PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2014/2015
   Přihlásit přes CAS
Mediální výchova - O01303250
Anglický název: Medial Education
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2012 do 2015
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 75 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: MEVÝ
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Radka Holanová, Ph.D.
PhDr. Ladislav Janovec, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D.
Prerekvizity : O01103005, O01303026
Je neslučitelnost pro: OK0603250
Je prerekvizitou pro: O01303149
Je záměnnost pro: OK0603250
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (27.01.2021)
Předmět systemizuje poznatky z oblasti komunikace s médii, zaměřuje se na mediální gramotnost jako důležitou součást gramotnosti obecně. Směřuje ke kritickému myšlení a poučenému výběru informací z médií, bezpečnému chování při mediální komunikaci, výběru kvalitní mediální zábavy.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (27.01.2021)

BURTON, G. - JIRÁK, J.: Úvod do studia médií. Brno : Barrister Principal, 2001.
BLÁHOVÁ, R - STRULCOVÁ, Vl.: Mediální výchova. Praktické náměty pro výuku na 1. stupni ZŠ. Praha: Raabe, 2011.

Strachota a kol.: Být v obraze 2. Praha: Člověk v tísni, 2019

Eckertová, L. - Dočekal, D.: Bezpečnost dětí na internetu. Brno: Computer press, 2013.
JIRÁK, J. - KÖPPLOVÁ, B.: Média a společnost. Praha : Portál, 2003.
JIRÁK, J. - MIČIENKA, M.: Rozumět médiím. Praha : 2006.
McLUHAN, M.: Jak rozumět médiím. Praha : Odeon, 1991.
McQUAIL, D.: Úvod d teorie masové komunikace. Praha : Portál, 1999.
ŠEBESTA, K.: Od jazyka ke komunikaci. Praha : Karolinum, 1999.
PIKE, G. - SELBY, D.: Cvičení a hry pro globální výchovu 2. Praha : Portál, 2000.

VALENTA, P. - Brom, Z. - Kellerová, I.: Mediální činnosti v předškolním a mladším školním věku. Praha: Raabe, 2016.

Učebnice mediální výchovy

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5772

https://medialnivychova.fsv.cuni.cz/

http://svetmedii.info/

https://zvolsi.info/

https://manipulatori.cz/

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (20.01.2020)


Obsah kurzu:
mediální výchova jako jedna z modernizačních tendencí ve výuce; mediální gramotnost a její složky; aktivní přístup k médiím; vyhledávání informací v médiích; manipulace v médiích, její rozpoznávání a obrana proti ní; rozbor a interpretace mediálních produktů; druhy médií a mediální instituce; funkce médií; práce s mediálními produkty v hodinách českého jazyka zejména na 1. stupni ZŠ; aktivity zaměřené na výběr, analýzu a tvorbu mediálních textů; projekty ve výuce mediální výchovy; zpracování mediální výchovy v učebnicích českého jazyka pro základní školy

 

 

Témata:

1. Mediální výchova jako jedna z modernizačních tendencí ve výuce; mediální gramotnost a její složky; aktivní přístup k médiím.

2. Vyhledávání informací v médiích; manipulace v médiích, její rozpoznávání a obrana proti ní. Fake news, desinformace.

 3. Druhy médií a mediální instituce; funkce médií.

 4. Aktivity zaměřené na výběr, analýzu a tvorbu mediálních textů; projekty ve výuce mediální výchovy.

5. Persvazivní prostředky reklamy, tvorba reklamních komunikátů.

6. Různé druhy zpravodajství, zpravodajské hodnoty, infotainment, objektivita.

7. Sociální sítě a jejich vliv na děti.

8. Verbální a neverbální násilí v médiích.

9. Jazyk elektronické komunikace, bezpečná komunikace na internetu.

10. Etika v médiích, etické kodexy, předsudky v médiích.

11. Práce s mediálními produkty v hodinách českého jazyka zejména na 1. stupni ZŠ.

12. Zpracování mediální výchovy v učebnicích českého jazyka pro základní školy.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK