PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Četba odborných textů - YMRNPK029
Anglický název: Academic Reading
Zajišťuje: Program Řízení a supervize (24-KRS)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/12, Z [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. Monika Bosá, Ph.D.
Mgr. Dana Hradcová, Ph.D.
Mgr. Pavla Povolná, Ph.D.
Vyučující: doc. Monika Bosá, Ph.D.
Mgr. Dana Hradcová, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Romana Pištěková (11.01.2022)
Kurz začíná úvodní prezentaci o principech akademického čtení a psaní, včetně akademické etiky. Vyučující následně představí témata, která si studentky a studenti mohou vybrat. Kurs je realizován kombinací konzultací, samostudia a skupinové práce. Součástí procesu je jeho reflexe. Závěrečné setkání je organizováno jako minikonference, kde studentky a studenti prezentují svoje zpracování prezentace a reagují v navazující diskusi.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Romana Pištěková (11.01.2022)

Seznámit studentky a studenty se zásadami akademického čtení (a psaní), podpořit jejich prezentační dovednosti a schopnosti efektivní spolupráce.

Umožnit studentkám a studentům vyzkoušet a reflektovat proces řízení poznání ve všech jeho fázích - od identifikace problému, tématu či příležitosti, přes některé varianty získávání, zpracování a předávání informací až k tvorbě a rozvíjení nových poznatků za pomoci reflexe, sdílení a formulování poznatků a následně i projektů dalšího poznávání.

Literatura
Poslední úprava: Romana Pištěková (13.01.2022)

Povinná:

Sylabus
Poslední úprava: Romana Pištěková (15.01.2022)

Obsah a struktura:

Obsah kursu je členěn do 5 navazujících okruhů, které společně přispívají k naplnění cílů.

OKRUH 1:
Specifika akademického čtení (a psaní); kritéria výběru relevantních zdrojů, relevantní vymezení/zúžení tématu; zásady efektivní prezentace; představení témat vyučujícími

Studentky a studenti vytvoří skupiny - podle zvolených témat.

Četba k okruhu:

HAVRDOVÁ, Z. [s.a] Volitelný seminář „Četba odborných textů“ + současně příprava na volitelný předmět Diplomový seminář. KŘS FHS UK [online], [cit. 3. 11. 2020]. Dostupné z: <>.

Citujeme s knihovnou aneb 10 citačních otázek ve spolupráci s Citace.com. Brno: Citace.com, 2019 [online] [cit. 27. 10. 2020]. Dostupné z

SKOVAJSA, M. 2006. Příručka pro zpracování bibliografických odkazů při psaní diplomových a seminárních prací. Praha: FHS pro katedru občansk Občanský sektor

OKRUH 2:
Studentky a studenti prostřednictvím samostudia, skupinové práce a konzultací specifikují / zúží zvolené téma a připraví přehled relevantních zdrojů.

Způsob práce: skupinová konzultace s vyučujícím, samostudium a skupinová práce

Četba k okruhu:

SINGH, S. 2019. How Do You Analyse Sources in Academic Writing?: A Useful Guide for Highschoolers and Undergraduates [online]. [cit. 27. 10. 2020]. Dostupné z: <

OKRUH 3:
Zpracování poznatků: Každý člen/ka skupiny si nejprve důkladně pročte zvolený zdroj v českém nebo cizím jazyce, tak aby rozuměl/a, o čem je, co autor/ka zajímavého říká o tématu: (jak autor vymezuje pojmy, s nimiž pracuje/konceptualizace; jaké otázky si autor/ka k tématu položil/a; jaké metody zvolil/a k měření svých konceptů či zkoumaných vztahů a procesů; k jakým výsledkům došel/a, co nového k tématu říká)

Každý člen/ka skupiny připraví krátké písemné shrnutí toho, co důležitého se ve svých zdrojích o tématu dozvěděl/a a s čím chce ostatní členky a členy skupiny seznámit. Členové a členky skupiny si vzájemně rozešlou své krátké referáty a přečtou si, co jim poslali ostatní. Poznamenají si, co je oslovilo, co jim není jasné, jaké otázky je k tématu napadly, co by se chtěli k tématu dál dozvědět.

Způsob práce: samostudium, skupinová diskuse, skupinová konzultace s vyučujícím.

Četba k okruhu:

ŠANDEROVÁ, J. 2009. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Několik zásad pro začátečníky I. č. Praha: Slon

OKRUH 4:
Aplikace na vlastní zkušenost, nové otázky k tématu: Skupina si zorganizuje společné setkání, na kterém prodiskutuje, co se společně všichni dozvěděli z četby, jak získané poznatky odpovídají nebo naopak neodpovídají jejich vlastní zkušenosti z praxe, jaký mají smysl nebo dopad na jejich prax.

Každý/á se pokusí písemně zformulovat vlastní otázku k tématu, která by ho/ji zajímala a měla by nějakou souvislost a smysl pro jeho obor či oblast činnosti. Následně skupina společně sepíše, co se dělo v každé fázi práce s literaturou a k jakým poznatkům to vedlo. Skupina připraví ze všech podkladů prezentaci pro ostatní studentky a studenty a vyučující, kde jim nejen zajímavé poznatky předá, ale také je rozvine problematizací získaných poznatků, svými vlastními zkušenostmi, reflexemi, návrhy aplikace v praxi, a zejména dalšími otázkami, které by účastníci navrhovali dále zkoumat.

Způsob práce: skupinová diskuse, skupinová konzultace s vyučujícími.

Četba k okruhu:

ŠANDEROVÁ, J. 2009. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Několik zásad pro začátečníky. Praha: Slon

OKRUH 5:
Minikonference: Prezentace výsledků skupinové práce. Společná powerpointová prezentace s výkladem v délce 10 min., při níž skupina seznámíte ostatní s tím podstatným, k čemu v každé fázi došli. Každý člen skupiny se musí prokazatelně podílet na všech třech fázích poznávání i na závěrečném výstupu.

Výstup:
Student/ka:

Umí posoudit relevanci vědeckých a odborných zdrojů a pracovat s nimi vědomě a cíleně pro tvorbu nového poznání

Umí efektivně využívat kritické myšlení a kritické čtení pro rozvoj vlastního poznání, tvorbu nového poznání

Umí efektivně a odborně argumentovat vlastní odborné názory s oporou v relevantních zdrojích

Umí efektivně pracovat ve skupině

Umí připravit a sdílet prezentaci a účastnit se diskuse, formulovat kritickou zpětnou vazbu kolegům

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Romana Pištěková (11.01.2022)

Na základě prezentovaných výsledků individuální práce a práce ve skupinách a účasti na minikonferenci bude studentce/studentovi udělen zápočet.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK