|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Irena Řehořová, Ph.D. (07.09.2023)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Jakub Kapičiak, Ph.D. (13.05.2021)
Kurz je určen primárně studujícím 1. ročníku studijního programu Elektronická kultura a sémiotika, a není proto možné si jej zapsat po webu. V případě zájmu o registraci kontaktujte garantku kurzu. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Irena Řehořová, Ph.D. (07.09.2023)
Témata:
2) Obraz a význam: základní východiska ikonografické a sémiotické analýzy obrazů. 3) Viditelné/neviditelné. Zkušenost s obrazem. Kritika ikonografie. 4) Dekódování obrazů: rekonstrukce schémat vnímání. Koncept „dobového oka“. 5) Nefigurativní umění jako zkoumání „esence“ obrazu. 6) Reprodukovatelnost obrazu, technické „vidění“, indexikalita fotografie. 7) Rétorika fotografického obrazu. 8) Sociálně-sémitoická analýza: reprezentační, interaktivní a kompoziční metafunkce fotografie. 9) Multimodální analýza. Vybrané aspekty vztahu obrazu a textu, téma „hybridních znaků“. AUMONT, J. Obraz. Akademie múzických umění v Praze, 2005. ISBN 80-7331-045-7. GOMBRICH, E. H. Umění a iluze: studie o psychologii obrazového znázorňování. Vydání druhé. Praha: Argo, 2019. ISBN 978-80-257-3031-7. HUYGHE, René. Řeč obrazů v psychologii umění. Praha: Odeon, 1973 FOUCAULT, M. Toto nie je fajka. Bratislava: Archa. 1994. ISBN 80-7115-084-3. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Irena Řehořová, Ph.D. (01.01.2024)
Požadavkem pro získání atestace je zpracování referátu nebo audiovizuální eseje - formu lze zvolit dle vlastních preferencí. Cílem je rozbor a interpretace konkrétního příkladu (obrazu či série obrazů), opět dle vlastní volby. Může se jednat o jakýkoli "obraz" v širokém smyslu slova - výtvarné umělecké dílo, fotografii (uměleckou/reklamní/reportážní), umění ve veřejném prostoru, digitální obraz... Interpretace by měla zohleďnovat specifičnost obrazu - tj. v případě například reportážní fotografie budou pro interpretaci relevantní jiná kritéria než např. u výtvarného umění. V případě referátu: Text o rozsahu cca 4 normostrany musí splňovat nároky kladené na odborné texty - při jeho zpracování je třeba pracovat s odbornou literaturou (včetně citování a uvádění odkazů), všechny teze by měly být dostatečně vyargumentované. Vlastní, více subjektivní názor lze napsat do závěrečného odstavce. Jako teoretická východiska lze použít práce autorů, o nichž jsme mluvili na přednáškách, doporučenou literaturu + jakékoli další zdroje relevantní pro zvolený příklad. Struktura referátu: 1) úvod, zdůvodnění výběru příkladu 2) vymezení perspektivy, ze které bude obraz zkoumán (jaký aspekt obrazu stojí za to podrobněji prozkoumat? jeho strukturu? kontext jeho recepce? podmínky, ze kterých vznikl? autenticitu/manipulativnost způsobu zobrazení? ....) 3) popis, analýza, interpretace 4) shrnutí, vlastní závěr 5) seznam použitých zdrojů V případě audiovizuální eseje: výstup by měl rovněž obsahovat vlastní argumenty o daném "obrazu", podpořené odkazy na relevantní zdroje (např. formou vložených citací, konceptů rámujících dané téma apod.). Obsah by měl zhruba odpovídat tomu, co bylo řečeno o referátu, pouze s využitím jiné formy. Dotazy/nejasnosti např. ohledně délky apod. lze řešit individuálně v rámci konzultací. Termín odevzdání: do 31.1.2024
|