Termín podání přihlášky: | 28.02.2026 |
---|
Fakulta: | Pedagogická fakulta |
---|---|
Studijní program: | Speciální pedagogika (B0111A190012) |
Forma studia: | prezenční |
Druh studia: | bakalářské |
Jazyk výuky: | čeština |
Předpokládaný počet přijímaných: | 35 |
Standardní doba studia: | 3 roky |
Forma přihlášky: | Elektronická |
Poměr přijatých a přihlášených v minulém akad. roce
44 / 344Termín podání přihlášky: | 28.02.2026 |
---|
Poplatek za elektronickou formu přihlášky: | 940 Kč |
---|
Speciální pedagogika je zaměřena na problematiku výchovy a vzdělávání osob s různými druhy a typy znevýhodnění ve světě současných edukativních trendů. Obor je zaměřen na podporu a rozvoj komunikačních strategií a aktivaci osob se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním.
Studijní plán oboru najdete na adrese http://studium.pedf.cuni.cz/karolinka/
Studijní program je koncipován tak, aby student v průběhu studia při plnění studijních povinností prokázal schopnost používat získané odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce.
Přijímací zkouška je dvoukolová.
První kolo
První kolo přijímací zkoušky probíhá formou písemného testu. Polovina testu je zaměřena na středoškolské znalosti z oblastí relevantních pro studium speciální pedagogiky (biologie člověka, humanitní vědy), náročností odpovídá obsahům výukových předmětů Biologie pro čtyřletá gymnázia a Základy společenských věd pro střední školy. Polovina testu sleduje obecné znalosti ze života člověka s postižením v úrovni popisované periodiky zaměřenými na tuto cílovou skupinu. Test se skládá ze 40 otázek, trvá 20 minut, maximální možný počet získaných bodů je 40. Test slouží k prověření znalostí nutných pro pochopení biologické podstaty zdravotního postižení a sociálního kontextu života člověka se znevýhodněním, současně ale ověřuje i zájem o problematiku života člověka s postižením. Test je připravován Katedrou speciální pedagogiky PedF UK.
Test trvá 20 min.
Test je shodný s testem pro programy Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání a Speciální pedagogika/Logopedie.
Druhé kolo
Do druhého kola postupuje prvních 100 uchazečů dle bodového zisku z 1. kola a všichni uchazeči, kteří dosáhnou stejný počet bodů jako uchazeč, který se umístil na 100. místě.
Druhé kolo probíhá formou písemného testu. Test je zaměřen na zájem o obor a mapuje znalosti uchazeče vyplývajících jak z četby doporučených periodik o životě lidí s postižením, tak i z četby pěti předem stanovených biografií/publikací popisujících problematiku života člověka s postižením.
Test zahrnuje 25 otázek a trvá 15 minut.
Test je shodný s testem pro programy Speciální pedagogika/Logopedie.
Podmínkou přijetí ke studiu v bakalářském studijním programu je dosažení středního vzdělání s maturitní zkouškou.
Způsob ověření: | přijímací zkouška | ||
---|---|---|---|
Datum ověření (přijímací zkoušky) od: | 01.06.2026 | Do: | 19.06.2026 |
Náhradní termín (přijímací zkoušky): | 24.06.2026 | Do: | 25.06.2026 |
První kolo:
NOVOTNÝ, Ivan a HRUŠKA, Michal. Biologie člověka. 5., rozšířené a upravené vydání. Praha: Fortuna, 2015. ISBN 978-80-7373-128-1.
DENGLEROVÁ, Denisa et al. Společenské vědy pro střední školy. 1. díl. Brno: Didaktis, 2009. ISBN 978-80-7358-144-2.
DUFEK, Pavel et al. Společenské vědy pro střední školy. 2. díl. Brno: Didaktis, 2010. ISBN 978-80-7358-152-7.
DOBEŠOVÁ, Lenka et al. Společenské vědy pro střední školy. 3. díl. 2. vyd., aktualiz. a dopl. v souladu s novým občanským zákoníkem. Brno: Didaktis, 2014. ISBN 978-80-7358-233-3.
BRÁZDA, Radim et al. Společenské vědy pro střední školy. 4. díl. Brno: Didaktis, 2011. ISBN 978-80-7358-175-6.
První i druhé kolo:
Časopis Můžeš, čísla vydaná ve dvou letech předcházejících roku přijímací zkoušky. Vydavatel Konto Bariéry. Archiv časopisu dostupný z: https://www.muzes.cz/muzes-2024-archiv/
Časopis ZORA, čísla vydaná během roku předcházejícího roku přijímací zkoušky. Vydavatel SONS ČR. Archiv časopisu dostupný z: https://archiv.sons.cz/zora/text/
Časopis UNIE, čísla vydaná během roku předcházejícího roku přijímací zkoušky. Vydavatel Česká unie neslyšících, z.ú. Archiv časopisu dostupný z: https://www.cun.cz/casopis-unie/cisla-unie/
Druhé kolo:
Chvátalová, Helena. Jak se žije dětem s postižením: po deseti letech. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0086-4.
Ježek, Jiří a Zindelová, Michaela. Frajer: příběh Jiřího Ježka, paralympijského vítěze v cyklistice. Třetí aktualizované vydání. Praha: XYZ, 2024. ISBN 978-80-7683-657-0.
Keller, Helen. Příběh mého života. Překlad Zuzana Koudelková. Vydání první. [Praha]: Malvern, 2021. SBN 978-80-7530-319-6.
Prizant, Barry M. a Fields-Meyer, Thomas. Jedineční lidé: jiný pohled na autismus. Překlad Tomáš Hakr. Vydání první. Praha: Argo, 2020. ISBN 978-80-257-3253-3.
Třešňák, Petr. Důstojnost. Vydání první. Brno: Druhé město, 2024. ISBN 978-80-7227-907-4.
Studium poskytuje přípravu pro práci pedagogických pracovníků (asistent pedagoga, vychovatel) a pracovníků v sociálních službách (osobní asistent) ve školách a školských zařízeních, v zařízeních sociálních služeb, v nevládních neziskových organizacích a v dalších institucích zaměřených na práci s lidmi s postižením nebo znevýhodněním.