Poslední úprava: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (07.09.2020)
Studenti podle vlastního výběru hlouběji zpracují jedno téma nebo prostředí. Témata budou vybírána tak, aby navazovala na aktivity v dalších dvou předmětech prohlubujícího modulu. Studenti Připraví sérii úloh odstupňované obtížnosti pro své kolegy, které se budou řešit a diskutovat v semináři z hlediska matematiky i didaktiky.
Studenti budou též zapojeni do výzkumné práce na KMDM, a tak výuka bude spojitě obohacována o výsledky probíhajích výzkumů.
Studenti budou důsledně vedeni k propojování praxe získané v rámci modulu a didaktické teorie a k reflektování vlastní práce i práce svých kolegů.
Poslední úprava: Mgr. Michaela Králová, Ph.D. (13.09.2021)
Students will work on one topic or mathematical environment. Students will prepare a series of tasks of graded difficulty for their colleagues, which will be solved and discussed in the seminar in terms of mathematics and didactics. Students will also be involved in research work at KMDM, so the teaching will be continuously enriched by the results of ongoing research. Students will be consistently guided to link the practice gained in the module and didactic theory and to reflect on their own work and the work of their colleagues.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (07.09.2020)
Umožnit studentům samostatnou činností prohloubit a strukturovat vědomosti jak z matematiky, tak i didaktiky matematiky nabyté v předcházejícím studiu. Vnímat matematiku jako organickou součást všech předmětů prvního stupně. Dát studentům program pro jejich další práci na sobě i po ukončení studia.
Poslední úprava: Mgr. Michaela Králová, Ph.D. (13.09.2021)
The goal is to provide students with an opportunity to work independently and to structure their knowledge of mathematics and didactics gained through previous instruction. To perceive mathematics as an integral part of all primary school subjects. To provide the students with a programme of continuous self-development.
Literatura -
Poslední úprava: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (07.09.2020)
Hejný, M. Vyučování orientované na budování schémat: Aritmetika 1. stupně. Praha : UK v Praze, PedF, 2014.
Jirotková, D. Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie. Praha : UK v Praze, PedF, 2010.
Kratochvílová, J.: Triády jako prostředí výzkumu a výuky. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 409-421.
Učebnice matematiky pro 1. stupeň ZŠ
Další materiály budou studentům průběžně zpřístupňovány podle volby témat.
Poslední úprava: Mgr. Michaela Králová, Ph.D. (13.09.2021)
Hejný, M. Vyučování orientované na budování schémat: Aritmetika 1. stupně. Praha : UK v Praze, PedF, 2014.
Jirotková, D. Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie. Praha : UK v Praze, PedF, 2010.
Kratochvílová, J.: Triády jako prostředí výzkumu a výuky. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 409-421.
Textbooks for primary schools
Other materials will be available according to the choice of topics.
Metody výuky -
Poslední úprava: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (07.09.2020)
Forma práce: Studenti budou pracovat zejména v malých skupinách. Na základě studia nabídnutých materiálů hlouběji zpracují vybranou oblast a připraví v ní sérii úloh, které se budou při semináři řešit. Podle možnosti témata budou propojena na témata diplomních prací studentů, kteří volili diplomovou práci z matematiky. Výsledky studia budou prezentovány v seminářích. Individuální/skupinové konzultace budou významnou aktivitou této varianty.
Poslední úprava: Mgr. Michaela Králová, Ph.D. (13.09.2021)
Seminars, mostly group work, individual and group consultations are welcome.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (07.09.2020)
- Aktivní účast na seminářích - Zpracování jednoho tématu včetně přípravy úloh pro seminář, které student předloží ke kontrole ve formě jedné složky portfolia
Poslední úprava: Mgr. Michaela Králová, Ph.D. (13.09.2021)
Active participation in seminars. Elaboration of a series of tasks with didactic and diagnostic comments, which the student submits for control in the form of one component of the portfolio.
Sylabus -
Poslední úprava: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (07.09.2020)
Tento semestr bude věnová prostor didaktickým a matematickým prostředím (tématům), z nichž většina byla v jisté míře probírána v rámci nějakého matematického předmětu, kteří studenti absolvovali již v předchozích letech studia. Jedná se o prostředí, či témata:
Algebrogramy - prohloubení desítkové soustavy, relace dělitelnosti a kriteria dělitelnosti, propedeutika rovnic. Pravidelnosti - způsoby hledání hypotéz, jejich formulace a prověřování. Triády - propedeutika struktury přirozených čísel a izomorfizmu. Součtové trojúhelníky - propedeutika funkční závislosti, záporných čísel a zlomků. Autobus, Krokování, Stovková tabulka a závislosti v ní, Krychlová tělesa a jazyky, Sousedé, Pavučiny, Vláčky a Děda Lesoň. Kombinatorika a pravděpodobnost. Studenti si budou moci z této nabídky určovat pořadí probíraných témat.
Poslední úprava: Mgr. Michaela Králová, Ph.D. (13.09.2021)
We will focus on deep knowledge of selected mathematical environments (thematically) with emphasis on gradation parameters and especially diagnostic potentials of specific tasks. The course is connected to the project OP VVV and within the seminars knowledge from practice will be discussed.