PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Komunitní rozvoj - YMRNPK027
Anglický název: Community development
Zajišťuje: Program Řízení a supervize (24-KRS)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:kombinovaná
Rozsah, examinace: zimní s.:0/12, KZ [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Garant: Mgr. Pavla Povolná, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Romana Pištěková (07.01.2022)
Předmět syntetizuje základní funkční okruhy komunitní péče a komunitní práce, je členěn do čtyř tematických bloků/částí. Kontextuální rámec předmětu zohledňuje téma komunity a podmínek komunitního rozvoje: role institucí, jednotlivců a nástrojů jejich propojení. Zvláštní pozornost je zaměřena na komunitní péči, a to její sociální, pedagogické i zdravotnické rozměry. V přednáškách a praktických seminářích vytváří vyučující pro studenty prostor sdílet, modelovat a testovat proces mapování komunity, využití jejích zdrojů, zahrnutí do společných věcí a posilování sounáležitosti. Proces učení v rámci předmětu Komunitní rozvoj je zakončen zpracováním a prezentací případové studie mapování komunity a řešení problému v rámci konkrétní komunity z oblasti praktických zkušeností studenta z oblasti sociální, nebo zdravotní služby. Důraz při hodnocení práce a nabytých vědomostí a praktických dovedností studenta je kladen na schopnost prezentovat výsledky případové studie ve vztahu k tématu sociální práce, vlastní praktické zkušenosti a dalším předmětům magisterského studia z oblasti řízení (personální management, projektové řízení, evropské systémy zdravotní a sociální péče a jejich koordinace, etika).
Cíl předmětu
Poslední úprava: Romana Pištěková (07.01.2022)

Předmět uvádí studenta/ku do komplexních souvislostí podmínek života v komunitě a úloze komunity, možností rozvoje a využívání zdrojů - komunitního kapitálu. Zachován je i kontext vazby na poskytovatele služeb v systému zdravotní a sociální péče. Styl výuky otevírá studentkám a studentům příležitosti k tomu, jak využít potenciálu komunity k řešení konkrétních zdravotních a sociálních problémů, a problémů komplexně, a vede jej k plánování a řízení sociálních a zdravotních intervencí na komunitní úrovni.

Literatura
Poslední úprava: Romana Pištěková (15.01.2022)

Povinná:

Sylabus
Poslední úprava: Romana Pištěková (15.01.2022)
1. BLOK: ÚVOD DO KOMUNITNÍHO ROZVOJE:
Hlavní termíny používané v oblasti popisující komunitu, pojmy, jejich obsah, význam a vzájemná souvztažnost. Vymezení role komunity a její role v systému péče o zdraví. Role komunity v oblastech komunitní práce, komunitní péče a komunitního plánování;

Příklady dobré praxe a nástroje participativního přístupu a propojení zdravotní a sociální péče. Peer, dobrovolnictví, pacientské organizace, Zdravotnictví: paliativní péče, domácí péče, primární péče. Využití analytických nástrojů pro úvahu nad možnostmi modelových procesů pro realizaci komunitní péče.

2. BLOK: ODBORNÍCI A ORGANIZACE POSKYTOVATELŮ SLUŽEB PŮSOBÍCÍ V KOMUNITĚ
Téma popisuje profesní způsobilost a kompetence odborníků působících v terénní péči, vazby na organizace a institucionální podporu komunitních aktivit. Vynechána není problematika úhrady a financování podpůrných služeb a hospodaření samosprávných celků ve vtahu ke komunitě.Důležitými oblastmi pro popis a uchopení tématu komunitního rozvoje jsou otázky mezirezortní a multidisciplinární spolupráce, stejně jako hledání inspirace z jiných systémů péče pro systém péče v ČR. Zdraví v 21 století a jeho realizace na komunitní úrovni. Národní akční programy realizované MZ - Zdraví 2030. Infrastruktura péče o zdraví na komunitní úrovni. Zdravotní a sociální intervence na komu nitní úrovni.

3.BLOK: KOMUNITNÍ PRÁCE A MAPOVÁNÍ KOMUNITY
Specifické téma komunitní práce jako druhu sociální práce a mapování komunity v jejích: problémech, zdrojích a možnostech řešení problému je prezentováno odborníkem z oboru s praxí komunitního pracovníka ve vyloučených lokalitách a prezentací příkladů dobré praxe.

4.BLOK: MODELOVÁNÍ KOMUNITNÍHO PLÁNU, KOMUNITNÍHO PROBLÉMU A JEHO ŘEŠENÍ.
Závěrečný blok je syntézou předchozích tří. Studenti mohou prezentovat návrhy případových studií, na kterých pracovali v multidisciplinárních skupinách, zároveň se záznamem neobvyklých a při tom realizovatelných řešení péče a rozvoje v komunitě s využitím jejího předchozího mapování.

Výstupy:
Předmět přispívá k následujícím kompetencím manažera/sociálního pracovníka/pracovnice, který/á: ví, co je účinnost, kvalita a odpovědnost (accountability) v řízení služeb a jak k nim směřovat; zná různé druhy zdravotně sociálních intervencí, ví, k čemu mají sloužit, co je jejich obsahem, jak budou měřeny výsledky, koho se týkají a kdo se na nich bude podílet; umí navrhnout organizační a ekonomické zajištění zdravotně sociálních intervencí ve zvolené oblasti služeb; chápe co je občanská společnost a co je sociální kapitál; chápe principy rozdělení moci, vytváření sociálních sítí a jejich význam; umí analyzovat, průběžně zjišťovat a vyhodnocovat potřeby a silné stránky své komunity (SWOT analýza); zná různé metody aktivizace-revitalizace komunity; chápe význam a principy komunitního plánování; umí navrhnout systém sociálních a zdravotních služeb ve vybrané komunitě pro vybranou skupinu uživatelů

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Romana Pištěková (07.01.2022)

Požadavky k absolvování kurzu: zápočet, volitelná seminární práce

Zápočet - případová studie návrh řešení situace/problému v komunitě, písemný návrh indikátorů, pomocí kterých lze popsat situaci ve vybrané komunitě.

Volitelná seminární práce - profil komunity ve vztahu ke zdravotní a sociální problematice. Vymezení komunity, problémy - jejich priority a řešitelnost, plán intervence, indikátory. Musí jít o konkrétní reálnou situaci v některé lokalitě ČR.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK