PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Didaktika výtvarné výchovy I-spec. cizí jazyk - O01321902
Anglický název: Didactics of Art Education I
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011 do 2011
Semestr: letní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 13 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 30 (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Helena Hazuková, CSc.
Vyučující: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Umění > Předměty obecného základu
Prerekvizity : O01321048
Je prerekvizitou pro: O01321913, O01321903, O01321904
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: NOVOM8AP (07.02.2013)
Dětský výtvarný projev jako specifický fenomén ontogeneze: Stádia, charakteristické rysy, individuální rozdíly a typologické inklinace v dětském výtvarném projevu.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: NOVOM8AP (07.02.2013)

Vytvořit předpoklady pro poučený náhled na dětský výtvarný projev ( proces i produkt ) spontánní i pedagogicky ovlivňovaný.

Deskriptory
Poslední úprava: NOVOM8AP (07.02.2013)

Klíčová slova: Rozhodování, kompetence, informace, interpretace, operacionalizace, dispozice, vývoj, individualita, sebevyjádření , spontaneita, ovlivňování, očekávané a zvláštní jevy

Literatura -
Poslední úprava: NOVOM8AP (07.02.2013)

HAZUKOVÁ,H.;ŠAMŠULA,P. Didaktika výtvarné výchovy I. 3. přeprac.vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 2005. 129 s. ISBN 80-7290-237-7.

HLAVSA,J. Psychologické metody výchovy k tvořivosti. Praha : SPN 1986.

UŽDIL,J. Výtvarný projev a výchova. 2.doplněné vyd. Praha: SPN ,1978. 333 s. ISBN nemá

VÁGNEROVÁ,M. Vývojová psychologie. 2.vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum 1999.353 s. ISBN 80-7184-803-4

KULKA,J. Psychologie umění. Praha: SPN, 1990.ISBN 80-04-23694-4.

ŠAMŠULA,P. Obrazárna v hlavě 1 - 2 . Výtvarná čítanka pro 2.- 5. ročník základní školy. Praha : Práce 1996. ISBN 80-208-0380-7.

ŠAMŠULA,P.; HIRSCHOVÁ,J. Průvodce výtvarným uměním IV. Praha: Práce, 1994. ISBN 80-208-0008-5.

BLÁHA,J.; SLAVÍK,J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha : Práce,1997. ISBN 80-208-0432-3

Metody výuky -
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (28.01.2022)

přednáška, seminář, online výuka

výuka bude vedena distanční/hybridní formou v prostředí MS TEAMS

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (02.02.2021)

* Požadavky pro klasifikovaný zápočet:
 aktivní účast na seminářích, průběžné zpracování dílčích úkolů, aktivní spolupráce v projektu Horizon AMASS.

Vzhledem ke komplikované situaci a vládním opatřením proběhnou výuka i  zakončení předmětu distanční/hybridní formou dle pokynů vyučující/ho.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (28.01.2022)

1. Cíle a obsah výtvarné výchovy
2. Výtvarný úkol a učivo Vv; didaktické kategorie, analýza obsahu, výtvarné řady a projekty

3. RVP ZV, ŠVP, kurikulární dokumenty; plánování výtvarného úkolu I.

4. Analýza výtvarného úkolu; tvořivost; plánování výtvarného úkolu II.

5. Standardy Vv; analýza učiva

6. Vizuální vnímání

7. Umění ve výtvarné výchově; interpretace uměleckého díla

8. Galerijní a muzejní edukace, metody a přístupy; příklady

9. Muzejní pedagogika; návštěva a analýza vzdělávacího programu

10.Reflexe a zpětná vazba ve Vv; formativní hodnocení

11. Hodnocení ve Vv; plánování výtvarného úkolu III.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK