PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Diagnostika organizace - YMRS0009
Anglický název: Diagnosis of Organisations
Zajišťuje: Program Řízení a supervize (24-KRS)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:ústní
Rozsah, examinace: letní s.:0/25, Zk [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: YMRNPK011
Garant: Mgr. Dana Hradcová, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Romana Pištěková (21.05.2018)
Kurz umožňuje studentům získat základní znalosti o procesu diagnostiky organizace a aplikovat je při analýze konkrétní organizace poskytující především sociální, nebo také zdravotnické služby, a to v oblasti řízení a plánování, organizační struktury, organizační kultury a personálního řízení nebo v oblasti řízení kvality. Studenti jsou seznámeni se základními technikami diagnostiky vnějšího a vnitřního prostředí organizace. Důraz je kladen na vyústění diagnostického procesu do konkrétních doporučení a opatření pro fungování vybrané organizace. Témata: 1. Účel a cíle diagnostiky. Manažerské rozhodování. 2. Typy diagnostiky. 3. Předpoklady pro diagnostiku na straně organizace. 4. Předpoklady pro diagnostiku na straně diagnostika. 5. Proces diagnostiky organizace – vstup do organizace. 6. Proces diagnostiky organizace – plánování diagnostického procesu a dohoda. 7. Proces diagnostiky organizace – sběr a analýza dat. 8. Proces diagnostiky organizace – výstupy diagnostiky a formulace závěrečné zprávy. 9. Využití výzkumných metod v diagnostickém procesu (rozhovor, pozorování, analýza písemných materiálů, dotazník). 10. Techniky analýzy/diagnostiky vnějšího prostředí. 11. Techniky analýzy/diagnostiky vnějšího i vnitřního prostředí. 12. Techniky analýzy/diagnostika vnitřního prostředí. 13. Oblasti diagnostiky organizace poskytující sociální nebo zdravotnické služby.
Požadavky k zápisu
Poslední úprava: Romana Pištěková (12.05.2021)

Kurz je určen výhradně studujícím 1. ročníku studijního programu Řízení a supervize v soc. a zdrav. organizacích, a není proto možné si jej zapsat po webu.

Sylabus
Poslední úprava: Romana Pištěková (21.05.2018)

Kurz je zakončen ústní zkouškou zaměřenou na výstupy studentem předem zpracované seminární práce. Seminární práce odráží celý proces diagnostiky vybrané organizace v jedné studentem vybrané oblasti. Student v práci popisuje jednak proces a výstup plánování diagnostiky (plán diagnostiky), její průběh i její výstupy (diagnostická zpráva, vč. doporučení a návrhů pro organizační rozvoj).

Na kurzu je vyžadována 75 % účast a zpracování seminární práce.

Předpokladem splnění požadavků kurzu je realizace diagnostiky organizace ve vybrané organizaci. Výstupem realizace diagnostického procesu je seminární práce, která je podmínkou ke zkoušce. Podklad pro zpracování práce je součástí Opory, která je uložena v Moodlu ().

Povinná literatura: BRANNICK, T., COGHLAN, D. Doing Action Research In Your Own Organization. Londýn: SAGE, 2005. CAMERON, K. S., QUINN, R. E. Diagnosing and Changing Organizational Culture. John Wiley & Sons, 2005. PAVLICA, K. Sociální výzkum, podnik a management: průvodce manažera v oblasti výzkumu hospodářských organizací. Praha: Ekopress, 2000. Doporučená literatura: ADIZES, I. Organizational passages-diagnosing and treating lifecycle problems of organizations. Organizational dynamics, 1979, 8 (1), 3-25. BEDRNOVÁ, E. Psychologie a sociologie v řízení firmy: Cesty efektivního využití lidského potenciálu podniku. Praha: Prospektrum, 1994. BĚLOHLÁVEK, F. Organizační chování: jak se každý den chovají spolupracovníci, nadřízení, podřízení, obchodní partneři či zákazníci. Olomouc: Rubico, 1996. DRUCKER, P. F. Efektivní vedoucí. Praha: Management Press, 1992. DRUCKER, P. F. Řízení neziskových organizací: praxe a principy. Praha: Management Press, 1994. DRUCKER, P. F. Řízení v době velkých změn. Praha: Management Press, 1998. GRUBER, J., KYRIANOVÁ. H., FONVILLE, A. Kvalitativní diagnostika v oblasti lidských zdrojů. Praha: Grada, 2016. HARRISON, M. I. Diagnosing organizations: methods, models, and processes. California: SAGE Publications, 2005. HAVRDOVÁ, Z. ŠMÍDOVÁ, O. ŠAFR, J. ŠTEGMANNOVÁ, I. A KOL. Organizačná kultura v sociálních službách jako předmět výzkumu. Praha: Univerzita Karlova. Fakulta humanitních studií, 2011. KADLČÍK, M. Psychologie a sociologie řízení. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001. MOILANEN, R. Diagnosing and measuring learning organizations. The Learning Organization, 2005, 12 (1), 71-89. MUSIL, L. KUBALČÍKOVÁ, HAVLÍKOVÁ, J. Přístup pracovníků vybraného zařízení sociálních služeb ke klientům v kontextu implementace Standardů kvality. Praha: VÚPSV, 2009. MUSIL, L. KUBALČÍKOVÁ, HAVLÍKOVÁ, J. Využití Standardů kvality v politice poskytování sociálních služeb vybraného nestátního neziskového subjektu. Praha: VÚPSV, 2008. SWANSON, R. Analysis for improving performance: Tools for diagnosing organizations and documenting workplace expertise. San Francisco: Berrett-Koehler Publishers, 2007. TYSON, S. JACKSON, T. Organizační chování. Praha: Grada Publishing, 1997. Studijní opora a prezentace z výuky jsou k dispozic na http://moodle.fhs.cuni.cz/course/view.php?id=569

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK