Oborové čtení ve výuce zeměpisu: přístupy učitelů v širším kontextu
Reading in geographical teaching: teacher's approach in a wider context
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/110085Identifikátory
SIS: 99359
Kolekce
- Kvalifikační práce [19122]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Košťálová, Hana
Oponent práce
Marada, Miroslav
Hofmann, Eduard
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
-
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální geografie a region. rozvoje
Datum obhajoby
13. 9. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
oborové čtení, oborová gramotnost, potenciál textu, náročnost textu, přístup učitele, profesní vědění, vidění a jednání, přesvědčení učitele, profesní učení, zakotvená teorieKlíčová slova (anglicky)
reading in disciplines, disciplinary literacy, text complexity, teacher's attitude, professional knowing, vision and action, teacher's belief, professional learning, grounded theoryDisertační práce je zaměřena na problematiku oborového čtení v Česku, kterou prozkoumává prostřednictvím přístupů učitelů zeměpisu. Teoretická východiska disertační práce diskutují klíčové pojmy (oborové čtení, přístup učitele, text a jeho náročnost) a vsazují zkoumanou problematiku do širších souvislostí profesního učení učitelů. Výzkum realizovaný v rámci disertační práce čerpá z dotazníkového šetření; k analýze dat používá metodu zakotvené teorie. Výzkum je členěný na dvě části, první výzkum se snaží odhalit ve výpovědích učitelů, jakým způsobem přistupují k zařazování oborového čtení do výuky zeměpisu, jaké faktory jim v implementaci oborového čtení brání a jaké pomáhají. Druhý výzkum je zaměřen na odhalení hledisek, která učitelé zeměpisu používají pro hodnocení náročnosti textů využitelných ve výuce zeměpisu. S oporou o paradigmatický model byla vytvořena typologie přístupů učitelů zeměpisu k oborovému čtení. Výsledné typy jsou čtyři a odrážejí rozdílné podoby dvou kategorií typologie. Typologie vychází jednak ze způsobu, jak učitel propojuje čtení s dosahováním zeměpisných cílů, a dále charakteru činností žáků definovaných úrovní myšlenkových operací a četností aktivního zapojení žáků do procesu učení. Proces implementace oborového čtení je ovlivněn řadou faktorů, které mohou nabývat...
The dissertation is focused on the issue of disciplinary reading in the Czech Republic, which is explored through the approaches of geography teachers. The theoretical basis of the dissertation discuss the key concepts (disciplinary reading, teacher's approach, text and its difficulty) and put the studied issue into the broader context of teacher's professional learning. The research carried out within the dissertation draws on the questionnaire survey; uses the grounded theory method to analyze data. The research is divided into two parts, the first research tries to reveal in the teachers' statements how they approach the inclusion of the disciplinary reading in geography teaching, what factors prevent them from implementing the disciplinary reading and what they help. The second research is aimed at revealing the perspectives used by geography teachers to assess the difficulty of texts useful in geography teaching. Based on a paradigmatic model, a typology of geography teachers' approaches to disciplinary reading was developed. The resulting types are four and reflect different forms of the two typology categories. Typology is based on how the teacher links reading with the achievement of geographic goals, as well as the character of pupils' activities defined by levels of thought operations and...