Volba jazyka
  • čeština
  • english
Uživatel
  • Anonym

    Detail programu/oboru

    Sborový zpěv se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (0114RA320004 / 0114RA320001) - dvouoborové studium

    Fakulta: Pedagogická fakulta
    Studijní program: Sborový zpěv se zaměřením na vzdělávání (B0114A320004)
    Forma studia: prezenční
    Druh studia: bakalářské
    Jazyk výuky: čeština
    Předpokládaný počet přijímaných: 4
    Standardní doba studia: 3 roky
    Forma přihlášky: Elektronická

    • Na tento program/obor nyní nelze podat elektronickou přihlášku.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      Termín podání přihlášky: 28.02.2021
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Sborový zpěv se zaměřením na vzdělávání - maior

      Studijní program Sborový zpěv se zaměřením na vzdělávání sestává ze tří základních složek přípravy budoucího učitele 2. stupně základní školy a střední školy: oborové přípravy, obecné a oborové didaktiky a učitelské propedeutiky. Cílem je vybavit studenta soustavou základních teoretických poznatků a praktických dirigentských dovedností v odborných disciplínách, především v taktovací technice, v analýze sborové partitury z hlediska jejího interpretačního ztvárnění a v instrumentálních činnostech. Priority oboru spočívají v rozvíjení analytických schopností hudebního sluchu, v hlasovém školení, ve výcviku pohotového čtení a v klavírní interpretaci sborových partitur. Součást studijního plánu tvoří dále didaktika nácviku sborových skladeb, náslechové a asistentské praxe. Tyto aktivity připravují absolventa pro další stupeň vzdělávání v témže či příbuzném navazujícím magisterském studijním programu. Předměty tohoto programu jsou vyučovány i v anglickém jazyce.

      Studijní program v plánu maior respektuje vyváženost oborové, didaktické a pedagogicko-psychologické složky dle standardů učitelské přípravy MŠMT. Pedagogicko-psychologická příprava zahrnuje předměty pedagogiky, psychologie a speciální pedagogiky, včetně pedagogicko-psychologické praxe a směřuje k přípravě pro navazující magisterské studium učitelství. Součástí plánu maior je zpracování bakalářské práce.

      Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání – minor

      Akademicky zaměřený studijní program Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání připravuje studenty v teoretické a praktické sféře hudební pedagogiky s cílem poskytnout potřebné základy pro budoucí uplatnění ve školství. Studium propojuje tři základní složky přípravy budoucího učitele 2. st. základní školy a střední školy: oborovou přípravu, obecnou a oborovou didaktiku a učitelskou propedeutiku (pedagogicko-psychologickou přípravu). Povinný základ studia tvoří hudebněteoretické složky vzdělávání, nepostradatelné v systematickém hudebním vzdělání – harmonie a základy kontrapunktu, hudební formy, dějiny hudby atd., představující organickou součást povinných předmětů. Rozvoj hudebních dovedností zabezpečuje hlasová a nástrojová příprava, intonace a sluchová analýza, základy taktovací techniky s ohledem na využití v práci lektora, asistenta pedagoga, volnočasového pedagoga či vychovatele v zařízeních pro zájmovou činnost dětí, mládeže a dospělých, v oblasti kultury, osvětové činnosti, vzdělávání dospělých nebo v profesích, jejichž základy tvoří vědomosti a dovednosti odborného základu aprobačního předmětu. Součást tvoří dále základy didaktiky hudební výchovy, náslechové a asistentské praxe ve škole. Tyto aktivity připravují absolventa pro další stupeň vzdělávání v témže či příbuzném navazujícím magisterském studijním programu.

      Studijní program v plánu minor respektuje vyváženost oborové a didaktické složky dle standardů učitelské přípravy MŠMT.


    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Přijímací zkouška má dvě části:

      1. Zkouška z 1. oboru max. 40 b.

      2. Zkouška z 2. oboru max. 40 b.

      Celkem max. 80 b.

       

      Sborový zpěv se zaměřením na vzdělávání

      Předmětem talentové zkoušky z oboru Sborový zpěv se zaměřením na vzdělávání je zjištění rozsahu a kvality praktických zkušeností sborového zpěváka, pěvecké pohotovosti, dirigentských předpokladů a zběhlosti ve hře na klavír. Zúčastní se jí pouze ti uchazeči, kteří uspěli v talentové zkoušce z oboru Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání. V talentové zkoušce z oboru Sborový zpěv se zaměřením na vzdělávání lze získat max. 40 bodů, minimální počet bodů pro přijetí je 15.

      1. Pěvecké předpoklady (max. 12 bodů)

      1.1 Zpěv sborových partů (soprán i alt, tenor i bas, max. 6 bodů)
      A. Dvořák: Eja mater (z kantáty Stabat mater), se zvukovou nahrávkou (nahrávku zabezpečí katedra)

      1.2 Zpěv jednoduché tonální melodie z listu (max. 6 bodů)

      2. Dirigentské předpoklady (max. 14 bodů)

      2.1 Dirigování připravené sborové skladby s klavírní korepeticí (max. 7 bodů)
      B. Smetana: Má hvězda, Západ slunce (ze Tří ženských sborů). Korepetici zabezpečí katedra.

      2.2 Dirigování připravené skladby s nahrávkou (max. 7 bodů)
      A. Dvořák: Slovanský tanec č. 8, V. Novák: Zamilovaní (ze Slovácké suity). Nahrávku zabezpečí katedra.

      3. Klavírní předpoklady (max. 14 bodů)

      3.1 Hra připravené sborové partitury (max. 7 bodů)
      W. A. Mozart: Ave verum corpus (verze pro smíšený sbor a capella). Uchazeč může použít vlastní notový materiál.  

      3.2 Hra jednoduché sborové partitury z listu (max. 7 bodů)

      Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání

      Přijímací zkouška je talentová. 
      Uchazeč může získat v talentové přijímací zkoušce max. 40 bodů. Předmětem talentové zkoušky je prověrka celkové hudebnosti, zjištění úrovně pěveckých dovedností a stupně technické vyspělosti ve hře na klavír nebo na housle. (U houslistů je vyžadována základní orientace na klaviatuře a hra na klavír na úrovni jednoduchého doprovodu lidové písně.) 
      Uchazeč může prokázat hru i na další klasické hudební nástroje použitelné ve školní hudební výchově a může v rámci talentové zkoušky, část Hra na nástroj, získat bonifikaci 1 bodu za každý nástroj. (Celkový součet bodů za Hru na nástroj však nesmí překročit 10 bodů.) Nástroj je nutné mít s sebou a připravit si repertoár, nestačí předložení dokladů (např. vysvědčení ze ZUŠ). 

      1. Zpěv (max. 10 bodů, minimálně nutné získat 4 body) 
      2 kontrastní lidové písně a capella 
      Podmínkou je správná výslovnost a zdravý hlas, schopný vývoje. 

      2. Hudebnost (max. 20 bodů, minimálně nutné získat 7 bodů

      Pěvecká transpozice lidové písně od jiného tónu nebo v jiné tónině 
      Improvizovaný zpěv paralelního druhého hlasu k lidové písni 
      Reprodukce předehraného tónu (i mimo zpěvní polohu hlasu), analýza harmonicky hraných dvojzvuků, trojzvuků a čtyřzvuků 
      Pěvecká reprodukce rytmicko-melodických modelů 
      Reprodukce rytmických modelů hrou na tělo 
      Vokální kreativita - doplňování předehraných předvětí do period 
      Rytmizace a melodizace říkadel 

      3. Hra na nástroj (max. 10 bodů, minimálně nutné získat 4 body

      3.1 Klavír 
      2 etudy, např. C. Czerny, op. 261, 849, 299 
      1 polyfonní skladba, např. J. S. Bach: Malá preludia a fughetty, Dvojhlasé invence, Temperovaný klavír 
      1 věta z klasické sonáty nebo sonatina 
      1 skladba z období romantismu na úrovni Mendelssohnových Písní beze slov, Schumannových Dětských scén, Schubertových Moments musicaux apod. 
      Harmonizace lidové písně dle vlastního výběru a její transpozice do jiné tóniny.
      Hra zpaměti není podmínkou. 

      3.2 Housle 
      Stupnice a akordy v rozsahu 3 oktáv 
      2 etudy J. F. Mazase nebo R. Kreutzera 
      1 přednesová skladba na úrovni Dvořákových Romantických kusů, sonatin P. Ebena apod.
      Hra lidové písně a její transpozice do jiné tóniny.
      Hra zpaměti není podmínkou.

      Pokud uchazeč v jedné z částí zkoušky nezíská minimální počet bodů, hodnotí se celá talentová zkouška jako neúspěšná = 0 bodů.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      Podmínkou přijetí ke studiu v bakalářském studijním programu je dosažení středního vzdělání s maturitní zkouškou.

      Způsob ověření: přijímací zkouška
      Datum ověření (přijímací zkoušky) od: 07.06.2021 Do: 18.06.2021
      Náhradní termín (přijímací zkoušky): 28.06.2021 Do: 29.06.2021
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Změna termínu ověření pro všechny studijní programy:

      Datum ověření (přijímací zkoušky) od: 07. 06. 2021 do: 09. 07. 2021

      Náhradní termín (přijímací zkoušky) od: 12. 06. 2021 do: 14. 07. 2021
      (náhradní termín vždy alespoň 5 dní po řádném termínu)

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Sborový zpěv se zaměřením na vzdělávání

      PECHÁČEK, S. Základy taktování. Praha: PedF UK, 2003.

      PECHÁČEK, S. Česká sborová literatura III/A (od poloviny 20. století). Praha : UK – PedF, 2017

      STAŠEK, Č. ABC začínajícího sbormistra.

      CANTUS, časopis pro sborové umění (vydává Unie českých pěveckých sborů).

      Party a partitury evropské klasické vokální a vokálně instrumentální hudby 18.-20. stol. Notový materiál.

       

      Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání

      ZENKL, L. ABC hudební nauky. Praha: Editio Bärenreiter, 2003.

      Zpěvníky lidové hudby (dle vlastního výběru).

      Notový materiál evropské klasické nástrojové hudby 17.–21. stol.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Sborový zpěv se zaměřením na vzdělávání

      Absolvent studijního programu Sborový zpěv se zaměřením na vzdělávání disponuje základními teoretickými a historickými vědomostmi všeobecného, odborného i speciálního charakteru. K jeho výstupním všeobecně hudebním dovednostem patří dosažení příslušné úrovně ve sluchově analytických a pěveckých disciplínách, specifických sbormistrovských dovednostech, zručnosti v instrumentálních a kompozičních oblastech. Absolvent oboru může pokračovat v následném magisterském programu Učitelství sborového zpěvu pro 2. stupeň základní školy a střední školy. Může se však také uplatnit v praxi, např. jako pomocník sbormistra u sborů různých typů, jako organizační pracovník či asistent v zařízeních pro zájmovou činnost dětí a mládeže, v oblasti osvětové činnosti, kultury a vzdělávání dospělých.

      Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání

      Na základě získaných znalostí z hudební teorie, hudební historie a didaktiky hudební výchovy absolvent definuje a vysvětluje hudební a hudebněvýchovný pojmoslovný systém a pojmy staví do vzájemných souvislostí. Ovládá hudební činnosti nutné pro demonstraci a verifikaci znalostí: na zvoleném hudebním nástroji demonstruje teoretické jevy, hraje lidové a populární písně se stylizovaným doprovodem, hraje skladby různých stylových období. Disponuje dostatečnou hlasovou kulturou: má hlasově kultivovaný projev, zpívá písně a umělé skladby na odpovídající interpretační úrovni. Na základě znalostí a dovedností koncipuje hudebněvýchovné aktivity v mimoškolské hudební výchově, ve školské hudební výchově vysvětluje a potvrzuje hudební jevy, koriguje dílčí hudebněvýchovné znalosti a činnosti.

      Předpokládané uplatnění absolventa v následujících pracovních pozicích

      Primární uplatnění:
      - asistent pedagoga, volnočasový pedagog v zařízeních pro zájmovou činnost dětí, mládeže a dospělých v uvedeném oboru.

      Sekundární uplatnění:
      - pracovník ve státní správě nebo soukromé sféře v oblasti kultury, osvětové činnosti, vzdělávání dospělých.