přijímací zkouška: jednokolová (ústní)
popis přijímací zkoušky:
ústní zkouška
1) ověření orientace v pedagogicko-psychologických souvislostech edukační praxe vycházející ze znalostí a dovedností bakalářského studijního programu zaměřeného na vzdělávání (max. 10 bodů)
2) motivace ke studiu, zájem o obor (max. 20 bodů)
3) jazyk: uchazeč by měl být schopen bez slovníku a bez dlouhé přípravy přeložit a gramaticky vyložit originální text na úrovni bakalářské zkoušky studijního programu Latinský jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (max. 35 bodů)
4) literatura, kultura, dějiny: orientace v oboru s přihlédnutím k seznamu přečtených děl římské literatury (v originále i překladech), odborné literatury a beletrie (max. 35 bodů)
V prvním okruhu zkoušky půjde o strukturovaný rozhovor zaměřený na orientovanost uchazeče v pedagogicko-psychologických souvislostech edukační praxe. Uchazeči, který přijímací komisi odevzdá ověřenou kopii diplomu nebo doklad (vystavený studijním oddělením příslušné vysoké školy) potvrzující absolvování libovolného bakalářského programu se zaměřením na vzdělávání, bude tato část zkoušky prominuta a získá za ni plný počet bodů (10).
kritéria hodnocení motivace a zájmu obor:
· přesvědčivá motivace – konkrétně a jasně formulovaná a dostatečně obhájená, odpovídající náplni studia programu na FF UK: 20–14 bodů
· částečně přesvědčivá motivace – poměrně konkrétně formulovaná a obhájená, vcelku odpovídající náplni studia programu na FF UK: 13–7 bodů
· nepřesvědčivá motivace – vágně vysvětlená a nedostatečně obhájená, příliš neodpovídající náplni studia programu na FF UK: 6–0 bodů
doporučená literatura k prvnímu okruhu zkoušky:
pedagogika
Kalhous, Z., Obst, O. Didaktika sekundární školy. Olomouc: UP, 2003.
Kasíková, H., Vališová, A. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing, 2011.
Petty, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013.
Strouhal, M. Teorie výchovy. Praha: Grada Publishing, 2013.
psychologie
Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha, Portál, 2001. (1. část)
Krejčová, L. Žáci potřebují přemýšlet. Co pro to mohou udělat jejich učitelé. Praha: Portál, 2013.
Říčan, P. Psychologie osobnosti (obor v pohybu). Praha: Grada Publishing, 2016.
Vágnerová, M. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005.
další požadavky ke zkoušce:
Uchazeči u ústní zkoušky předloží k nahlédnutí:
· seznam přečtené literatury, rozdělený na primární texty přečtené v originále, primární texty přečtené v překladu a sekundární literaturu (inspirace k výběru titulů na: urls.ff.cuni.cz),
· bakalářská práce nebo její podrobné teze,
· stručný strukturovaný životopis,
· nepovinně: doklady o praxi a další materiály potvrzující motivaci ke studiu a zájem o obor, učitelská portfolia apod.
Tyto vytištěné materiály slouží jako podklad pro vedení přijímacího rozhovoru a posouzení motivace ke studiu oboru.
-----
Podmínky přijímacího řízení ke studiu na FF UK: https://is.cuni.cz/studium/prijimacky/index.php?do=info_fakulta&fak=11210