PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika výtvarné výchovy III - O01321904
Anglický název: Didactics of Art Education III
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 13 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: zrušen
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: DIVV
Poznámka: při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Kategorizace předmětu: Umění > Předměty obecného základu
Záměnnost : O01321165, O01321902, O01321903
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (20.06.2008)
Didaktika výtvarné výchovy 3 Pedagogické aspekty výtvarně estetických interakcí: Cíle, obsah a prostředky výtvarné výchovy na primárním stupni vzdělávání. Myšlenkové modely výuky výtvarné výchovy jako formy plánu ( vyučovací jednotky, metodické řady, projekty).
Cíl předmětu -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (24.09.2008)

Vytvořit předpoklady pro odpovědné a kompetentní a teoreticky reflektované rozhodování učitele v situacích školní výtvarné výchovy - motivující přípravu, vedení a hodnocení výtvarných činností včetně poučeného náhledu na ně.

Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (30.09.2011)

DODDINGTON, Ch., HILTON, M.: Child-centred Education: Reviving the Creative Tradition. Sage Publications Ltd, 2007.

FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M. Výtvarná výchova pro 6. a 7. ročník základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd., Praha: Fortuna, 1999, 118 s., ISBN: 80-7168-591-7

* HAZUKOVÁ,H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově I. 1.vyd.Praha: Pedagogická fakulta UK,1994. 36 s.ISBN nemá (Připravováno přepracované vydání v r.2006)

HAZUKOVÁ,H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově II. 1.vyd.Praha: Pedagogická fakulta UK,1995 . 57 s. ISBN nemá (Připravováno přepracované vydání v r.2006)

HAZUKOVÁ,H.- DVOŘÁKOVÁ,M Situace ve výtvarné výchově.1.vyd.Liberec : Technická univerzita v Liberci, 2002. 41 s. ISBN 80-7083-661-X.

HAZUKOVÁ,H.- DVOŘÁKOVÁ,M. Učitelovo rozhodování v situacích výtvarné výchovy ( příkladový materiál). 1. vyd.Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2002. 59 s. ISBN 80 -7083-660-1.

KLEE, P.: KUNST-LEHRE: Nauka umění. Praha: Togga, 2009.

PINC, Z.: Fragmenty k filosofii výchovy, eseje a promluvy z let 1992-1998. Praha, OIKOYMENH, 1999.

SLAVÍK,J. Didaktika výtvarné výchovy III. Praha: SPN 1990. 142 s. ISBN 80-7066-268-9.

ŠUPŠÁKOVÁ,B. Štyri prúdy výtvarného vzdelávania.In ŠUPŠÁKOVÁ,B.Projekty a alternatívne formy vo výtvarnej výchove. 1.vyd. Bratislava: GRADIENT, 1999. 124 s. ISBN 80-967231-4-6.

ŠUPŠÁKOVÁ,B. (ed.) Vizuálna kultúra a umenie v škole. 1.vyd. Bratislava: DIGIT, 2004. 214 s. ISBN 80-968441-1-3.

Metody výuky -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (30.06.2008)

seminář

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (30.09.2011)

Požadavky k zápočtu:

- zápočtový test
- zpracování seminární práce podle instrukcí zadaných na semináři:
- - příprava a realizace nejméně jedné jednotky Vv jako součásti tématické nebo metodické řady při souv. ped. praxi I. (možno realizovat ve dvojicích)
- - hodnotící reflexe
- - autentická výtvarná dokumentace z této realizované jednotky Vv, metodický a motivační materiál
*
* Požadavky k ústní zkoušce (společné z DVV1, DVV2, DVV3):
- získání zápočtů z výše uvedených kurzů
- prokázání profesionální kompetence učitele ve VV na 1. st. ZŠ v dimenzi výtvarné i psychodidaktické, v teorii a praxi
- znalosti z DVV 1, 2, 3 (zadané problémové okruhy)
- osvojení odborné terminologie z oblasti výtvarné kultury (tvorby, vnímání), výtv. Výchovy a její didktiky
- schopnost aplikace teoretických znalostí a dosud získaných praktických zkušeností při řešení autentických situací ve Vv
-
- Tyto schopnosti prokáží studenti v diskusi při prezentaci a obhajobě kompletní seminární práce z DVV2 a DVV3 včetně dokumentace dětských prací

Formy kontroly předmětu: zápočet, zkouška

Sylabus -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (24.09.2008)
Klíčová slova:
Zodpovědnost, rozhodování,informace, operacionalizace, interpretace, plán, realizace, reflexe

Sylabus:
Pedagogické aspekty výtvarně estetických interakcí: Cíle, obsah a prostředky výtvarné výchovy na primárním stupni vzdělávání. Myšlenkové modely výuky výtvarné výchovy jako formy plánu ( vyučovací jednotky, metodické řady, projekty).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK