PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Seminář pro přípravu projektu DP - YMRNPK014
Anglický název: Seminar for the preparation of the diploma thesis project
Zajišťuje: Program Řízení a supervize (24-KRS)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/12, Z [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Garant: doc. Monika Bosá, Ph.D.
Vyučující: doc. Monika Bosá, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Romana Pištěková (06.01.2022)
Vypracování diplomové práce je tvůrčí proces. S tvorbou bakalářské práce již mají studentky a studenti zkušenosti a ty lze nejen využít, ale i sdílet. Při práci je primárním zdrojem podpory školitel/ka, podnětné je avšak i to, pokud mají studentky a studenti možnost své zkušenosti sdílet s kolegyněmi a kolegy, vzájemně se inspirovat a podporovat. Proces tvorby diplomové práce představuje cestu, na které se studentky a studenti setkávají s překážkami – ať už v porozumění problematice, nebo v realizaci výzkumu, případně i ztrátou vlastní motivace, zájmu nebo víry v úspěšné ukončení celého procesu. Právě udržení zdravé motivace, mobilizace (vlastních) zdrojů a systematičnosti při tvorbě DP je klíčové. Cílem je, aby tvorba diplomové práce byla nejen povinnou finální etapou studia, ale aby právě diplomová práce a její tvorba byla zdrojem poznávání oboru, sebe sama a příležitostí pro seberozvoj, kooperaci a kreativitu. Ve spolupráci s kolegyněmi a kolegy mají studentky a studenti možnost učit se navzájem, podporovat se, radit si, inspirovat se a udržovat nadšení pro bádání. (ve vlastním oboru, vlastních hranicích, svých osobních zdrojích…). Sociální kapitál v podobě kolegyň a kolegů, se kterými jsou „na jedné lodi“ a čelí stejným „mělčinám“ a „bouřím“ je k dispozici také v podobě společné účasti na tomto předmětu. Na první setkání lze přijít s návrhem tématu, kterému se chcete ve své DP věnovat, nebo s promyšleným „zmatkem“ z jejího výběru – předběžné rozhodnutí o tématu DP není podmínkou účasti v semináři, ale je součástí práce v semináři. (Formát kurzu využívá prvky na řešení orientovaného přístupu v učení, koučinku a facilitaci)
Cíl předmětu
Poslední úprava: Romana Pištěková (06.01.2022)

Motivovat a facilitovat přípravu a tvorbu diplomové práce, umožnit studentkám a studentům vzájemnou výměnu zkušeností a inspirace, sdílet nápady a řešení pro proces tvorby DP.

Podpořit systematickou práci na tvorbě DP a pravidelné konzultace se školitelkou či školitelem.

Podpořit kvalitu projektů DP tak, aby zvýšily šanci na její úspěšnou obhajobu

Literatura
Poslední úprava: Romana Pištěková (13.01.2022)

Povinná:

  • Eco, Umberto. Jak napsat diplomovou práci. V Olomouci: Votobia, 1997, 271 s. ISBN 80-7198-173-7.
  • MEŠKO, D., D. KATUŠČÁK, J. FINDRA et al.. Akademická príručka 2.. : , 2005, s. ISBN 9788080633929.
  • SINGLE BOYLE, P. . Demystifiying Dissertation Writing : A Streamlined Process from Choice of Topic to Final Text.. Virginia: Stylus Publishing, LLC. , 2009, 201 s. ISBN 978-1-57922-313-7.
  • How Do You Analyse Sources in Academic Writing?: A Useful Guide for Highschoolers and Undergraduat [online]. Dostupné z: https://owlcation.com/humanities/How-To-Analyze-A-Source-In-History-For-Highschoolers
  • ŠANDEROVÁ, J. . Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Několik zásad pro začátečníky. Praha: Slon, 2009, s. ISBN 8086429407.

Sylabus
Poslední úprava: Romana Pištěková (17.01.2022)
Obsah a struktura:
Kurz probíhá formou 4 setkání s krátkým úvodem a skupinovou práci studentek a studentů s oporou otázek podporujících na řešení orientovaný rozhovor a následné skupinové a samostatné reflexe.

Setkání jsou realizována formou skupinové práce, která bude zaměřena na sdílení procesů tvorby projektu DP. Setkání budou sestávat z prezentace a diskusí o vlastní práci v jednotlivých etapách tvorby projektu DP. Součástí obsahu skupinové diskuse je i cílená zpětná vazba.

Každé setkání je ukončeno závěrečným didakticky zpracovaným sumárem z diskusí s doporučeními pro další práci.

Studentky a studenti mají též možnost analyzovat již obhájené DP, identifikovat silná místa v těchto pracích.

Klíčové jsou diskuse ve skupinách s prvky reflektujících týmu a samostatná práce studentek a studentů.

SETKÁNÍ 1:
Proces tvorby DP, logika struktury závěrečné práce a je „naplňování“.

SETKÁNÍ 2:
Výběr a formulace tématu DP (téma, cíle, přehled východisek)

SETKÁNÍ 3:
Návrh projektu DP a projektu výzkumu pro DP (struktura práce v kontextu zvoleného tématu a cílů DP, formulace výzkumného problému a výzkumné strategie včetně metod)

SETKÁNÍ 4:
Tvorba textů pro DP (jako východisko pro finální podobu DP

Výstup:
Student/ka:

Dokáže formulovat téma DP, cíle práce i dílčích částí

Posílí vlastní motivaci i motivaci kolegyň a kolegů pro tvorbu DP

Zformuluje vlastní projekt diplomové práce v jeho klíčových bodech

Rozumí kritériím pro hodnocení kvality DP.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Romana Pištěková (06.01.2022)

Hodnocení bude realizováno na základě aktivní práce na setkáních a závěrečného vypracování projektu DP (minimálně v podobě jejích cílů, struktury, výzkumného/aplikačního záměru a přehledu zdrojů literatury).

Podmínka hodnocení: 80% účast

Předmět hodnocení: Písemně zpracovaný návrh projektu DP.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK