Termín podání přihlášky: | 28.02.2021 |
---|
Fakulta: | Pedagogická fakulta |
---|---|
Studijní program: | Učitelství sborového zpěvu (N0114A300121) |
Forma studia: | prezenční |
Druh studia: | navazující magisterské |
Jazyk výuky: | čeština |
Předpokládaný počet přijímaných: | 3 |
Standardní doba studia: | 2 roky |
Forma přihlášky: | Elektronická |
Termín podání přihlášky: | 28.02.2021 |
---|
Učitelství sborového zpěvu pro 2. stupeň základní školy a střední školy - maior
Studijní program navazuje na bakalářský studijní program Sborový zpěví se zaměřením na vzdělávání.
Cílem magisterského studia programu Učitelství sborového zpěvu ve sdruženém studiu se studijním programem učitelství pro 2. stupeň základní školy a střední školy je vybavit absolventa rozsáhlými vědomosti a praktickými dovednostmi v odborných disciplínách aprobačního předmětu tak, aby byl schopen je aplikovat společně s pedagogicko-psychologickými a oborově didaktickými disciplínami do hudebně pedagogické praxe ve vzájemné provázanosti všech složek v rovině teoretické i praktické. V tomto studijním programu si student zadává téma diplomové práce. Záměrem studia oboru je výchova sbormistra působícího ve školních zařízeních typu základních škol, základních uměleckých škol, středních škol (především gymnázia, střední pedagogické školy a pedagogická lycea), dále sbormistra amatérských, poloprofesionálních a profesionálních sborových těles, působících při různých kulturních institucích a církvích, popř. odborného pracovníka v zařízeních pro zájmovou činnost dětí a mládeže či v oblasti kultury a vzdělávání dospělých, který je schopen vzdělávat ve smyslu současných inovativních trendů. Povinný základ studia tvoří předměty, které se týkají rozvíjení dirigentských dovedností v nejširším slova smyslu. Velký důraz je v tomto typu studia kladen na didaktickou rovinu přípravy budoucího sbormistra, na didaktiku sborového zpěvu, na metodiku pěvecké výchovy ve sboru, na metodiku nácviku sborových skladeb, metodiku popularizace hudby a organizační aspekty práce sborového kolektivu a na sborový management. V rámci bloku povinně volitelných předmětů se student může zaměřit na získání vědomostí a praktických dovedností potřebných pro práci regenschoriho, nebo pro řízení vokálně instrumentálních souborů, případně může dále rozvíjet své instrumentální dovednosti. Student se může profilovat i směrem k teorii interpretačního umění. Předměty tohoto programu jsou vyučovány i v anglickém jazyce.
Studijní program v plánu maior respektuje vyváženost oborové, didaktické a pedagogicko-psychologické složky přípravy dle standardů učitelské přípravy MŠMT. Pedagogicko-psychologická příprava zahrnuje předměty pedagogiky, psychologie a speciální pedagogiky, včetně pedagogicko-psychologické praxe. V tomto studijním programu si student zadává téma diplomové práce.
Učitelství hudební výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy - minor
Studijní program navazuje na bakalářský studijní program Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání.
Cílem studijního programu je poskytnout jeho absolventům ucelené magisterské vzdělání, které je připraví pro profesi učitele hudební výchovy na 2. stupni ZŠ a SŠ. Studijní program zohledňuje proporčnost kognitivní, didaktické a pedagogicko-psychologické složky přípravy, přičemž oborové poznatky získané v bakalářském stupni jsou v souladu se standardy učitelské přípravy MŠMT dále systemizovány a aplikovány v oborové didaktice a odborných předmětech s ní úzce souvisejících.
Absolventi studijního programu jsou kompetentní samostatně vytvářet školní vzdělávací programy ve vzdělávací oblasti Umění a kultura. Jsou připraveni vyučovat hudební výchovu se všemi jejími aspekty ve sféře znalostí a dovedností.
Studijní program staví na tvůrčí činnosti v oblasti hudební výchovy a její didaktiky. Oborová složka je zaměřena na hlubší porozumění hudebněvýchovné problematiky, která se promítá do výuky hudební výchovy na základní a střední škole. Hudební jevy a pojmy jsou představovány v širších souvislostech a vztazích mezi jednotlivými druhy vědy a umění. Hudebně didaktická složka je založena na poznatcích získaných v hudebně pedagogickém výzkumu a na osvědčených postupech ověřených v praxi.
Hudebně teoretická a pedagogická složka může být následně prohloubena v doktorském studijním programu, např. Hudební teorie a pedagogika.
Studijní program v plánu maior respektuje vyváženost oborové, didaktické a pedagogicko-psychologické složky přípravy dle standardů učitelské přípravy MŠMT.
Přijímací zkouška má 3 části:
1) Zkouška z 1. studijního programu, plán maior, max. 30 b.
2) Zkouška z 2. studijního programu, plán minor, max. 30 b.
3) Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy (maior), max. 30 b.
Celkem max. 90 b.
1) Učitelství sborového zpěvu pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Přijímací zkouška je talentová (max. 30 bodů), má část praktickou (20 bodů) a ústní (10 bodů).
Praktická část
Sbormistrovské vystoupení s vlastním korepetitorem nebo nahrávkou v délce 15–20 minut. Program zahrnuje skladby nejméně ze dvou různých stylových období. Na připravených skladbách předvede uchazeč taktovací, instrumentální a pěvecké dovednosti.
Ústní část - Dějiny sborového zpěvu. Sborová a kantátová literatura. Sluchová analýza. Součástí je motivační pohovor, jehož cílem je prokázání schopnosti komunikace v hudebně teoretické a hudebně historické oblasti se zaměřením na sborovou problematiku
2) Učitelství hudební výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Přijímací zkouška je talentová (celkem 30 bodů) má část ústní (15 bodů) a praktickou (15 bodů).
Ústní část – motivační pohovor na hudebně-pedagogické téma, hudební teorie, dějiny hudby, všeobecný kulturní rozhled.
Praktická část – v rozsahu výstupních požadavků praktické části státní závěrečné zkoušky bakalářského studia oboru Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání. Její obsah viz web katedry hudební výchovy PedF.
Podle svého uvážení si uchazeč zajistí vlastního korepetitora.
Uchazeč musí u talentové zkoušky z HV získat nejméně 6 bodů (z 15) z ústní a 6 bodů (z 15) z praktické zkoušky. Stačí, aby jeden ze stanovených limitů splněn nebyl, a uchazeč u zkoušky neprospěl.
3) Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy
Maximální počet bodů 30 b. Test trvá 30 minut.
Didaktický test prověřuje znalosti z povinných předmětů pedagogicko-psychologické přípravy (pedagogika, psychologie, speciální pedagogika, základy didaktiky) zařazených do tzv. společného základu pro obory se zaměřením na vzdělávání a pedagogiku na úrovni výstupních požadavků pro bakalářské studium se zaměřením na vzdělávání. Kromě základních znalostí (terminologie, poznatky) jde i o schopnost aplikovat teoretické znalosti do řešení modelových situací v pedagogické praxi.
Studijní plán společného základu pro obory se zaměřením na vzdělávání a pedagogiku v aktuálním akademickém roce je dostupný na http://studium.pedf.cuni.cz/karolinka/).
Způsob ověření: | přijímací zkouška | ||
---|---|---|---|
Datum ověření (přijímací zkoušky) od: | 07.06.2021 | Do: | 18.06.2021 |
Náhradní termín (přijímací zkoušky): | 28.06.2021 | Do: | 29.06.2021 |
Základní podmínkou přijetí ke studiu je ukončené bakalářské studium stejného nebo příbuzného studijního programu. Ve shodě s koncepcí dvoustupňové učitelské přípravy bude posuzováno splnění minimálních požadavků UK na bakalářské programy se zaměřením na vzdělávání dle příslušných složek učitelské přípravy, na základě posouzení doložených dokumentů. S ohledem na Rámcové požadavky na studijní programy, jejichž absolvováním se získává odborná kvalifikace k výkonu regulovaných povolání pedagogických pracovníků (MŠMT), jsou tedy přijímáni na základě přijímacích zkoušek absolventi bakalářského studia studijních programů se zaměřením na vzdělávání nebo oborů se zaměřením na vzdělávání. Uchazeč doloží výpis předmětů absolvovaných v předchozím studiu, včetně jejich výsledků, spolu s dokladem o dosaženém vzdělání, popřípadě potvrzením o studiu, pokud ještě nebylo studium zakončeno, do 28. 02. 2021.
Uchazeči ostatních bakalářských studijních oborů/programů mohou být přijati při posouzení příbuznosti navazujícího magisterského studijního programu s absolvovaným bakalářským studiem z hlediska složek učitelské přípravy dle Rámcových požadavků MŠMT a složení přijímacích zkoušek zahrnujících jednotlivé složky učitelské přípravy. Příbuznost absolvovaného studia posuzují na základě podkladů dodaných s přihláškou (do 28. 02. 2021) po přijetí přihlášky garanti příslušných navazujících magisterských programů prostřednictvím studijního oddělení fakulty, nejpozději k 30. 4. 2021.
Změna termínu ověření pro všechny studijní programy:
Datum ověření (přijímací zkoušky) od: 07. 06. 2021 do: 09. 07. 2021
Náhradní termín (přijímací zkoušky) od: 12. 06. 2021 do: 14. 07. 2021
(náhradní termín vždy alespoň 5 dní po řádném termínu)
Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy zrušena.
Učitelství sborového zpěvu pro 2. stupeň základní školy a střední školy
PECHÁČEK, S. Česká sborová tvorba 1800-1950. Praha : UK – PedF, 2002
PECHÁČEK, S. Česká sborová tvorba II (baroko a klasicismus). Praha : UK – PedF, 2012
VALOVÝ, E. Sborový zpěv v Čechách a na Moravě. Brno : UJEP, 1972
SMOLKA, J. A KOL. Dějiny hudby. Brno; Praha : Togga, 2001
EBEN, P. ; BURGHAUSER, J. Čtení a hra partitur. Praha : Editio Supraphon, 1990.
Party a partitury evropské klasické vokální a vokálně instrumentální hudby 18.–20. stol. Notový materiál.
Učitelství hudební výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy
SMOLKA, J. A KOL. Dějiny hudby. Brno; Praha: Togga, 2001
KOFROŇ, J. Učebnice harmonie. Praha: Editio Bärenreiter, 2002 a jiná vydání.
ZENKL, L. ABC hudebních forem. Praha: Editio Bärenreiter, 2006 a jiná vydání.
SEDLÁK, F.; VÁŇOVÁ, H. Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2013.
Notový materiál evropské klasické nástrojové hudby 17.–21. stol.
Studijní literatura k testu z pedagogicko-psychologické přípravy je dostupná na webových stránkách:
- katedry pedagogiky, viz http://pages.pedf.cuni.cz/kssp/pro-uchazece/
- katedry psychologie, viz http://userweb.pedf.cuni.cz/kpsp/index.php?p=5
- katedry speciální pedagogiky, https://pages.pedf.cuni.cz/ksppg/prijimaci-rizeni
Modelový test naleznete na: http://www.pedf.cuni.cz/PEDF-135.htm
Učitelství sborového zpěvu pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Absolvent je plně kvalifikován pro pedagogickou práci ve školských zařízeních typů: základní škola, základní umělecká škola, střední školy (gymnázium, střední pedagogická škola, pedagogické lyceum). Může nalézt uplatnění ve státní správě nebo v soukromé sféře, v zařízeních pro zájmovou činnost dětí a mládeže, v církvích či v oblasti kultury, vzdělávání a zájmové činnosti dospělých. Absolvent je vybaven vědomostmi a praktickými dovednostmi ve složce oborově předmětové. Je schopen aplikovat získané poznatky společně s pedagogicko-psychologickými a oborově didaktickými disciplínami do hudebně pedagogické praxe ve vzájemné provázanosti všech složek v rovině teoretické i praktické (konkretizace složek je uvedena v charakteristice oboru). Je plně kvalifikován jako sbormistr v oblasti pedagogické, umělecké, organizační nebo sociální.
Učitelství hudební výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Předpokládané uplatnění absolventa v následujících pracovních pozicích
Primární uplatnění:
- učitel hudební výchovy na 2. stupni základní školy a na škole střední.
Sekundární uplatnění:
- asistent pedagoga, volnočasový pedagog v zařízeních pro zájmovou činnost dětí, mládeže a dospělých v uvedeném oboru;
- pracovník ve státní správě nebo soukromé sféře v oblasti kultury, osvětové činnosti, vzdělávání dospělých.