PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Služby v sociálním a zdravotním pomezí - YMRNPK016
Anglický název: Differences and Similarities of social health services
Zajišťuje: Program Řízení a supervize (24-KRS)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:písemná
Rozsah, examinace: zimní s.:0/12, KZ [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Garant: Mgr. Pavla Povolná, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Romana Pištěková (11.01.2022)
Kontextuální rámec předmětu zohledňuje sociální rozměry zdraví a péče o zdraví. V přednáškách a praktických seminářích se studenti učí sdílet svůj profesní pohled na věc s kolegy „z druhé strany“ resortního systému poskytování péče, vzájemně se doplňovat a hledat řešení konkrétních případů a příkladů dobré a špatné praxe. V rámci výukových setkání/seminářů jsou prezentovány a znovu prožívány klíčové momenty a vztahy mezi profesionály a institucemi, které mohou spolurozhodnout o dalším osudu pacienta/klienta. Formou týmové spolupráce na případové studii vzniká prostor sdílet, modelovat a testovat proces péče a zapojení jednotlivců a institucí do vyjednání, zajištění a poskytování služeb. Předmět koresponduje s tématem Participace uživatelů služeb na jejich designu a je funkčně propojen i s dalšími tématy předmětů příbuzných okruhů (Personální management, Systémy zdravotní a sociální péče, Ekonomie a ekonomické subjekty v systému sociálních a zdravotních služeb, Etika, Komunitní rozvoj). Předmět je veden napříč tématy postihujícími koordinaci s ohledem na vývoj zdravotního stavu české populace v evropském kontextu. Očekávané znalosti studentů by měly navázat na schopnost orientovat se v problematice evropských systémů péče, analyzovat jejich vybrané aspekty, identifikovat přednosti a slabé stránky jednotlivých modelů a přenést to, co je možné a užitečné do stávajícího systému péče v ČR. Měrnými jednotkami pro modelování situací podporujících koordinaci je znalost mezinárodních institucí (EU, WHO, OECD), jejich struktury a klíčových dokumentů. Neméně důležitá je znalost demografického vývoje a jeho tendencí pro několik příštích desetiletí.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Romana Pištěková (11.01.2022)

Cílem předmětu je zvědomit stávající a hledat nové možnosti multidisciplinární spolupráce odborníků z oblasti zdravotních i sociálních služeb a poskytovatelů zdravotní i sociální péče (jednotlivců i odborníků), a to v současném právním rámci, inspirovaném příklady dobré praxe domácích i zahraničních.

Literatura
Poslední úprava: Romana Pištěková (15.01.2022)

Povinná:

  • Barták, Miroslav. Mezinárodní srovnávání zdravotnických systémů. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2012, 335 s. ISBN 978-80-7357-984-5.
  • FANNING., B. Three ways to welfare state. Bristol: Bristol university press, 2021, s. ISBN 9781447360322.
  • Gadamer, Hans-Georg. Nárys filosofické hermeneutiky. Praha: Triáda, 2020, 415 s. ISBN 978-80-87256-62-6.
  • KRHUTOVÁ, L. Autonomie v kontextu zdravotního postižení. : Albert, 2013, s. ISBN 978-80-7326-232-7.
  • Janečková, Hana, Hnilicová, Helena. Úvod do veřejného zdravotnictví. Praha: Portál, 2009, 294 s. ISBN 978-80-7367-592-9.
  • POKORNÁ, A.: Komunikace se seniory [online]. Dostupné z: https://www.grada.cz/komunikace-se-seniory-6102/

Sylabus
Poslední úprava: Romana Pištěková (11.01.2022)

Předmět je rozdělen do 4 okruhů:

1. BLOK: MOŽNOSTI KOORDINACE ZDRAVOTNÍCH A SOCIÁLNÍCH SLUŽEB

V prvním bloku bude představen rámec poskytování péče v ČR, instituce a odborníci v systému působící, pravidla a právní předpisy, podle kterých je péče uskutečňována. Součástí úvodního setkání bude pojmenování rozdílů v podmínkách provádění péče, jejího financování, způsobu úhrady, profesní způsobilost, vzdělávání a kompetence odborníků, ale i pojmenování momentů spojujích: pečovatele, pečující a tedy koordinaci péče. Již v tomto prvním bloku budou představeny příklady a možnosti koordinované péče z oblasti primární péče, komunitní péče, dlouhodobé péče, péče při přechodu z instituce do vlastního sociálního prostředí pacienta/klienta, preventivní péče, pracovní rehabilitace. četba k 1. bloku APRČR Výroční zpráva Asociace pracovní rehabilitace cit. 22.11.2021

HNILICOVÁ, H., DOBIÁŠOVÁ, K. Podpora zdraví v České republice. Zdravotnictví v České republice, 1/2012 2 - 12 dostupné z [cit. 2017-11-21].

KALVACH, Z., WIJA, P: Systém integrovaných podpůrných služeb cit. 22.11.2021

2. BLOK: STRATEGICKÉ DOKUMENTY A PROJEKTY V ČR, PODPORUJÍCÍ KOORDINOVANOU ZDRAVOTNÍ SOCIÁLNÍ PÉČI

Ve druhém boku bude studentům poskytnut komplexní přehled organizací a institucí na globální (WHO), evropské (organizace EU, OECD) a národní úrovni (strategické dokumenty, národní a reformní plány): např. reforma psychiatrické péče, plán Zdraví 2030, národní akční plán pro boj s Alzheimerovou nemocí atd. Zdůrazněny budou sociální determinanty zdraví, role preventivní péče edukace a zdravotní gramotnosti, význam Veřejného zdravotnictví v ochraně a podpoře veřejného zdraví a pacientských organizací. četba k 2. bloku MZCR cit.22.11.2021

cit. 22.11.2021

cit. 22.11.2021

cit. 22.11.2021

cit. 22.11.2021

cit. 22.11.2021

National Institutes of Health. National Institute of Health [online]. 2014, [cit. 2014-03-21]. Dostupné z: < >.

NHS Choices - Your health, your choices. National Health Service [online]. 2013, poslední revize 02/09/2013 [cit. 2014-03-21]. Dostupné z: .

Zdravotnictví a medicína. Zdravotnictví + medicína [online]. c2014, [cit. 2014-03-21]. Dostupné z: < http:// http://zdravi.e15.cz/ >.

European Health Consumer Indexes. Health Consumer Powehouse [cit. 22.11.2021. Dostupné z https://healthpowerhouse.com/publications

FANNING., B.: Three ways to welfare state, Bristol university press, 2021. ISBN-13: 9781447360322

3. BLOK: PŘÍNOSY SOCIÁLNÍ PRÁCE PRO ZDRAVOTNICTVÍ A PŘÍNOSY ZDRAVOTNICTVÍ PRO SOCIÁLNÍ PRÁCI

Ve třetím bloku budou představeny teoretické možnosti přínosů sociální práce pro zdravotnictví a zdravotnictví pro sociální práci, a to zejména: ve schématech již fungujících postupů, přístupů a metod s využitím multidisciplinární péče, case managementu, disease managementu. Budou představeny úspěšné příklady koordinované péče i terénní péče z ČR (např. systém integrovaných podpůrných služeb v obci, koordinovaná péče v mobilním hospicu, či koordinační aktivity sociálních a zdravotně-sociálních pracovníků v nemocnicích). četba k 3. bloku Kalvach, Z., Wija, P: Systém integrovaných podpůrných služeb

KALVACH, Z.; PRŮŠA, L.; SCHWARTZ, K. WIJA, P. et al.:Podněty k podpoře komunitních zdravotně sociálních služeb, materiál DIAKONIE CČE Podpora rozvoje komunitních zdravotně-sociálních služeb, podpořeného z Programu švýcarsko-české spolupráce.,.

4. BLOK: KOMUNIKACE A POUŽITÍ JAZYKA JAKO PODMÍNKA KOORDINACE SLUŽEB A PARTICIPACE UŽIVATELŮ

Závěrečné setkání je věnováno komunikaci a reflektivnímu přístupu při sdílení a předávání informací mezi profesionály ze stejného oboru/resortu, mezi profesionály ze zdravotního a ze sociálního prostředí a mezi odborníky a klienty/pacienty a rodinou. Zmatení jazyků a významu pojmů vnímaných v různých časoprostorových kontextech různě je typickým důvodem selhání koordinace, to že jsme schopni tento fakt reflektovat je prvním krokem ke zlepšení schopnosti komunikovat a lépe koordinovat. Spolupráce studentů v týmech na výkladu situace kolegům ze „opačného“ resortu a následná interpretace pochopeného sdělení umožní studentům identifikovat oblasti, ve kterých je možné multidisciplinární komunikaci vylepšit a jaké nástroje k tomu použít. četba k 4. bloku GADAMER,H.G.: Pravda a metoda, nárys filozofické hermeneutiky, Triáda s.r.o.2019 ISBN: 978-80-87256-62-6. 416 stran. POKORNÁ, A.: Komunikace se seniory, Grada, https://www.grada.cz/komunikace-se-seniory-6102/ SCHRANNER, M.: Umění vyjednávat a přesvědčit v obtížných situacích, Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3609-9. 208 stran. Příprava na řešení modelových případových studií prostupu pacienta/klienta systémem. Bude zohledněna i role neformálních pečovatelů a možností jejich podpory (péče o pečující)

Výstup:
Student/ka je po absolvování předmětu schopen/a orientovat se v problematice zdraví a porozumět jeho sociálním faktorům, které ovlivňují též multidisciplinární spolupráci napříč sociální a zdravotní péčí a institucemi, odborníky a uživateli služeb. Student/ka je schopen/a zvažovat holisticky potřeby klientů/pacientů i jejich blízkých a doporučit vhodné cesty, možnosti a způsoby spolupráce s využitím metod a vědomostí odborníků ze zdravotních a sociálních služeb. Podstatou těchto dovedností je znalost determinant zdraví, možnosti komplexní pomoci z oblasti zdravotní i sociální péče (case a disease management, multidisciplinární spolupráce) u vědomí rezortních pravidel a právních předpisů, demografického vývoje společnosti, strategických dokumentů evropských a národních organizací (WHO, OECD, EU) a jejich priorit. Závěrečné hodnocení modulu má formát propojující samostatnou a dlouhodobou přípravu s aktivní prezentací a schopností diskuse, jakož i s prací v týmu.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Romana Pištěková (11.01.2022)
Prezentace seminární práce (případová studie)

Průběh hodnocení:
Každé setkání hodnocení a záznam výstupů týmové práce.

Závěrečné setkání - hodnocení seminární práce: návrhu koordinace péče o jednoho pacienta/klienta (ev. skupinu) s akcentací participativního přístupu.

Hodnocení prezentace seminární práce.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK