PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2013/2014
   Přihlásit přes CAS
Cesty poznávání v matematice I - O01110612
Anglický název: How to get to know mathematics I
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011 do 2014
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 21 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. RNDr. Milan Hejný, CSc.
doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
Korekvizity : O01110613, O01110614
Neslučitelnost : O01303623, O01313171, O01315618, O01317182, O01319185
Prerekvizity : O01210051
Je korekvizitou pro: O01110613, O01110614
Je neslučitelnost pro: OK0610612, O01313171, O01319185
Je prerekvizitou pro: O01110616, O01110615, O01110617
Je záměnnost pro: OK0610612
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (07.09.2020)
Studenti podle vlastního výběru hlouběji zpracují jedno téma nebo prostředí. Témata budou vybírána tak, aby navazovala na aktivity v dalších dvou předmětech prohlubujícího modulu. Studenti Připraví sérii úloh odstupňované obtížnosti pro své kolegy, které se budou řešit a diskutovat v semináři z hlediska matematiky i didaktiky. Studenti budou též zapojeni do výzkumné práce na KMDM, a tak výuka bude spojitě obohacována o výsledky probíhajích výzkumů. Studenti budou důsledně vedeni k propojování praxe získané v rámci modulu a didaktické teorie a k reflektování vlastní práce i práce svých kolegů.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (07.09.2020)

Umožnit studentům samostatnou činností prohloubit a strukturovat vědomosti jak z matematiky, tak i didaktiky matematiky nabyté v předcházejícím studiu. Vnímat matematiku jako organickou součást všech předmětů prvního stupně. Dát studentům program pro jejich další práci na sobě i po ukončení studia.

Literatura -
Poslední úprava: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (07.09.2020)

Hejný, M., Hejná, M.: Součtové trojúhelníky. 25 stran, Raabe, Praha, 1998.

Hejný, M. Vyučování orientované na budování schémat: Aritmetika 1. stupně. Praha : UK v Praze, PedF, 2014.

Jirotková, D. Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie. Praha : UK v Praze, PedF, 2010.

Kratochvílová, J.: Triády jako prostředí výzkumu a výuky. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 409-421.

Učebnice matematiky pro 1. stupeň ZŠ

Další materiály budou studentům průběžně zpřístupňovány podle volby témat.

Metody výuky -
Poslední úprava: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (07.09.2020)

Forma práce: Studenti budou pracovat zejména v malých skupinách. Na základě studia nabídnutých materiálů hlouběji zpracují vybranou oblast a připraví v ní sérii úloh, které se budou při semináři řešit. Podle možnosti témata budou propojena na témata diplomních prací studentů, kteří volili diplomovou práci z matematiky. Výsledky studia budou prezentovány v seminářích. Individuální/skupinové konzultace budou významnou aktivitou této varianty.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (07.09.2020)

- Aktivní účast na seminářích
- Zpracování jednoho tématu včetně přípravy úloh pro seminář, které student předloží ke kontrole ve formě jedné složky portfolia

Sylabus -
Poslední úprava: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (07.09.2020)

Tento semestr bude věnová prostor didaktickým a matematickým prostředím (tématům), z nichž většina byla v jisté míře probírána v rámci nějakého matematického předmětu, kteří studenti absolvovali již v předchozích letech studia. Jedná se o prostředí, či témata: 

Algebrogramy - prohloubení desítkové soustavy, relace dělitelnosti a kriteria dělitelnosti, propedeutika rovnic. Pravidelnosti - způsoby hledání hypotéz, jejich formulace a prověřování. Triády - propedeutika struktury přirozených čísel a izomorfizmu. Součtové trojúhelníky - propedeutika funkční závislosti, záporných čísel a zlomků. Autobus,  Krokování, Stovková tabulka a závislosti v ní, Krychlová tělesa a jazyky, Sousedé, Pavučiny, Vláčky a Děda Lesoň. Kombinatorika a pravděpodobnost. Studenti si budou moci z této nabídky určovat pořadí probíraných témat.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK