|
|
|
||
Obsahem kurzu je praxe na druhém stupni základní školy, kde student přebírá krátkodobě úvazek za kmenového učitele a působí jako učitel přírodopisu. Praxe začíná 8mi náslechovými hodinami, kdy student hospituje u přiděleného učitele. Z náslechových hodin zpracuje písemnou reflexi dle zadání. Poté sám odučí 12 vyučovacích hodin. Na hodiny zpracuje písemné přípravy dle zadání. Jedna z odučených hodin bude hospitována pracovníkem katedry, pracovník katedry provede se studentem reflexi. Kurz bude zakončen závěrečnou reflexí s katedrovým garantem praxe. Poslední úprava: Brůnová Linda, PhDr., Ph.D. (25.01.2021)
|
|
||
- 100% účast studenta na souvislé praxi (8 hodin náslechů, 12 hodin samostatných vyučovacích výstupů) - Odevzdaná vyplněná a fakultním učitelem podepsaná Dohoda o provedení práce ve dvou stejnopisech do stanoveného termínu - Zpracování a předložení tzv. deníku z praxe (viz Deník z praxe) - Hodnocení fakultního učitele podepsané učitelem - Uskutečněná hospitace s reflexí - Zápočet formou kolokvia s ostatními studenty, kteří absolvovali praxi Poslední úprava: Brůnová Linda, PhDr., Ph.D. (25.01.2021)
|
|
||
Dytrtová, R., Krhutová, M. Učitel. Příprava na profesi. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2863-6. HRABAL, V., PAVELKOVÁ, I. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-755-8. Jak být dobrý učitel?: [tipy a náměty pro třídní učitele. Praha: Raabe, 2012. ISBN 978-80-87553-39-8. Problémy se třídou?: [tipy a náměty pro třídní učitele. Praha: Raabe, 2012.ISBN 978-80-87553-40-4. Řezníček, J., Rusek, M. DidaEtika : opora pro studenty na souvislých pedagogických praxích a pro začínající učitele. Praha, UK, PedF, 2014. ISBN 978-80-7290-794-6. VAŠUTOVÁ, J. Být učitelem: co by měl učitel vědět o své profesi. 2. přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007, 76 s. ISBN 978-80-7290-325-2. Učebnice pro výuku přírodopisu na 2. stupni ZŠ Poslední úprava: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (17.06.2017)
|
|
||
Souvislá praxe z biologie na ZŠ s reflexí se koná na základních školách nebo nižších ročnících gymnázií. Před začátkem semestru jsou studenti e-mailem seznámeni s podrobným harmonogramem praxe závazným pro aktuální semestr. Plánování: - souvislou pedagogickou praxi si na ZŠ zařizuje student sám – výběr školy by měl proběhnout primárně ze seznamu fakultních škol (http://www.pedf.cuni.cz/PEDF-119.html), po domluvě lze praxi vykonávat i na jiné škole nebo mimo Prahu - student předá fakultnímu učiteli z vybrané školy k vyplnění dva stejnopisy Dohody o provedení práce a odevzdá je před započetím praxe garantovi praxe na KBES – dohoda je podkladem pro finanční ohodnocení fakultního učitele a student obdrží formulář od garanta praxe - je nutné splnit veškeré podmínky k zápočtu (bližší specifikace uvedeny dále viz Podmínky k zakončení předmětu) Realizace: - během vyhrazené doby by mělo proběhnout 8 náslechů ve výuce přírodopisu u vybraného fakultního učitele (příp. po dohodě i u jeho kolegů), 12 samostatných vyučovacích výstupů i předem domluvená hospitace přiděleného vyučujícího z KBES - student si po celou dobu praxe vedet tzv. Deník z praxe, který nakonec odevzdá v elektronické podobě svému garantovi praxe (např. PDF soubor) - Deník z praxe se skládá ze dvou částí: náslechy (vlastní strukturované poznámky z náslechových hodin podle doporučené struktury); vlastní vyučovací výstupy (vlastní přípravy na hodinu podle doporučené struktury, tj. rozbor hodiny, nikoliv příprava na hodinu ve smyslu výukový materiál – prezentace, výukové texty aj.) Hodnocení studentů: - fakultní učitel hodnotí celkový přístup studenta k učitelství a vztah k dětem, odbornou připravenost, komunikativní dovednosti, řídící schopnosti, diagnostické dovednosti a studentovu přípravu na vyučování - praxe se uzavírá zápočtem, který je podmíněn níže uvedenými povinnostmi (viz Podmínky k zakončení předmětu) Poslední úprava: Brůnová Linda, PhDr., Ph.D. (03.02.2020)
|