PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2017/2018
   Přihlásit přes CAS
Souvislá praxe z biologie na ZŠ s reflexí - OPNB2B107A
Anglický název: Biology Teacher Training with Reflection (ISCED 2)
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017 do 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/3, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / 40 (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Lucie Hlaváčová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Lucie Hlaváčová, Ph.D.
Prerekvizity : OPNB2B104A
Záměnnost : ON1302009, ON2302009
Je prerekvizitou pro: OPNB2B110A
Anotace
Obsahem kurzu je praxe na druhém stupni základní školy, kde student přebírá krátkodobě úvazek za kmenového učitele a působí jako učitel přírodopisu. Praxe začíná 8mi náslechovými hodinami, kdy student hospituje u přiděleného učitele. Z náslechových hodin zpracuje písemnou reflexi dle zadání. Poté sám odučí 12 vyučovacích hodin. Na hodiny zpracuje písemné přípravy dle zadání. Jedna z odučených hodin bude hospitována pracovníkem katedry, pracovník katedry provede se studentem reflexi. Kurz bude zakončen závěrečnou reflexí s katedrovým garantem praxe.
Poslední úprava: Brůnová Linda, PhDr., Ph.D. (25.01.2021)
Podmínky zakončení předmětu

- 100% účast studenta na souvislé praxi (8 hodin náslechů, 12 hodin samostatných vyučovacích výstupů)

- Odevzdaná vyplněná a fakultním učitelem podepsaná Dohoda o provedení práce ve dvou stejnopisech do stanoveného termínu

- Zpracování a předložení tzv. deníku z praxe (viz Deník z praxe)

Hodnocení fakultního učitele podepsané učitelem

- Uskutečněná hospitace s reflexí

- Zápočet formou kolokvia s ostatními studenty, kteří absolvovali praxi

Poslední úprava: Brůnová Linda, PhDr., Ph.D. (25.01.2021)
Literatura

Dytrtová, R., Krhutová, M. Učitel. Příprava na profesi. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2863-6.

HRABAL, V., PAVELKOVÁ, I. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-755-8.

Jak být dobrý učitel?: [tipy a náměty pro třídní učitele. Praha: Raabe, 2012. ISBN 978-80-87553-39-8.

Problémy se třídou?: [tipy a náměty pro třídní učitele. Praha: Raabe, 2012.ISBN 978-80-87553-40-4.

Řezníček, J., Rusek, M. DidaEtika : opora pro studenty na souvislých pedagogických praxích a pro začínající učitele. Praha, UK, PedF, 2014. ISBN 978-80-7290-794-6.

VAŠUTOVÁ, J. Být učitelem: co by měl učitel vědět o své profesi. 2. přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007, 76 s. ISBN 978-80-7290-325-2.

Učebnice pro výuku přírodopisu na 2. stupni ZŠ

Poslední úprava: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (17.06.2017)
Sylabus

Souvislá praxe z biologie na ZŠ s reflexí se koná na základních školách nebo nižších ročnících gymnázií. Před začátkem semestru jsou studenti e-mailem seznámeni s podrobným harmonogramem praxe závazným pro aktuální semestr.

Plánování:

-          souvislou pedagogickou praxi si na ZŠ zařizuje student sám – výběr školy by měl proběhnout primárně ze seznamu fakultních škol (http://www.pedf.cuni.cz/PEDF-119.html), po domluvě lze praxi vykonávat i na jiné škole nebo mimo Prahu

-          student předá fakultnímu učiteli z vybrané školy k vyplnění dva stejnopisy Dohody o provedení práce a odevzdá je před započetím praxe garantovi praxe na KBES – dohoda je podkladem pro finanční ohodnocení fakultního učitele a student obdrží formulář od garanta praxe

-          je nutné splnit veškeré podmínky k zápočtu (bližší specifikace uvedeny dále viz Podmínky k zakončení předmětu)

Realizace:

-          během vyhrazené doby by mělo proběhnout 8 náslechů ve výuce přírodopisu u vybraného fakultního učitele (příp. po dohodě i u jeho kolegů), 12 samostatných vyučovacích výstupů i předem domluvená hospitace přiděleného vyučujícího z KBES

-          student si po celou dobu praxe vedet tzv. Deník z praxe, který nakonec odevzdá v elektronické podobě svému garantovi praxe (např. PDF soubor)

-          Deník z praxe se skládá ze dvou částí: náslechy (vlastní strukturované poznámky z náslechových hodin podle doporučené struktury); vlastní vyučovací výstupy (vlastní přípravy na hodinu podle doporučené struktury, tj. rozbor hodiny, nikoliv příprava na hodinu ve smyslu výukový materiál – prezentace, výukové texty aj.)

Hodnocení studentů:

-          fakultní učitel hodnotí celkový přístup studenta k učitelství a vztah k dětem, odbornou připravenost, komunikativní dovednosti, řídící schopnosti, diagnostické dovednosti a studentovu přípravu na vyučování

-          praxe se uzavírá zápočtem, který je podmíněn níže uvedenými povinnostmi (viz Podmínky k zakončení předmětu)

Poslední úprava: Brůnová Linda, PhDr., Ph.D. (03.02.2020)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK