Language selection
  • čeština
  • english
User
  • Anonym

    Branch programme/details

    Special Education (0111RA190012)

    Faculty: Faculty of Education
    Study programme: Special Education (B0111A190012)
    Form of study: full-time
    Type of study: Bachelor's
    Language of instruction: Czech
    Expected minimum number of accepted students Expected number of accepted students: 35
    Standard length of study: 3 years
    Application type: Online

    Rate of admitted and total applicants in the past academic year

    44 / 344

    • You cannot apply for study of this programme/branch now.

    • shrink expand
      Application submission date: 28.02.2026
    • shrink expand
      Charge for an on-line application: 940 CZK
    • shrink expand

      Speciální pedagogika  je zaměřena na problematiku výchovy a vzdělávání osob s různými druhy a typy znevýhodnění ve světě současných edukativních trendů. Obor je zaměřen na podporu a rozvoj komunikačních strategií a aktivaci osob se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním. 

      Studijní plán oboru najdete na adrese http://studium.pedf.cuni.cz/karolinka/

      Studijní program je koncipován tak, aby student v průběhu studia při plnění studijních povinností prokázal schopnost používat získané odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce.

    • shrink expand

      Přijímací zkouška je dvoukolová.

      První kolo

      První kolo přijímací zkoušky probíhá formou písemného testu. Polovina testu je zaměřena na středoškolské znalosti z oblastí relevantních pro studium speciální pedagogiky (biologie člověka, humanitní vědy), náročností odpovídá obsahům výukových předmětů Biologie pro čtyřletá gymnázia a Základy společenských věd pro střední školy.  Polovina testu sleduje obecné znalosti ze života člověka s postižením v úrovni popisované periodiky zaměřenými na tuto cílovou skupinu. Test se skládá ze 40 otázek, trvá 20 minut, maximální možný počet získaných bodů je 40. Test slouží k prověření znalostí nutných pro pochopení biologické podstaty zdravotního postižení a sociálního kontextu života člověka se znevýhodněním, současně ale ověřuje i zájem o problematiku života člověka s postižením. Test je připravován Katedrou speciální pedagogiky PedF UK. 

      Test trvá 20 min.

      Test je shodný s testem pro programy Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání a Speciální pedagogika/Logopedie.

      Druhé kolo

      Do druhého kola postupuje prvních 100 uchazečů dle bodového zisku z 1. kola a všichni uchazeči, kteří dosáhnou stejný počet bodů jako uchazeč, který se umístil na 100. místě.

      Druhé kolo probíhá formou písemného testu. Test je zaměřen na zájem o obor a mapuje znalosti uchazeče vyplývajících jak z četby doporučených periodik o životě lidí s postižením, tak i z četby pěti předem stanovených biografií/publikací popisujících problematiku života člověka s postižením.

      Test zahrnuje 25 otázek a trvá 15 minut.

      Test je shodný s testem pro programy Speciální pedagogika/Logopedie.

    • shrink expand

      Admission to Bachelor's studies is conditioned by completed secondary education confirmed by a school-leaving certificate.



      Verification method: entrance exam
      Confirmation date (of entrance exam) from: 01.06.2026 Until: 19.06.2026
      Alternative date (of entrance exam): 24.06.2026 Until: 25.06.2026
    • shrink expand

      První kolo:

      NOVOTNÝ, Ivan a HRUŠKA, Michal. Biologie člověka. 5., rozšířené a upravené vydání. Praha: Fortuna, 2015. ISBN 978-80-7373-128-1.

      DENGLEROVÁ, Denisa et al. Společenské vědy pro střední školy. 1. díl. Brno: Didaktis, 2009. ISBN 978-80-7358-144-2.

      DUFEK, Pavel et al. Společenské vědy pro střední školy. 2. díl. Brno: Didaktis, 2010. ISBN 978-80-7358-152-7.

      DOBEŠOVÁ, Lenka et al. Společenské vědy pro střední školy. 3. díl. 2. vyd., aktualiz. a dopl. v souladu s novým občanským zákoníkem. Brno: Didaktis, 2014. ISBN 978-80-7358-233-3.

      BRÁZDA, Radim et al. Společenské vědy pro střední školy. 4. díl. Brno: Didaktis, 2011. ISBN 978-80-7358-175-6.

      První i druhé kolo: 

      Časopis Můžeš, čísla vydaná ve dvou letech předcházejících roku přijímací zkoušky. Vydavatel Konto Bariéry. Archiv časopisu dostupný z: https://www.muzes.cz/muzes-2024-archiv/ 

      Časopis ZORA, čísla vydaná během roku předcházejícího roku přijímací zkoušky. Vydavatel SONS ČR. Archiv časopisu dostupný z: https://archiv.sons.cz/zora/text/ 

      Časopis UNIE, čísla vydaná během roku předcházejícího roku přijímací zkoušky. Vydavatel Česká unie neslyšících, z.ú. Archiv časopisu dostupný z: https://www.cun.cz/casopis-unie/cisla-unie/ 

      Druhé kolo: 

      Chvátalová, Helena. Jak se žije dětem s postižením: po deseti letech. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0086-4.

      Ježek, Jiří a Zindelová, Michaela. Frajer: příběh Jiřího Ježka, paralympijského vítěze v cyklistice. Třetí aktualizované vydání. Praha: XYZ, 2024. ISBN 978-80-7683-657-0.

      Keller, Helen. Příběh mého života. Překlad Zuzana Koudelková. Vydání první. [Praha]: Malvern, 2021. SBN 978-80-7530-319-6.

      Prizant, Barry M. a Fields-Meyer, Thomas. Jedineční lidé: jiný pohled na autismus. Překlad Tomáš Hakr. Vydání první. Praha: Argo, 2020. ISBN 978-80-257-3253-3.

      Třešňák, Petr. Důstojnost. Vydání první. Brno: Druhé město, 2024. ISBN 978-80-7227-907-4. 

    • shrink expand

      Studium poskytuje přípravu pro práci pedagogických pracovníků (asistent pedagoga, vychovatel) a pracovníků v sociálních službách (osobní asistent) ve školách a školských zařízeních, v zařízeních sociálních služeb, v nevládních neziskových organizacích a v dalších institucích zaměřených na práci s lidmi s postižením nebo znevýhodněním.