PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Integrovaný žák v běžné hodině českého jazyka - O01303623
Anglický název: Integrated Pupil in a Common Czech Language Lesson
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Klára Eliášková, Ph.D.
Prerekvizity : O01303026, O01303149
Je korekvizitou pro: O01303625, O01303236
Je neslučitelnost pro: O01319185, O01110612, O01313171
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Klára Eliášková, Ph.D. (09.08.2021)
Cílem předmětu je poskytnout základní vhled do problematiky výuky českého jazyka u integrovaných žáků s různým typem postižení (žák se zrakovým, mentálním postižením, specifickými vývojovými poruchami školních dovedností, poruchou autistického spektra a kombinovaným postižením více vadami) a přiblížit v základních obrysech složitou problematiku přípravy, plánování, realizace a vyhodnocování výuky ČJ. Studenti se formou náslechů a volné názorové diskuse seznámí se specifickými aspekty práce s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami výhradně v hodinách českého jazyka (kompenzační pomůcky, speciální učebnice, problematika pedagogické asistence a spolupráce s rodiči, PPP a SPC, tvorba IVP apod.) a pokusí se o vlastní návrhy praktických činností v jednotlivých krocích realizace výuky s ohledem na osobnost a možnosti integrovaného žáka s postižením na 1. stupni (popř. 2. stupni ZŠ).
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Klára Eliášková, Ph.D. (09.08.2021)

V případě on-line výuky budou semináře probíhat prostřednictvím platformy MS Teams. Link na připojení ke konkrétní výukové události bude všem přihlášeným zaslán nejpozději den před každým seminářem prostřednictvím SISu (na uvedené emailové adresy).

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Klára Eliášková, Ph.D. (09.08.2021)

Základní literatura:

Štěpáník et al. (2020). Školní výpravy do krajiny češtiny (didaktika českého jazyka pro ZŠ a VG). Praha: Fraus. ISBN 978-80-7489-595-1.

Štěpáník, S. et al. (2019). Vztah jazyka a komunikace v česko-slovensko-polské didaktické reflexi (The relation of language and communication in Czech-Slovak-Polish reflection). Praha: Karolinum - (konkr. Eliášková, K. (2019). Úskalí tradičního vyučování mateřského jazyka ve vztahu k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami, s. 191-211).

Eliášková, K. (2018). K výuce mateřského jazyka u žáků s kombinovaným postižením. Didaktické studie, s. 135–144.

Eliášková, K. (2017). Výuka českého jazyka na středních školách u žáků se zrakovým postižením. Praha: Nakladatelství PedF UK.

Eliášková, K. (2017). Využití 3D modelů ve slohové výuce žáků se zrakovým postižením. Didaktické studie, 9(1), s. 67–71.

Lechta, V. et al. (2016). Inkluzivní vzdělávání. Praha: Portál.

Pišlová, S. (2010). Jazykové hry. Praha: Fortuna.

Pišlová, S. (2012). Pomůcky pro všechny děti aneb Radujme se při češtině. Speciální pedagogika, ročník 22, číslo 3, s. 241–247.

Doporučená literatura:

Hlebová, B. (2016). Vybrané kapitoly zo špeciálnej didaktiky predmetov (pre učiteĺov žiakov s mentálnym postihnutím). Prešov: Vydavatelstvo Prešovskej univerzity.

Houser, P. (2002). Hry se slovy a jazykem. Praha: Portál.

Jošt, J. (2011). Čtení a dyslexie. České Budějovice: Grada Publishing. 

Katalog podpůrných opatření (http://katalogpo.upol.cz/)

 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Klára Eliášková, Ph.D. (09.08.2021)

Požadavky k zápočtu

  1. Aktivní účast podle pokynů vyučující (evidence docházky), vzhledem k nízkému počtu seminářů není povolena absence.
  2. Prezentace zadaného zápočtového úkolu (kritické posouzení kurikulárních materiálů či vlastní didaktické pomůcky s ohledem na žáka se SVP) na seminářích nejpozději do 6. 12. 2021. V případě vyššího počtu přihlášených studentů bude zpracování zápočtového úkolu zadáno formou seminární práce (domluví se na prvním semináři).
  3. V případě distanční výuky odevzdání písemného zpracování zápočtového úkolu emailem do 17.12.2021, (zápočet leden 2022).
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK