Language selection
  • čeština
  • english
User
  • Anonym

    Branch programme/details

    Teacher Education of Choral Singing with double curriculum study Teacher Education of Musics for Lower and Upper Secondary Schools (0114TA300121 / 0114TA300092) - double subject study

    Faculty: Faculty of Education
    Study programme: Teacher Education of Choral Singing (N0114A300121)
    Form of study: full-time
    Type of study: Master's (post-Bachelor)
    Language of instruction: Czech
    Expected minimum number of accepted students Expected number of accepted students: 3
    Standard length of study: 2 years
    Application type: Online

    • You cannot apply for study of this programme/branch now.

    • shrink expand
      Application submission date: 28.02.2021
    • shrink expand

      The aim of the master's program of Teacher Education of Choral Singing is to equip the graduate with extensive knowledge and practical skills in the professional disciplines of the qualification subject so that he/she is able to apply them together with pedagogical-psychological interconnection of all components at the theoretical and practical level. The aim of the study is to educate choirmaster working in school facilities such as elementary schools, elementary art schools, secondary schools (mainly grammar schools, secondary pedagogical schools and pedagogical lyceum), as well as choirmaster of amateur, semi-professional and professional choral ensembles working at various cultural institutions and churches or a specialist in children's and youth facilities or adult culture and education who is able to educate in the light of current innovative trends. The course is based on subjects related to the development of conducting skills in the broadest sense of the term. Great emphasis is placed on the didactic level of the preparation of the future choirmaster, the didactics of choral singing, the methodology of choir singing, the methodology of choral composition training, the methodology of music popularization and organizational aspects of choral team work and choral management. Within the block of compulsory elective courses the student can focus on acquiring knowledge and practical skills needed for the work of regenschori, or for managing vocal-instrumental ensembles, or he can further develop his instrumental skills. The student can also profile towards the theory of performing arts. Subjects of this program are also taught in English.

      The study program is aimed at acquiring the knowledge and skills that enable qualified work of music education teachers. It builds on the knowledge and skills acquired in the bachelor study program and further extends this knowledge. However, the emphasis is mainly on the development of didactic knowledge and skills and their verification in pedagogical practice. This is done by model didactic situations, where students demonstrate and evaluate simulated didactic (teaching) achievements before entering their own teaching practice. The experience confirms this experience and provides feedback for further improvement of their preparation.

    • shrink expand

      Přijímací zkouška má 3 části:

      1)   Zkouška z 1. studijního programu, plán maior, max. 30 b.

      2)   Zkouška z 2. studijního programu, plán minor, max. 30 b.

      3)   Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy (maior), max. 30 b.

      Celkem max. 90 b.

      1) Učitelství sborového zpěvu pro 2. stupeň základní školy a střední školy

      Přijímací zkouška je talentová (max. 30 bodů), má část praktickou (20 bodů) a ústní (10 bodů). 

      Praktická část
      Sbormistrovské vystoupení s vlastním korepetitorem nebo nahrávkou v délce 15–20 minut. Program zahrnuje skladby nejméně ze dvou různých stylových období. Na připravených skladbách předvede uchazeč taktovací, instrumentální a pěvecké dovednosti.

      Ústní část - Dějiny sborového zpěvu. Sborová a kantátová literatura. Sluchová analýza. Součástí je motivační pohovor, jehož cílem je prokázání schopnosti komunikace v hudebně teoretické a hudebně historické oblasti se zaměřením na sborovou problematiku

       

      2) Učitelství hudební výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy

      Přijímací zkouška je talentová (celkem 30 bodů) má část ústní (15 bodů) a praktickou (15 bodů). 
      Ústní část – motivační pohovor na hudebně-pedagogické téma, hudební teorie, dějiny hudby, všeobecný kulturní rozhled.
      Praktická část – v rozsahu výstupních požadavků praktické části státní závěrečné zkoušky bakalářského studia oboru Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání. Její obsah viz web katedry hudební výchovy PedF.
      Podle svého uvážení si uchazeč zajistí vlastního korepetitora.

      Uchazeč musí u talentové zkoušky z HV získat nejméně 6 bodů (z 15) z ústní a 6 bodů (z 15) z praktické zkoušky. Stačí, aby jeden ze stanovených limitů splněn nebyl, a uchazeč u zkoušky neprospěl.

      3) Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy

      Maximální počet bodů 30 b. Test trvá 30 minut.

      Didaktický test prověřuje znalosti z povinných předmětů pedagogicko-psychologické přípravy  (pedagogika,  psychologie, speciální pedagogika, základy didaktiky) zařazených do tzv. společného základu pro obory se zaměřením na vzdělávání a pedagogiku na úrovni výstupních požadavků pro bakalářské studium se zaměřením na vzdělávání. Kromě základních znalostí (terminologie, poznatky) jde i o schopnost aplikovat teoretické znalosti do řešení modelových situací v pedagogické praxi.

      Studijní plán společného základu pro obory se zaměřením na vzdělávání a pedagogiku v aktuálním akademickém roce je dostupný na http://studium.pedf.cuni.cz/karolinka/).

    • shrink expand
      Admission to Master's studies is conditioned by completed secondary education confirmed by a school-leaving certificate. Admission to Post-Bachelor studies (Master's programme) is likewise conditioned by completed education in any type of study programme.

      Verification method: entrance exam
      Confirmation date (of entrance exam) from: 07.06.2021 Until: 18.06.2021
      Alternative date (of entrance exam): 28.06.2021 Until: 29.06.2021
    • shrink expand

      Základní podmínkou přijetí ke studiu je ukončené bakalářské studium stejného nebo příbuzného studijního programu. Ve shodě s koncepcí dvoustupňové učitelské přípravy bude posuzováno splnění minimálních požadavků UK na bakalářské programy se zaměřením na vzdělávání dle příslušných složek učitelské přípravy, na základě posouzení doložených dokumentů. S ohledem na Rámcové požadavky na studijní programy, jejichž absolvováním se získává odborná kvalifikace k výkonu regulovaných povolání pedagogických pracovníků (MŠMT), jsou tedy přijímáni na základě přijímacích zkoušek absolventi bakalářského studia studijních programů se zaměřením na vzdělávání nebo oborů se zaměřením na vzdělávání. Uchazeč doloží výpis předmětů absolvovaných v předchozím studiu, včetně jejich výsledků, spolu s dokladem o dosaženém vzdělání, popřípadě potvrzením o studiu, pokud ještě nebylo studium zakončeno, do 28. 02. 2021.

      Uchazeči ostatních bakalářských studijních oborů/programů mohou být přijati při posouzení příbuznosti navazujícího magisterského studijního programu s absolvovaným bakalářským studiem z hlediska složek učitelské přípravy dle Rámcových požadavků MŠMT a složení přijímacích zkoušek zahrnujících jednotlivé složky učitelské přípravy. Příbuznost absolvovaného studia posuzují na základě podkladů dodaných s přihláškou (do 28. 02. 2021) po přijetí přihlášky garanti příslušných navazujících magisterských programů prostřednictvím studijního oddělení fakulty, nejpozději k 30. 4. 2021.

    • shrink expand

      Změna termínu ověření pro všechny studijní programy:

      Datum ověření (přijímací zkoušky) od: 07. 06. 2021 do: 09. 07. 2021

      Náhradní termín (přijímací zkoušky) od: 12. 06. 2021 do: 14. 07. 2021
      (náhradní termín vždy alespoň 5 dní po řádném termínu)

       

      Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy zrušena.

    • shrink expand

      Učitelství sborového zpěvu pro 2. stupeň základní školy a střední školy

      PECHÁČEK, S. Česká sborová tvorba 1800-1950. Praha : UK – PedF, 2002

      PECHÁČEK, S. Česká sborová tvorba II (baroko a klasicismus). Praha : UK – PedF, 2012

      VALOVÝ, E. Sborový zpěv v Čechách a na Moravě. Brno : UJEP, 1972

      SMOLKA, J. A KOL. Dějiny hudby. Brno; Praha : Togga, 2001

      EBEN, P. ; BURGHAUSER, J. Čtení a hra partitur. Praha : Editio Supraphon, 1990.

      Party a partitury evropské klasické vokální a vokálně instrumentální hudby 18.–20. stol. Notový materiál.

       

      Učitelství hudební výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy

      SMOLKA, J. A KOL. Dějiny hudby. Brno; Praha: Togga, 2001

      KOFROŇ, J. Učebnice harmonie. Praha: Editio Bärenreiter, 2002 a jiná vydání.

      ZENKL, L. ABC hudebních forem. Praha: Editio Bärenreiter, 2006 a jiná vydání.

      SEDLÁK, F.; VÁŇOVÁ, H. Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2013.

      Notový materiál evropské klasické nástrojové hudby 17.–21. stol.

      Studijní literatura k testu z pedagogicko-psychologické přípravy je dostupná na webových stránkách:
      - katedry pedagogiky, viz http://pages.pedf.cuni.cz/kssp/pro-uchazece/
      - katedry psychologie, viz http://userweb.pedf.cuni.cz/kpsp/index.php?p=5

      - katedry speciální pedagogiky, https://pages.pedf.cuni.cz/ksppg/prijimaci-rizeni

      Modelový test naleznete na: http://www.pedf.cuni.cz/PEDF-135.htm

       

    • shrink expand

      The graduate is qualified for teaching in school facilities of types: elementary school, elementary music school, secondary schools (grammar school, secondary pedagogical school, pedagogical lyceum). He/She can be applied in the state administration or in the private sphere, in facilities for the leisure activities of children and youth, in churches or in the area of culture, education and leisure activities of adults. The graduate is equipped with knowledge and practical skills in the subject-specific folder. He/she is able to apply the acquired knowledge together with pedagogical-psychological and didactic disciplines for music-pedagogical practice in the mutual interconnection of all the components at the theoretical and practical level (the specification of the components is given in the characteristics of the field). He is fully qualified as a choirmaster in educational, artistic, organizational or social fields.

      The graduate is a qualified teacher of music education at the levels for which the study program provides qualifications. He can also work in the field of leisure music education, eventually as an employee of state administration or in the cultural sphere. He masters the field of music education with its didactic component, which allows him to design and implement teaching, take into account relations with other disciplines, and participate in the creation of teaching documents.