|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Petra Ezzeddine, Ph.D. (30.01.2023)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Petra Ezzeddine, Ph.D. (06.04.2024)
Gender, péče a rodina
LS 2023/2024 Dr.Petra Ezzeddine Katedra sociální a kulturní antropologie, místnost 2.09 Konzultace dle domluvy mail:petra.ezzeddine@fhs.cuni.cz
Kredity: 4 ETC Anotace kurzu: Cílem předmětu bude seznámení se současnými teoretickými koncepty ve studiích genderu, péče a rodiny v oboru sociální antropologii. Během přednášek budeme uplatňovat kritické pochopení kulturního, sociálního, politického a ekonomického rozměru pohlaví. Zaměříme se na to, jak politické a ekonomické procesy ovlivňují identitu, zdroje a produktivní/reproduktivní možnosti žen a mužů. Na základě odborné četby (jak teoreticko-konceptuálního, tak etnografického charakteru) budeme kriticky reflektovat způsoby, jakým národní politiky (např. sociální politiky), socioekonomická situace a globální procesy ovlivňují genderové role, praxe (zejména péči), reprodukci a moc. Podmínky k atestaci: 1.) Aktivní participace na hodinách a docházka (2 neomluvené absence) 10% 2.) Prezentace (ústní) vybraného textu na hodině 30 % 3.) Závěrečný test- písemná forma 60% Co se v kurzu naučíte? : - kriticky uvažovat o starších i soudobých teoretických konceptech péče z pozic sociální a feministické antropologie - reflektovat roli státu při imaginaci, kontrole a ne (zabezpečení) péče -pochopit komplexity strukturálních nerovnosti v péči (genderové, rasové, věkové, třídní, globální atd.) -porozumět politické a morální ekonomii péče Kód Teams: Hodnotící škála: 100 - 90 % 1 89 - 80% 2 79 - 75 % 3 74% a méně-neprospěl/a/y OBSAH KURZU: Úvod do kurzu, instrukce k organizaci výuky 20.2. Doporučená četba: Drothohm, H. Introduction, in Anthropological Perspectives on Care, Work, Kinship and Life Course, str.1-20, London: Palgrave MacMillan. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ BLOK A : Gender a reprodukce 27.2. I. Disciplinace reprodukce a biopolitiky -nacionalismus a reprodukce národa, politiky státu a reprodukce Doporučená četba: Yuval-Davis, N. 1997. Women and Biological Reproduction of Nation, in Gender and Nation, (kap. 38-50),London: Sage.
II. Gender a reprodukce: tělo a moc 5.3. -pro/proti potratové diskurzy a politiky, politická mobilizace a reprodukce, disciplinace těla Doporučená četba: Ginsburg D.F. 1998. Contested Lives: The Abortion Debate in an American Community, University of California Press: Berkeley (kap.3 Procreation Stories, str. 133- 172). ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ BLOK B: Péče a stát 12.3. Doporučená četba: I. Rodina, Sociální příbuzenství a stát (proměna příbuzenských vztahů, role státu při nastolování norem a forem sounáležitosti) Doporučená četba: Thelen, T. Thiemann, A. Roth D.2017. State Kinning and Kinning the State in Serbian Elder Care Programmes, in Stategraphy (Towards Anthropologicy of State), pp. 10-124, New York/Oxford: Berghahn. II. Péče a lidská práva 19.3. - péče v politické filosofii, tematizace péče v lidskoprávním diskursu, péče jako právo na identitu, péče jako zákaz nucené práce - hostující přednášející JUDr.Maroš Matiaško LL.M. (projekt CareOrg) -pozn. k četbě budou dodány soudní rozsudky -nebude se konat prezentace studenstva BLOK B : Transformace reprodukce I. Reprodukce a technologie, reprodukční turizmus 26.3. Doporučená četba: Speier A. 2016. Fertility Holidays: IVF Tourism ad The Reproduction of Whiteness, New York:New York University Press (kapitola 1, From Hope to Alienation, str.17-41) II. Surogátní mateřství 2.4. Doporučená četba: Russell Hochschild, Arlie. 2015. "The Surrogate's Womb." Gender a výzkum / Gender and Research 16(2):42-52. Dostupné zde: https://www.genderonline.cz/en/artkey/gav-201502-0004_the-surrogate-s-womb.php?l=en ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ BLOK D: Gender, péče a strukturální vyloučení I. Mateřské praxe v situaci extrémní chudoby 9.4. -sociální normativita mateřských praktik, vynucená infanticitída, morální ekonomie rodičovských praktik Doporučená četba: Scheper-Hughes, N. 1993. Death Without Weeping: The Violence of Everyday Life in Brazil. Uni. of California Press. Str. 340-400.
II. Problém chůvy- genderové /globální nerovnosti a péče 16.4. - komodifikace péče, globání nerovnosti, transnacionalizace péče Doporučená četba: Tronto, Joan. 2012. "The "Nanny" Question in Feminism." Gender a výzkum / Gender and Research 13(1):3-11. Dostupné zde:https://www.genderonline.cz/pdfs/gav/2012/01/01.pdf
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ BLOK F: Krize péče I. Krize péče a její „řešení“ -neoliberalizace státu, privatizace a financionalizace péče, udržitelnost péče Doporučená četba: Dowling, E. 2018. Confronting capital’s care fix: Care through the lens of democracy. Equality, Diversity and Inclusion: An International Journal, 37(4), 332–346. https://doi.org/10.1108/EDI-02-2017-0032 II. Migrace péče a relokace seniorů 30.4. Doporučená četba: Ezzeddine Petra. 2023. ´Care bonds in Pandemic Times´, in Lutz H. et al. (eds.) Home Care for Sale (in a print). Sage:London. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Závěr: promítaní dokumentárního filmu 7.5., skupinová diskuse (žádná četba, využijte čas na přípravu na testJ)).
1. termín testu 13.5.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Formát prezentace: ppt, nebo ústní formou dle preferencí studenstva Struktura prezentace: Povinná část: -představení vybraného problému v textu -představení metodologie (včetně pozicionality) -představení hlavních empirických zjištění -kritika argumentace Nepovinná část: krátké video, fotografický materiál, hudební materiál, mediální výstupy atd. (kreativitě se v této části meze nekladou:)) reflektující danou problematiku v české společnosti. Změny programu kurzu jsou vyhrazeny. Vyučující bude studenstvo dopředu informovat a komunikovat to mailem (a změny zavede do sis-u). |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Petra Ezzeddine, Ph.D. (30.01.2023)
1.) Aktivní participace na hodinách a docházka (2 neomluvené absence) 10% 2.) Prezentace (ústní) vybraného textu na hodině 30 % 3.) Závěrečný test-písemní forma 60% |