Přijímací zkouška probíhá ve dvou kolech.
V prvním kole uchazeč/ka vyplní formulář portfolia pro zhodnocení vlastních znalostí a zkušeností ve vztahu k vybrané specializaci. Pro každou specializaci má formulář jiný obsah. Pro specializaci Supervize se zaměřuje na schopnost reflexe vlastních znalostí, dovedností a zkušeností ve vztahu k supervizi. Formulář ke stažení a instrukce k odevzdání jsou přístupné na webu fakulty
https://fhs.cuni.cz/FHS-2139.html. Formulář odevzdejte do 15. 4. 2024. Lze ho odevzdat pouze jednou a již odevzdaný dokument nelze upravovat ani nahrazovat jiným souborem. Formulář včetně příloh lze odevzdat pouze jako jeden propojený soubor. Bodování je uvedeno ve formuláři.
V případě, že uchazeč/ka získá dostatečný počet bodů, postupuje do druhého kola přijímacího řízení, které má podobu ústního pohovoru sestávajícího z:
a) rozpravy nad prezentací dispozic a zkušeností uchazeče/ky ve vztahu k oboru a zvolené specializaci, zaslané v prvním kole přijímací zkoušky,
b) rozpravy nad životopisem a
c) diskuse k vybraným tématům z doporučené literatury.
V procesu ústního pohovoru se hodnotí:
1. Schopnost reflexe a kritického myšlení (v kontextu argumentace týkající se vlastních zkušeností a schopností, požadovaných ve vztahu k oboru sociální práce a zvolené specializaci v oboru Řízení a supervize v sociálních a zdravotnických organizacích): max. 10 bodů
2. Základní přehled v oblasti sociální práce a supervize (na základě předepsané literatury včetně cizojazyčného textu): max. 10 bodů
3. Komunikační dovednosti (prezentační dovednosti, schopnost diskutovat, empatie a asertivita): max. 5 bodů
Odborná četba:
• Novotná, H., O. Špaček a M. Šťovíčková. Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: FHS, 2019.
• Radka Janebová. Teorie a metody sociální práce – reflexivní přístup. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014.
• Supervize (kapitola 8) In: MPSV (2008): Standardy kvality. Výkladový slovník pro poskytovatele. Výstupy z tématických diskusních setkání a práce odborných týmů pro jednotlivé oblasti Standardů kvality sociálních služeb. (
https://www.mpsv.cz/documents/20142/225517/4_vykladovy_sbornik.pdf/7fcca2f2-96a7-e116-5407-6c88436b77d9)
• Zákon 108/2006 o sociálních službách a vyhláška 505/2006, MPSV (pro ty, kdo neabsolvovali studium sociální práce).
• Becker, Howard (1967): Whose Side Are We on? In: Social Problems, 14: 3, 239–247. (
https://www.sfu.ca/~palys/Becker1967-WhoseSideAreWeOn.pdf)
• Joan Tronto (2010): Creating Caring Institutions: Politics, Plurality, and Purpose. In: Ethics and Social Welfare 4: 2, 158–171. (
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/17496535.2010.484259)
• Zuzana Havrdová, Martin Hajný a kol. Praktická supervize. Průvodce supervizí pro začínající supervizory, manažery a příjemce supervize. Praha: Galén 2008.
• Bohumila Baštecká, Veronika Čermáková a Milan Kinkor. Týmová supervize. Praha: Portál 2016
Podkladem pro ústní zkoušku je profesní životopis, případně doklady o absolvovaných kurzech dalšího vzdělávání a výcvicích, a pokud je to možné, bakalářská či jiná absolventská práce, nebo publikace.
- Prezentace a rozhovor obsahuje stručnou argumentaci, o kterou se opírá zájem studovat v magisterském programu Řízení a supervize obor Sociální práce ve specializaci supervize právě na FHS UK, a to z hlediska dosavadní odborné profilace a požadavků studia; stručná reflexe vlastních dispozic v roli supervizorky/supervizora v sociální nebo zdravotnické oblasti, včetně konkrétních argumentů ohledně vlastních dispozic pro vzdělávání v supervizi; stručné vyjádření ke vztahu absolvovaného bakalářského programu/oboru studia k předpokládanému programu studia, do kterého podává uchazeč/ka přihlášku a současně i popis zkušeností vztahujících se k oboru sociální práce (včetně přehledu absolvovaných předmětů podstatných z hlediska minimálních standardů vzdělávání v sociální práci (vizte web ASVSP).
- Profesní životopis uchazeče/uchazečky (CV) obsahující dosavadní průběh vzdělání a dalšího vzdělávání, případné odborné výcviky, pracovní zkušeností a/nebo zkušenosti z praxe v oboru i mimo něj (včetně dobrovolnických aktivit) se stručnou charakteristikou pozic a rolí.
- U uchazeček a uchazečů, kteří neabsolvovali obor sociální práce, též seznam předmětů absolvovaných v bakalářském programu.
Tyto podklady doporučujeme uchazečkám a uchazečům přinést k přijímací zkoušce. Žádné předložené materiály nejsou samy o sobě hodnoceny, slouží pouze jako podklady pro prezentaci a rozhovor u zkoušky.
V prvním kole přijímací zkoušky je možné získat maximálně 25 bodů. Do druhého kola postoupí jen ti uchazeči a uchazečky, kteří získají v prvním kole dostatečný počet bodů. Ve druhém kole přijímací zkoušky je možné získat maximálně 25 bodů (body z prvního kola se nepřičítají). Bodovou hranici pro postup do druhého kola i pro přijetí na základě bodů získaných pouze v druhém kole stanoví děkanka s přihlédnutím k počtu uchazečů skládajících přijímací zkoušku a kapacitním možnostem fakulty. Rozhodnutí o přijetí/nepřijetí obdrží uchazeči a uchazečky po ukončení druhého kola přijímacích zkoušek.