PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2021/2022
   Přihlásit přes CAS
Výtvarné explorace plošné - OKMN0V120A
Anglický název: 2D Art Explorations
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D.
Vyučující: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D.
doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D.
MgA. Adam Vačkář
Záměnnost : OPMN0V120A
Anotace -
Úvod do oboru výtvarného vyjadřování v ploše. Rozvíjení výtvarného myšlení, cítění a tvorby. Základní postupy kresby, malby a kombinovaných technik. Souvislosti námětu, výtvarné techniky a materiálu. Jejich transformace do výuky na primárním stupni školy. Předmět je určen studentkám a studentům oboru Učitelství pro 1. stupeň základní školy. Cílem výuky je osvojení si základních principů plošné tvorby, především kresby a malby. Rozvíjení schopnosti výtvarného vidění, myšlení a tvorby prostřednictvím plošného vyjádření různými médii. Práce na cyklu cvičení s cílem sestavení osobního portfolia výtvarných prací a didaktických materiálů. Pochopení funkce výrazu ve výtvarném umění, ve vlastní i dětské tvorbě. Reflexe a analýza (vlastního) tvůrčího procesu formou reflektivní praxe a didaktické transformace. Schopnost transformovat získané znalosti a výtvarné dovednosti do učiva výtvarné výchovy.Součástí výuky je získání teoretických i praktických znalostí a dovedností formativního hodnocení. Vyzkoušení se inovativních metodických postupů a výukových materiálů, které zahrnuje formativní hodnocení. Seznámení se s hodnotícími nástroji, které se v reflektivním hodnocení používají ve výtvarné výchově.
Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (08.01.2023)
Deskriptory

studijní zátěž:
seminář: 6 hodin
příprava na seminář, seminární práce: 40 hodin
samostudium: 15 hodin

Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (13.01.2023)
Podmínky zakončení předmětu -

Zápočet.
Požadavky k zápočtu: Aktivní účast na cvičeních. Povinná účast na korekturách. Adekvátní úroveň seminárních prací. Seminární práce představuje portfolio vlastních prací + reflektivní komentář.

Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (08.01.2023)
Literatura -

Základní studijní literatura:

ADAM R.: Česká malba 1985-2005, Mediagate, 2006
BLÁHA, J., SLAVÍK, J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha: SPL, Práce 1997.
GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Praha: Odeon, 1991.
LOSOS L: Malba, výtvarné techniky, Aventinum, 2010
ROESELOVÁ, V. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. 1. vydání.
SLÁNSKÝ, B.: Technika malby I., II., SNKLHU, 1953
ŠAMŠULA, P. Obrazárna v hlavě 1-2. Praha: SPL Práce 1996. 1. vydání.
STARÝ, Karel a Veronika LAUFKOVÁ. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016.

Doporučená:

DUB,  P. : Vybrané postkonceptuální přesahy ve vybrané české malbě, 2012
EDWARD, Lucie-Smith. Artoday. Phaidon Press 1999
LAMAČ, Miroslav. Myšlenky moderních malířů. Praha: Odeon 1989
SÝKOROVÁ, Lenka, ed. Postkonceptuální přesahy v české kresbě. V Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, 2015
ZHOŘ I. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha: SPN, 1992. 1. vydání

Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (08.01.2023)
Metody výuky

Praktické semináře, forma výuky dle dané epidemiologické situace

Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (13.01.2023)
Sylabus

Syabus se může měnit dle aktuální situace:

Program kurzu:

 - Úvodní setkání- představení kurzu

kresebné techniky: seznámení se s současnýmii kresbnými postupy, teoretické souvislosti s uměleckými směry 20. a 21. st.

Představení formativního hodnocení a jeho využití ve vv-  hlavní cesty rozvoje formativního hodnocení a možnosti jejich využití při zvyšování kvality výuky, průběžné vzájemné hodnocení- představení modulu

 - Zadání kresby:  Klasickými kresebnými technikami, ale netradičním způsobem ztvárnit dané téma- společná reflexe.

 - Zadání malby: Klasickými malířskými technikami, ale netradičním způsobem ztvárnit dané téma. Vycházet z vlastní kresby. 

- společná reflexe

 - Zadání výtvarného úkolu: Didaktické využití námětu a inspirace umělcem k výukové hodině VV, se studenty na zakladní škole 

- Příklad vzoru konečné práce, diskuze o kladech a záporech formativního hodnocení, zpětná vazba vyučujícímu.

 

 

Odkaz Moodle: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=4486

Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (08.01.2023)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK