Volba jazyka
  • čeština
  • english
Uživatel
  • Anonym

    Detail programu/oboru

    Španělský jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (0114RA090011)

    Fakulta: Filozofická fakulta
    Studijní program: Španělský jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (B0114A090011)
    Forma studia: prezenční
    Druh studia: bakalářské
    Jazyk výuky: čeština
    Předpokládaný počet přijímaných: 20
    Standardní doba studia: 3 roky
    Forma přihlášky: Elektronická

    Poměr přijatých a přihlášených v minulém akad. roce

    5 / 21

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      Termín podání přihlášky 1: 28.02.2025
      Poznámka k termínu 1: Harmonogram přijímacího řízení: https://www.ff.cuni.cz/prijimaci-rizeni/harmonogram/
      Termín podání přihlášky 2: 07.08.2025
      Poznámka k termínu 2: týká se dodatečného přijímacího řízení
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      Poplatek za elektronickou formu přihlášky: 455 Kč
      Poznámka: Uchazeč v tíživé sociální situaci může za stanovených podmínek podat přihlášku ke studiu na Univerzitě Karlově zdarma (více zde: https://centrumcarolina.cuni.cz/CA-78.html).
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      kombinovatelnost: pouze sdružené studium; kombinovatelnost pouze s dalšími bakalářskými programy se zaměřením na vzdělávání

      -----

      Informace pro dodatečné přijímací řízení:

      Lhůta pro podávání přihlášek: do 7. 8. 2025

      Termín přijímacích zkoušek: 25.–29. 8. 2025, náhradní termín 2.–4. 9. 2025

      Termín odevzdání žádosti o bonifikaci přijímací zkoušky společně s doklady: do 10. 8. 2025

      Předpokládaný počet přijímaných v dodatečném přijímacím řízení pro tento program: 5 

       

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      přijímací zkouška: jednokolová (ústní)

       

      popis přijímací zkoušky:

      ústní zkouška

      1)      motivace ke studiu, zájem o obor a praktická znalost španělštiny (max. 20 bodů)

      2)      gramatický systém španělštiny a všeobecné znalosti z jazykovědy (max. 40 bodů)

      3)      španělská a hispanoamerická literatura v kontextu kulturních dějin (max. 40 bodů)

       

      Pokud se uchazeč hlásí také na bakalářský program Hispanistika, absolvuje druhý a třetí okruh přijímací zkoušky pouze jednou a výsledek se mu započítává pro oba programy.

       

      Požaduje se dobrá znalost španělštiny (schopnost plynule mluvit a číst, zvládnutí základního gramatického systému – minulé časy, subjunktiv apod.), všeobecné znalosti z jazykovědy (v rozsahu středoškolského učiva z českého jazyka) základní znalosti o jazykové situaci v Evropě a na Pyrenejském poloostrově a schopnost komentovat přečtená literární díla se znalostí terminologie a literárního i historického kontextu.

      První část zkoušky probíhá ve španělském jazyce. Sestává z konverzace, při níž student prokáže schopnost prakticky používat španělštinu a reagovat na otázky komise; ty směřují především na motivaci ke studiu, zájmy, studijní cíle apod. Uchazeč dále přečte a přeloží krátký španělský text (např. článek z novin nebo časopisu) a prokáže tak schopnost orientovat se v textu a hledat adekvátní výrazy v českém jazyce.

      Druhá část probíhá ve španělštině a češtině. Nejprve je uchazeč na základě konkrétního textu dotázán na určitý jev španělské gramatiky a měl by být schopen ho ve španělštině stručně objasnit, uvést praktické příklady apod. Posléze v češtině prokazuje znalost základních lingvistických termínů, které jsou probírány v rámci hodin českého jazyka a literatury na gymnáziích (vědomosti si může uchazeč eventuálně rozšířit prostřednictvím některé odborné příručky, např. Jiří Černý – Úvod do studia jazyka nebo František Čermák – Jazyk a jazykověda). Předpokládá se také základní znalost o povaze španělského jazyka (např. do jaké jazykové rodiny patří a proč, rozdíly mezi minulými časy v češtině a španělštině, znalost oblastí, kde se španělština používá apod.).

       

      Třetí část probíhá v češtině, vychází z předloženého seznamu četby (viz níže) a uchazeč má prokázat porozumění přečteným dílům a schopnost zasadit je do panoramatu světové literatury a literárních směrů. Jedna otázka se týká literatury španělské a jedna hispanoamerické, je tedy žádoucí, aby v seznamu přečtené literatury byla zastoupena díla jak autorů španělských, tak hispanoamerických (pokud jsou v seznamu díla pouze ze Španělska nebo pouze z Hispánské Ameriky, bude druhá otázka položena bez ohledu na uchazečův seznam četby a bude se týkat obecné znalosti literárních dějin druhé oblasti).

       

      V přijímacím řízení se zohledňují výsledky mezinárodních zkoušek DELE vydávané španělským Ministerstvem školství a jeho jménem předávané Institutem Cervantes. U druhého okruhu (gramatický systém španělštiny a všeobecné znalosti z jazykovědy) uchazeč získává bonifikaci:

      a)      5 bodů v případě DELE úroveň B2 vykonané od r. 2012,

      b)      7 bodů v případě DELE úroveň C1 vykonané od r. 2012,

      c)       9 bodů v případě DELE úroveň C2 vykonané od r. 2012.

      Pro připočtení bonifikace je nutné odevzdat ověřenou kopii tohoto diplomu. Plný počet bodů za tento okruh (40) mohou získat i uchazeči bez diplomu DELE, pokud u zkoušky prokáží velmi dobré znalosti.

       

      Součástí bodového hodnocení všech částí zkoušky je také hodnocení ústního projevu uchazeče (výslovnost, plynulost vyjádření, gramatická a stylistická bezchybnost).

       

      další požadavky ke zkoušce:

      Uchazeči u ústní zkoušky předloží k nahlédnutí:

      ·         seznam četby španělské a hispanoamerické literatury – nejméně 10 položek (díla španělských a hispanoamerických autorů v překladu či originále, samozřejmě je možné předložit i seznam rozsáhlejší)

      ·         strukturovaný životopis doplněný také informacemi o uchazečových dosavadních zkušenostech s užíváním španělštiny (např. absolvované odborné soutěže, jazykové kurzy apod.) a případně materiály dokládajícími uchazečův zájem o pedagogickou činnost (např. vedení zájmových kroužků, animátorské aktivity atd.)


      Uchazeči, kteří žádají o bonifikaci, do 15. 5. 2025 odevzdají prostřednictvím informačního systému:

      ·         doklad o znalosti cizího jazyka, tj. autorizovanou konverzi diplomu DELE B2/C1/C2 (viz výše)

      --------------------------------

      Podmínky přijímacího řízení ke studiu na FF UK: https://is.cuni.cz/studium/prijimacky/index.php?do=info_fakulta&fak=11210

      -----

      Informace pro dodatečné přijímací řízení:

      Termín odevzdání žádosti o bonifikaci přijímací zkoušky společně s doklady: do 10. 8. 2025

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Podmínkou přijetí ke studiu v bakalářském studijním programu je dosažení středního vzdělání s maturitní zkouškou.



      Způsob ověření: přijímací zkouška
      Datum ověření (přijímací zkoušky) od: 10.05.2025 Do: 13.06.2025
      Náhradní termín (přijímací zkoušky): 18.06.2025 Do: 20.06.2025
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      další informace:

      ·         web Ústavu románských studií: https://urs.ff.cuni.cz/

      ·         web Učitelství na FF UK: https://ucitelstvi.ff.cuni.cz/

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Koná se v lednu 2025, více informací naleznete v průběhu podzimu na: https://urs.ff.cuni.cz/prezencni-a-online-pripravny-kurz-k-prijimackam-na-hispanistiku/. Kurz je zdarma.

      Uchazeči mají dále možnost využít online přípravného kurzu, který je rovněž zdarma a nabízí prezentace i praktická cvičení, které studentům pomohou s přípravou na příjímací zkoušku. Online kurz je dostupný zde: https://dlcv.cuni.cz/course/view.php?id=337 (před prvním přihlášením je nutno vyplnit registrační formulář, klíč k zápisu: hispanistika. ucitelstvi_spanelstina).

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Absolventi se mohou uplatnit například v těchto oblastech:

      ·         v profesích předpokládajících výborné oborové a pedagogické kompetence, zejména jako lektoři v jazykových školách a neziskových organizacích,

      ·         v profesích vyžadujících znalosti jazyka a jeho kultivované užívání, například v médiích, nakladatelských redakcích nebo tiskových odděleních veřejných institucí a firem,

      ·         po absolvování navazujícího magisterského programu učitelství jako plně kvalifikovaní učitelé.