyka pro základní školy.