PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Struktura a fungování znakového jazyka [3. ročník] - ACN100086
Anglický název: Structures and Functions of Sign Language [3rd year]
Zajišťuje: Ústav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšících (21-UBN)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 8
E-Kredity: 14
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
letní s.:0/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: ACN100143
Garant: prof. PhDr. Alena Macurová, CSc.
Mgr. Radka Nováková
Prerekvizity : ACN100027
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: UCJHUDAK (12.09.2008)
Základní informace o specifických gramatických rysech znakového jazyka. Informace o specifických rysech znakových
jazyků v kontrastu s jazyky mluvenými.
Literatura
Poslední úprava: UCJHUDAK (12.09.2008)

ZS

BAKER, CH. Sentences in American Sign Language. In BAKER, CH. - BATTISON, R. (eds) Sing Language and the Deaf Community. 1980, s. 75-86.

BRENNAN, M. Word Order: Introducing the Issues. In Brennan, M.(etc.) (eds) Word-Order Issues in Sign Language. Durham, 1994, s. 9-45.

BRENNAN, M. Pragmatics and Productivity. In AHLGREN, I. (etc.) (eds) Perspectives on Sign Language Usage. Durham, 1994, s. 371-390.

BRENNAN, M. Productive Morphology in British Sign Language. Focus on the Role of Metaphors. In PRILLWITZ, S. (etc.) (eds) Current Trends in European Sign Language Research. Hamburg, 1990, s. 205-228.

CAMERACANNA, E. (etc.) How Visual Spatial-Temporal Metaphors of Speech Become Visible in Sign. In AHLGREN, I. (etc.) (eds) Perspectives on Sign Language Usage. Durham, 1994, s. 55-68.

ENGBERG-PEDERSEN, E. Some Simultaneous Constructions in Danish Sign Language. In BRENNAN, M. (etc.) (eds) Word-Order Issues in Sign Language. Durham, 1991, s. 73-87.

ENGBERG-PEDERSEN, E. Pragmatics of Non-Manual Behaviour in Danish Sign Language. In EDMONDSON, W. H. (etc.) (eds) SLR 87, Papers from the Fourth International Symposium on Sign Language Research. Hamburg, 1990, s. 121-128.

LUCAS, C., VALLI, C. From Signer?s Perspective: A Comparative Sign Language Study. In EDMONDSON, W. H. (etc.) (eds) SLR 87 Papers from the Fourth International Symposium on Sign Language Research. Hamburg, 1990, s. 129-152.

MILLER, C. Simultaneous Constructions and Complex Signs in Quebec Sign Language. In AHLGREN, I. (etc.) (eds) Perspectives on Sign Language Usage. Durham, 1994, s. 131-148.

WILBUR, R. American Sign Language: Linguistic and Applied Dimensions. Boston, 1987, s. 115-131, 139-153.

diplomové práce oboru CNES zaměřené na český znakový jazyk (podle potřeby)

LS

AHLGREN, J., BRENNAN, M., TURNER, G.H. (eds) Perspectives on Sign Language Structure. Durham : International Sign Linguistics Association, 1994.

Armstrong, D., Karchmer, M., van Cleve, J. (eds) The Study of Signed Languages. Washington, D. C. : Gallaudet University Press, 2002.

Baker, A., van den Bogaerde, B., Crasborn, O. (eds) Cross-Linguistic Perspectives in Sign Language Research. Selected Papers from TISLR 2000. Hamburg : Signum Verlag, 2003.

Bellugi, U., Studdert-Kennedy, M. (eds) Signed and Spoken Language: Biological Constraints on Linguistic Form. Wenheim : Verl. Chemie, 1980.

Clark, M. D., Marschark, M., Karchmer, M. (eds) Context, Cognition, and Deafness. Washington, D. C. : Gallaudet University Press, 2001.

Dively, V., Metzger, M., Taub, S., Baer, A. M. (eds) Signed Languages: Discoveries from International Research. Washington, D. C. : Gallaudet University Press, 2001.

Fischer, S., Siple, P. (eds) Theoretical Issues in Sign Language Research. Volume 1: Linguistics. Chicago - London : The University of Chicago Press, 1990.

Teervoort, B. T. (ed.) Signs of Life. Amsterdam : The Dutch Foundation for the Deaf and Hearing Impaired Child, 1986.

Další sborníky o znakových jazycích ve světě (podle potřeby), časopisecké studie, texty na internetu atd.

Doporučené časopisy:

např. Speciální pedagogika, Efeta, Sign Language Studies, Language in Society, Studies in Linguistics, Foundations of Language, Volta Review, Language apod.

+ bakalářské a magisterské diplomové práce oboru CNES zaměřené na český znakový jazyk (podle potřeby)

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: UCJHUDAK (12.09.2008)

ZS

Aktivní práce v semináři, průběžné studium zadávané literatury (a schopnost prokazovat její znalost v semináři a v průběžných testech ? v každém 70% úspěšnost), úvod k seminární diskusi z jednoho titulu předepsané literatury.

LS

Zápočet: aktivní účast v seminárních diskusích (opřených o prostudovanou literaturu), popř. úvod k seminární diskusi, průběžná domácí práce.

Zkouška (písemná): poznatky o znakovém jazyce získané v předmětu ACN 100 086 Struktura a fungování znakového jazyka [3. ročník] (z prostudované literatury a z práce v semináři - schopnost aplikovat poznatky na analýzu jazykového materiálu), minimální úspěšnost 70 %.

Sylabus
Poslední úprava: UCJHUDAK (12.09.2008)

Celý kurs podává informace o strukturních a funkčních specifikách přirozeného jazyka neslyšících, českého znakového jazyka. Výklad vychází z rozlišení verbální a neverbální komunikace, znakových systémů a přirozených jazyků (znakový jazyk jako přirozený jazyk) a na tomto základě charakterizuje podobnost vs. odlišnost struktur znakového jazyka a jazyka mluveného. Probrány jsou vybrané otázky stavby jednotlivých rovin českého znakového jazyka. Součástí kursu je základní informace o metodách sběru dat znakového jazyka.

3.-5. sem.: Charakteristické strukturní vlastnosti českého znakového jazyka v blocích věnovaných okruhům lineárnost vs. simultánnost, manuální a nemanuální ve znakových jazycích (ve vztahu k verbálnímu a neverbálnímu v komunikaci), výpověď ve znakovém jazyce (a znakosled), zájmena a jiné typy tzv. zástupek v znakovém jazyce a jejich funkce v konstrukci výpovědních celků, povaha a funkce klasifikátorů, povaha a funkce specifikátorů velikosti a tvaru, otázky a zápor, kategorie sloves znakového jazyka, typy sloves a jejich flexe, vyjadřování času, pluralizace, lexikon znakového jazyka (tvoření znaků, zvl. funkce orálních a mluvených komponentů, přejímání znaků, přenášení významu, vizuální motivace a metafory, produktivní vs. neproduktivní znaky, simultánní konstrukce a tzv. komplexní znaky). 5. semestr předmětu zdůrazňuje kontrastivní pohled na gramatiku českého znakového jazyka a v souvislosti s tím prohlubuje teoretické poznatky o typologii jazyků a o jazykových univerzáliích a směřuje k uvědomění základních strukturních odlišností obou jazyků a jejich uvedení v systém. Kontrastivně jsou nahlíženy také rozdílné způsoby užívání českého znakového jazyka a češtiny v různých typech komunikačních situací, též ve vztahu k odlišným jazykovým, komunikačním, sociologickým a strategickým kompetencím slyšících a neslyšících Čechů.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK