PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Modely a metody supervize - YMRNS001
Anglický název: Supervision models and methods
Zajišťuje: Program Řízení a supervize (24-KRS)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:kombinovaná
Rozsah, examinace: letní s.:8/12, Zk [HS]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Garant: doc. PhDr. Zuzana Havrdová, CSc.
PhDr. Mgr. Martin Hajný, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Mgr. Martin Hajný, Ph.D.
doc. PhDr. Zuzana Havrdová, CSc.
Anotace
Poslední úprava: Romana Pištěková (07.01.2022)
Student/ka získá přehled o teoriích a principech, modelech a metodách, z nichž čerpá supervizní práce v pomáhajících profesích a aplikuje je následně jednak v násleších a pozorování supervize a dále pak v procesu školní supervize, kterou provádí v praxi a reflektuje ve společných seminářích a v úlohách, které zpracovává během dvou let studia.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Romana Pištěková (07.01.2022)

Student/ka

umí porovnat nejdůležitější teorie a z nich vyplývající přístupy v supervizi

je schopen/a aplikovat zvolené teoretické modely na vybraná supervizní témata a navrhne odpovídající metodu vizualizace a práce s tématy

Literatura
Poslední úprava: Romana Pištěková (15.01.2022)

Povinná:

  • Prochaska, James O. Norcross, John C.. Psychoterapeutické systémy : průřez teoriemi. Praha: Grada, 1999, s. ISBN 80-7169-766-4.
  • Baštecká, Bohumila, Čermáková, Veronika, Kinkor, Milan. Týmová supervize : teorie a praxe. Praha: Portál, 2016, s. ISBN 978-80-262-0940-9.
  • BEDDOE, Liz a Allyson DAVYS. Challenges in professional supervision. London: Jessica Kingsley Publishers, 2016, 248 s. ISBN 0-85700-843-9.
  • O'DONOGHUE, Kieran. The Routledge International Handbook of Social Work Supervision. : Routledge, 2021, 702 s. ISBN 0-429-28594-9.
  • GONGE, Henrik a Niels BUUS. Exploring Organizational Barriers to Strengthening Clinical Supervision of Psychiatric Nursing Staff: A Longitudinal Controlled Intervention Study. . In Issues in mental health nursing . 5 (2016): -.

Sylabus
Poslední úprava: Romana Pištěková (07.01.2022)
Obsah:
Transakční analýza (Seznámení se základními pojmy a jejich praktickým využitím v supervizní práci. Ego-stavy, transakce, druhy transakcí. Kontrakt v supervizi.)

Psychoanalytická teorie (Seznámení s pojmy přenos, protipřenos. Jejich důležitost při práci s klienty a v supervizi.)

Systémová a systemická teorie (Využití základních pojmů v supervizní práci-systém, subsystém, hranice, orientace na cíl, typy otázek)

Integrativní využití teorií v supervizi

Principy skupinové a individuální supervizní práce (Úloha supervizora, jeho kompetence, klíčové momenty ve vedení individuální supervize, struktura a dynamika skupinové supervize, nejčastější rizika skupinové práce, používané techniky)

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Romana Pištěková (07.01.2022)
Hodnocení: 90% účast + povinná písemná práce
Student/ka prokáže, že umí propojit význam klíčových pojmů a principů významných psychoterapeutických škol 20. stol. s aplikací metod psychosociálních změn, a umí porovnat mezi sebou aplikované zákonitosti, metody a modely supervizní práce při práci se skupinou.

Důkaz navazující na předmět praxe supervize I: Záznamy z dvou až tří skupinových či týmových supervizí, v nichž student reflektuje práci supervizora v každé fázi supervizního procesu a porovnává její souvislosti se zákonitostmi, metodami a modely supervize, s nimiž se seznámil teoreticky. Témata supervize navrhne řešit ještě z jiných nejméně dvou alternativních teoretických pozic a navrhne jim odpovídající metody a adekvátní postup supervize.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK